Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Beginnersfiets

Chane
Forum-lid

Chane 31 jul 2025 07:31

Hallo fanaten!

Heb laatst al in een andere topic wat vragen gesteld over een 2e handsje , maar de verkoper wou niet wat zakken in z'n prijs dus hield dat helaas op.
Ik (e)mountainbike al eventjes , maar daar moet ik altijd een stuk voor rijden om op een leuke locatie te fietsen dus lijkt mij het leuk en handig om ook local te kunnen fietsen op straat.
Zo kwam ik bij een racefiets.

Het is echt om te starten om te kijken of het na maand nog leuk is. En vind het zonde om dan meteen veel geld eraan uit te geven.

Ben zelf 1.77 lang
Budget? Mmm niet echt , maar vind voor startersfiets 2e hands rond €200,- echt wel max.
Hou niet van vintage fietsen.
Woonachtig in Hardinxveld en wil best stuk rijden, maar denk aan max 70km

Staan er zat op, maar als leek weet ik niet precies waar je naar moet kijken.
Hoop dat jullie mij de goede weg op kunnen duwen. :D
Had laatst een Haibike challenge SL 2012 model op het oog uit het dorp, maar die wou niet lager gaan.

jwkeij
Forum-lid

jwkeij 31 jul 2025 08:37

Wat zie jij als vintage?
Om welke reden heb je een e-mtb?
Moeten andere forumleden voor jou Marktplaats afstruinen voor een passende fiets?

Met 1.77 zal je een framemaat M of 54cm (of iets in die richting) nodig hebben, maar de maat zegt niet altijd alles.
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander

Chane
Forum-lid

Chane 31 jul 2025 09:36

Ik citeer even
Met die voorwaarde staat de fiets over een paar maanden nog te koop denk ik.
Als je een eigen topic maakt over wat je zoekt dan zijn er vermoedelijk wel een paar forumleden die het als hobby hebben pareltjes op het internet te vinden om je zo te helpen aan een goede fiets waarmee je even vooruit kunt.
Dit was m'n advies in een ander topic van iemand anders.
Vintage zie ik als fietsen tot +- 2000 ongeveer kwa looks.
Keuze voor e mtb is vooral, omdat ik te weinig tijd over heb om 3-4 per week met de mtb naar een parcour te gaan om te fietsen in de avond/weekend (kinderen, druk werk) .

En ik heb astmatische bronchitis waar ik vooral in de zomer lastig mee heb.
Maar denk als ik local me conditie via fietsen op peil kan houden dat ik er minder last van heb.
Toen ik jaar of 16/20 was had ik vele malen betere conditie en toen had ik er iets minder last van.

Ik struin regelmatig op mp en zie echt wel nette fietsen voorbij komen zoals deze
https://link.marktplaats.nl/m2265286121 ... nt=app_ios

DeHandelaar
Forum-lid

DeHandelaar 31 jul 2025 09:47

Ik vind je budget wel echt laag. Ik denk dat je prima gebruikte fietsen kan vinden voor weinig geld. Alu frame, velgremmen, 105 groep, basic wielset. In goede staat is zo’n fiets imo wat meer waard dan 200 euro. Voor 200 euro koop je eerder iets met schakelen op het frame en/of versleten onderdelen.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 31 jul 2025 10:32

Chane schreef: 31 jul 2025 09:36 Ik citeer even
Als je een eigen topic maakt over wat je zoekt dan zijn er vermoedelijk wel een paar forumleden die het als hobby hebben pareltjes op het internet te vinden om je zo te helpen aan een goede fiets waarmee je even vooruit kunt.
Keuze voor e mtb is vooral, omdat ik te weinig tijd over heb om 3-4 per week met de mtb naar een parcour te gaan om te fietsen in de avond/weekend (kinderen, druk werk) .

Maar denk als ik local me conditie via fietsen op peil kan houden dat ik er minder last van heb.
Toen ik jaar of 16/20 was had ik vele malen betere conditie en toen had ik er iets minder last van.

Ik struin regelmatig op mp en zie echt wel nette fietsen voorbij komen zoals deze
Die is zijn bierbuik nog niet zat :lol:

Even kijken waar de Hertog Jan in de aanbieding is en een leuk bod doen.

Maar in principe is 200 euro voor een late velgremfiets met minimal 105 5700 of Tiagra 4700 in goede staat van onderhoud wel erg weinig. Ketting, cassette, stuurlint, kabelset en banden kosten dat al als je je een beetje verkijkt.
Campagnolo Ultra Dork

buddo
Forum-lid

buddo 31 jul 2025 11:38

Is er sprake van overgewicht? Hou er dan rekening mee dat er stevige wielen in moeten zitten.

Verder wordt het voor dit budget goed zoeken naar de juiste maat en dan de staat van het onderhoud. Ben je zelf in staat om dat te beoordelen om te voorkomen dat je een kat in de zak koopt?

