Ik had ook die ca. 4000 km in gedachte (en dat komt bij mij gemiddeld uit op zo'n 1x per jaar). Dus na 1500 vond ik wel erg 'opvallend'. Maar kan blijkbaar wel dus.
Het grote domme vragen topic
Ik keek het na in mijn log van het onderhoud, zover ik kan zeggen lijkt bij mij de ketting een kortere levensduur te krijgen naarmate de cassette ouder wordt. Niet heel vreemd denk ik. Haal er een 5000+ uit met een nieuwe cassette maar eergisteren de ketting na 3000 vervangen, ook de cassette weer vervangen want zat er al weer ruim 20K aan km’s op.
-
ottorongo2
- Forum-lid
Hier ook na 1 seizoen = 5 à 8000km nog niet versleten (toen ik nog fietste) alvast in mijn optiek.Mogelijk is de kracht die je ontwiukkeld hier ook van belang. Ik zal dus niet hard genoeg geduwd hebben. 
Hangt toch volledig af van het gebruikt.
Ik heb in de winter, zeker als het een natte winter is, op de gravelfiets soms dat de ketting niet eens de 1000km haalt.
Op de mooiweer fiets zit de DuraAce ketting (12-speed) er nu bijna 7000km op en die is echt nog niet aan vervanging toe. Gewoon een tooltje kopen en zelf meten. Enige manier om zeker te zijn dat je er niet te lang mee rijdt.
Ik heb in de winter, zeker als het een natte winter is, op de gravelfiets soms dat de ketting niet eens de 1000km haalt.
Op de mooiweer fiets zit de DuraAce ketting (12-speed) er nu bijna 7000km op en die is echt nog niet aan vervanging toe. Gewoon een tooltje kopen en zelf meten. Enige manier om zeker te zijn dat je er niet te lang mee rijdt.

Moet ik aan de gekleurde bibshort?
Het schijnt wel haast te moeten afgaande op ons ritje vanmorgen over de zuid-Limburgse dreven. Heel wat gekleurde broeken, het viel gewoon op, aardse tinten van off-white tot aan donkerbruin. Oranje, geel, groen gelukkig niet. En dan heb ik het niet over club/sponsorkleding (gruw ik overigens van).
Het schijnt wel haast te moeten afgaande op ons ritje vanmorgen over de zuid-Limburgse dreven. Heel wat gekleurde broeken, het viel gewoon op, aardse tinten van off-white tot aan donkerbruin. Oranje, geel, groen gelukkig niet. En dan heb ik het niet over club/sponsorkleding (gruw ik overigens van).
- CampaYolo
- Forum-lid
Dat zou toch wel de wereld op zijn kop zijn.0475 schreef: ↑03 aug 2025 17:04 Moet ik aan de gekleurde bibshort?
Dat alles tegenwoordig maar moet mogen en kunnen betekend niet dat je jezelf aan al die zotheid moet toegeven.
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.
Mooie uitdrukking.
Daar sta ik 100% achter.
Ja, ik vind dat alles moet kunnen en mogen.
Maar blijf verstandig en denk zelf na of je hier wel aan mee wilt doen.
Je mag zeker een gekleurde bib, elke kleur kan, mits zwart (Henry Ford).0475 schreef: ↑03 aug 2025 17:04 Moet ik aan de gekleurde bibshort?
Een rijder met getinte huid en broek in de kleur melkchocolade.....net of je niks aan hebt
Of een blanke met huidkleurige broek
Dogma F
- CampaYolo
- Forum-lid
Witte broek in de regen!Ramon73 schreef: ↑03 aug 2025 19:44Je mag zeker een gekleurde bib, elke kleur kan, mits zwart (Henry Ford).0475 schreef: ↑03 aug 2025 17:04 Moet ik aan de gekleurde bibshort?
Een rijder met getinte huid en broek in de kleur melkchocolade.....net of je niks aan hebt
Of een blanke met huidkleurige broek![]()
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.