Misschien was die concurrentiestrijd van Kopecky en Vollering binnen de ploeg wel heel productief?
fiedoo schreef: ↑04 aug 2025 23:37
Pogacar; 1m76 voor 66 kg
Vingegaard; 1m75 en 60 kg.
Wie klimt het best?
En wat met Kopecky die wschlk ook vermagerd was want volgde al een heel tijd dieet.
Wat met de renner/renster die vleugels krijgt omdat de overwinning lonkt?
Een mens is geen machine die cijfermatig presteert. Gemoedstoestand, de wil, het karakter en soms woede of slecht in je velzitten het bepaalt allemaal wat je presteert en misschien zelfs wat je aan watts/kg kunt duwen.
Ik zeg ook helemaal niet dat een X gewicht altijd een Y vermogen oplevert. Dan zou ik wel weten hoe ik zou gaan trainen als inwoner van het vlakke Nederland

.
Uiteraard zijn er factoren die het vermogen bepalen en heb je meer aan 1 kilo spieren dan aan bot of vet.
Gewicht en vermogen zijn met stip de twee belangrijkste factoren waar je aan kunt sleutelen om sneller te klimmen.
Waar het mij om gaat dat Demi hier m.i. onterecht werd beschuldigd van calimerogedrag, terwijl ze gewoon een valide punt aanhaalde. Ze moet zelf kiezen hoe ze de verhouding gewicht/vermogen verdeeld en wat ze in de pers wil benoemen.
Had ze gezegd dat die andere meiden meer vermogen trappen (naar verhouding), dan had dat voor mij inhoudelijk niks uitgemaakt. Ja, we vinden sterk zijn stoer en goed en dun vinden we eng, maar de realiteit is dat alle klassentsrenner/sters ongezond dun zijn. Topsport is nu eenmaal niet gezond en zeker duursport niet.