Als je hier de opties post die je wat lijken dan kunnen de forum lezers je wel op weg helpen bij het beoordelen, maar het budget is inderdaad wel heel krap om iets nets en met moderne uitstraling te kopen.

buddo
Forum-lid

buddo 31 jul 2025 11:57

In Alphen staat een Giant Defy in maat M te koop die misschien wat is (mits de maat en hetonderhoud goed is). Beetje afdingen en niet te lang wachten ;)

https://link.marktplaats.nl/m2294436085

Chane
Forum-lid

Chane 31 jul 2025 12:05

Ernie C. schreef: 31 jul 2025 10:32
Chane schreef: 31 jul 2025 09:36 Ik citeer even

Die is zijn bierbuik nog niet zat :lol:

Even kijken waar de Hertog Jan in de aanbieding is en een leuk bod doen.

Maar in principe is 200 euro voor een late velgremfiets met minimal 105 5700 of Tiagra 4700 in goede staat van onderhoud wel erg weinig. Ketting, cassette, stuurlint, kabelset en banden kosten dat al als je je een beetje verkijkt.
Haha dat was ook m'n eerste compliment richting zijn advertentie.
Hij begon zijn antwoord net terug van vakantie tonnetje rond :lol:
Was is dan wel een bedrag waarmee je leuk
Fietsje kan kopen?
Kijk ik zie het ook zo als een fiets uit pakweg 2011/12 komt en nieuw €800,-/€900,- gekost heeft dan is 14 jaar later alsnog meer dan €200 ervoor wil hebben is dat in m'n beleving best duur.
Zie ook veel oude advertenties die nieuw geplaatst worden dus heel veel vraag lijkt er niet te zijn voor de wat oudere modellen met hogere vraagprijs.

Misschien wat kortzichtig hoor.

Chane
Forum-lid

Chane 31 jul 2025 12:06

buddo schreef: 31 jul 2025 11:38 Is er sprake van overgewicht? Hou er dan rekening mee dat er stevige wielen in moeten zitten.

Verder wordt het voor dit budget goed zoeken naar de juiste maat en dan de staat van het onderhoud. Ben je zelf in staat om dat te beoordelen om te voorkomen dat je een kat in de zak koopt?

Als je hier de opties post die je wat lijken dan kunnen de forum lezers je wel op weg helpen bij het beoordelen, maar het budget is inderdaad wel heel krap om iets nets en met moderne uitstraling te kopen.
Momenteel iets te zwaar, maar echt overgewicht wil ik het nog niet noemen :lol:
Zal even wat plaatsen even zoeken

Chane
Forum-lid

Chane 31 jul 2025 12:09

buddo schreef: 31 jul 2025 11:57 In Alphen staat een Giant Defy in maat M te koop die misschien wat is (mits de maat en hetonderhoud goed is). Beetje afdingen en niet te lang wachten ;)

Gelijk geboden heel netjes zoiets zoek ik!
Thanks

metor
Forum-lid

metor 31 jul 2025 12:21

Chane schreef: 31 jul 2025 12:05 Haha dat was ook m'n eerste compliment richting zijn advertentie.
Hij begon zijn antwoord net terug van vakantie tonnetje rond :lol:
Was is dan wel een bedrag waarmee je leuk
Fietsje kan kopen?
Kijk ik zie het ook zo als een fiets uit pakweg 2011/12 komt en nieuw €800,-/€900,- gekost heeft dan is 14 jaar later alsnog meer dan €200 ervoor wil hebben is dat in m'n beleving best duur.
Zie ook veel oude advertenties die nieuw geplaatst worden dus heel veel vraag lijkt er niet te zijn voor de wat oudere modellen met hogere vraagprijs.

Misschien wat kortzichtig hoor.
Vanwege o.a. inflatie is het niet relevant wat die fiets toen nieuw gekost heeft. Voor de €800/900 toen kon je een leuke instapper kopen. Nu koop je daar (bijna) niets nieuws meer voor. De 2e hands markt is een kwestie van vraag en aanbod gebaseerd op de huidige prijzen.
Puur kijkend naar de slijtage onderdelen, die vroeg of laat toch aan de beurt zijn, ben je al snel €150-200 kwijt. Vanuit dat perspectief is het een koopje.

buddo
Forum-lid

buddo 31 jul 2025 12:48

Chane schreef: 31 jul 2025 12:09
buddo schreef: 31 jul 2025 11:57 In Alphen staat een Giant Defy in maat M te koop die misschien wat is (mits de maat en hetonderhoud goed is). Beetje afdingen en niet te lang wachten ;)

Gelijk geboden heel netjes zoiets zoek ik!
Thanks
Een berichtje sturen naar de verkoper werkt vaak beter... ik zag je advertentie en ben geïnteresseerd, als 200 euro akkoord is kom ik hem graag bekijken. Dan reageert hij vast dat de fiets weg mag voor 220 ofzo en heb je gelijk contact.

Plaats reactie