Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Tour de France 2025 - Dameseditie

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 05 aug 2025 09:39

daniel1975 schreef: 05 aug 2025 09:32 Ze ziet er idd uit, ook bij interviews, alsof het allemaal even niet lekker zit.
Wat en waarom heeft ze zoveel veranderd? (Oprechte interesse!) Op basis vsn haar prestaties uit het verleden zou je denken dat ze vooral moest blijven doen wat ze deed, tis een toprenster.
Ze wou de tour winnen maar hieruit blijkt nogmaals dat niet iedereen gemaakt is om als een pater te leven en als een robot te functioneren.
Steek Mathieu bvb in een keurslijf en die jongen versmacht ook.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 05 aug 2025 09:48

Misschien was die concurrentiestrijd van Kopecky en Vollering binnen de ploeg wel heel productief?
fiedoo schreef: 04 aug 2025 23:37 Pogacar; 1m76 voor 66 kg
Vingegaard; 1m75 en 60 kg.
Wie klimt het best?
En wat met Kopecky die wschlk ook vermagerd was want volgde al een heel tijd dieet.
Wat met de renner/renster die vleugels krijgt omdat de overwinning lonkt?
Een mens is geen machine die cijfermatig presteert. Gemoedstoestand, de wil, het karakter en soms woede of slecht in je velzitten het bepaalt allemaal wat je presteert en misschien zelfs wat je aan watts/kg kunt duwen.
Ik zeg ook helemaal niet dat een X gewicht altijd een Y vermogen oplevert. Dan zou ik wel weten hoe ik zou gaan trainen als inwoner van het vlakke Nederland ;).
Uiteraard zijn er factoren die het vermogen bepalen en heb je meer aan 1 kilo spieren dan aan bot of vet.
Gewicht en vermogen zijn met stip de twee belangrijkste factoren waar je aan kunt sleutelen om sneller te klimmen.
Waar het mij om gaat dat Demi hier m.i. onterecht werd beschuldigd van calimerogedrag, terwijl ze gewoon een valide punt aanhaalde. Ze moet zelf kiezen hoe ze de verhouding gewicht/vermogen verdeeld en wat ze in de pers wil benoemen.

Had ze gezegd dat die andere meiden meer vermogen trappen (naar verhouding), dan had dat voor mij inhoudelijk niks uitgemaakt. Ja, we vinden sterk zijn stoer en goed en dun vinden we eng, maar de realiteit is dat alle klassentsrenner/sters ongezond dun zijn. Topsport is nu eenmaal niet gezond en zeker duursport niet.
Campagnolo Ultra Dork

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 05 aug 2025 10:15

Dubbeldekker schreef: 04 aug 2025 21:31
Ernie C. schreef: 04 aug 2025 19:50
Dubbeldekker schreef: 04 aug 2025 19:02 Pfff wat een gezever over cijfertjes en kilogrammen en Wattages zeg.

Het is inderdaad zoals hierboven al eerder genoemd: wielrennen is zóveel meer dan kille cijfers!
Of je nu in w/kg of de regel van Riegel rekent rekent, klimmen is een kwestie van kille cijfers. Daarom waarschijnlijk dat er naar één aankomst bergop in deze Tour zat.
Ze dachten daarmee Vollering te benadelen, maar de kille cijfers waren al in het voordeel van Prevot (ook van Gigante, maar daar kwam een andere koerswet om de hoek kijken. Wel jammer voor haar ploeg, want daar heb ik echt van genoten hoe die haar ondersteund hebben. Die hadden meer verdiend)
Als dat waar is dan heb ik dit seizoen mijn laatste koers gekeken.
Laat dan AI maar lekker de koers bepalen en dan ga ik in de zomer gewoon lekker zelf een stukje fietsen. Scheelt een hoop tijd ook. Niet meer eindeloos voor die TV zitten in de hoop dat er nog iets spannends gaat gebeuren….

Dank voor dit inzicht 😇
Helaas pindakaas, dankzij wiskunde en natuurkunde kunnen we alles in het leven afbreken tot kille cijfers, van de smaak van je eten, de individuele keuzes die we maken tot de hormonen die bij de liefde horen. Ik snap dat je het zo allemaal niet wil bekijken, maar om nu iedere discussie die over de cijfertjes gaat de kop in te drukken heeft wel een heel hoog Facebook-flat-earther gehalte.

Gelukkig zijn er in de koers nog zoveel situaties die alleen achteraf in cijfers te vangen zijn, juist omdat er zoveel variabelen zijn. Tegen een berg oprijden richting finish is alleen één de meest voorspelbare onderdelen en toch worden we vaak weer verrast door mensen die er onverwachts doorzakken of juist boven verwachting presteren ;) .
Campagnolo Ultra Dork

raven14
Forum-lid

Gebruikersavatar raven14 05 aug 2025 10:21

Klein_Verzet schreef: 04 aug 2025 22:36 Het betekent, zoals al eerder geschreven, dat Vollering deze Tour een mindere versie van zichzelf was, en dat ze geen gram hoeft af te vallen om bergritten te kunnen winnen.
Klopt. En haar vorm is slechts 1 ding waaraan ze (en haar team) moet werken - als het tactisch niet goed in elkaar zit gaat ze ook met de beste w/kg de Tour niet winnen - zie vorig jaar. En ook dit jaar - als de Tour winnen HET grote doel was met FDJ, hebben ze in koers toch ook een aantal vreemde beslissingen genomen.
Afbeelding

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 05 aug 2025 13:02

raven14 schreef: 05 aug 2025 10:21
Klein_Verzet schreef: 04 aug 2025 22:36 Het betekent, zoals al eerder geschreven, dat Vollering deze Tour een mindere versie van zichzelf was, en dat ze geen gram hoeft af te vallen om bergritten te kunnen winnen.
Klopt. En haar vorm is slechts 1 ding waaraan ze (en haar team) moet werken - als het tactisch niet goed in elkaar zit gaat ze ook met de beste w/kg de Tour niet winnen - zie vorig jaar. En ook dit jaar - als de Tour winnen HET grote doel was met FDJ, hebben ze in koers toch ook een aantal vreemde beslissingen genomen.
Taktisch was het toch niet moeilijk. Prevot er op de Madeleine afknallen maar als je niet kunt volgen heeft het weinig met taktiek te maken.
De beste, Prevot, won hoe dan ook. Enkel voor de tweede plaats werden er taktische fouten gemaakt maar dat werd gecorrigeerd in de laatste rit.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 05 aug 2025 17:57

Ondanks alle blunders en aannames ga ik er toch vanuit dat de volgorde op het podium ook de juiste is.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

Klein_Verzet
Forum-lid

Klein_Verzet 05 aug 2025 18:46

Ik had de volgorde op dat podium willen zien zonder valpartij.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 05 aug 2025 19:53

Tsja, maar dat is onderdeel van het fietsen. Vorig jaar had een beetje meer sturing vanuit de ploeg haar 100% de zege opgeleverd*.
Dit jaar vind ik dat lastiger te zeggen.

*hulp bij die val, coaching om pas op de AdH het gat te slaan en je niet bijna solo verrot rijden op die onhandige daal van de Glandon.

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 05 aug 2025 20:17

Klein_Verzet schreef: 05 aug 2025 18:46 Ik had de volgorde op dat podium willen zien zonder valpartij.
Bwa, dan ga je er van uit dat ze zonder haar valpartij haar vorm van 2023 zou hebben, en dat is gewoon niet zo, voor de val ook niet. Het hele jaar al niet. Ze zou echt wel haar allerbeste vorm moeten hebben om Pauline te kunnen volgen en die is dan nog wel wat sterker in het kopje. (zo cool, wel interviewtjes doen voor de cruciale ritten, ploegmaats kalmeren als ze op een achterstand zitten,....)

Het podium is een correcte weergave van hun vorm en bijhorende prestaties, val of geen val. In de eerste rit (die Vos wint) kon Demi ook niet mee met Pauline.

raven14
Forum-lid

Gebruikersavatar raven14 05 aug 2025 20:21

daniel1975 schreef: 05 aug 2025 19:53 Vorig jaar had een beetje meer sturing vanuit de ploeg haar 100% de zege opgeleverd*.
Dit jaar vind ik dat lastiger te zeggen.
Klopt, maar ook dit jaar zijn er tactische fouten zijn gemaakt, en die zouden zeker een rol spelen als het een strijd op het scherpst van de snee was om de gele trui.
Afbeelding

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 05 aug 2025 21:16

Zeker.
Maar vergeet niet dat bij Visma wel 2 van de slimste rensters van dit decennium rijden die de koers kunnen lezen en de ploeg bijsturen onderweg. Dan sta je altijd met 1-0 achter.

Klein_Verzet
Forum-lid

Klein_Verzet 06 aug 2025 12:47

lugosi schreef: 05 aug 2025 20:17
Klein_Verzet schreef: 05 aug 2025 18:46 Ik had de volgorde op dat podium willen zien zonder valpartij.
Bwa, dan ga je er van uit dat ze zonder haar valpartij haar vorm van 2023 zou hebben, en dat is gewoon niet zo, voor de val ook niet. Het hele jaar al niet. Ze zou echt wel haar allerbeste vorm moeten hebben om Pauline te kunnen volgen en die is dan nog wel wat sterker in het kopje. (zo cool, wel interviewtjes doen voor de cruciale ritten, ploegmaats kalmeren als ze op een achterstand zitten,....)

Het podium is een correcte weergave van hun vorm en bijhorende prestaties, val of geen val. In de eerste rit (die Vos wint) kon Demi ook niet mee met Pauline.
Bwah, ik ga helemaal nergens vanuit, behalve het uitgummen van die valpartij, waardoor de kaarten anders op tafel zouden komen te liggen. Ik heb geen glazenbol, evenmin kan ik gedachten in hoofden van mensen lezen.

Gesloten