Misschien volgend jaar op een racefiets? Mooi trainingsdoel....
Andermatt Monaco - Route des Grandes Alpes op twee fatbikes
Wat ze wél hebben is een mooie ervaring, en toch geprobeerd. Als ze mekaar niet de hersens in hebben geslagen omdat het niet volgens plan ging, hebben ze in ieder geval een vader-zoon "kwaliteit-tijd" gemaakt. En het einddoel halen is leuk, de tijd samen kan een herinnering voor t leven zijn.
Misschien volgend jaar op een racefiets? Mooi trainingsdoel....
(of vakantiefiets?)
Misschien volgend jaar op een racefiets? Mooi trainingsdoel....
Helaas… we moeten stoppen. De batterijen trekken het niet. Op een vlakke weg verbruikt de batterij 1km electriciteit op 1km vlakke weg. Dat is vrij nauwkeurig. In de bergen kunnen we goed fietsen tot 9% stijging. Mijn zoon knalt daar met 15 tot 20km tegenop. Ik kom niet verder dan een snelheid van 9km per uur. Mijn zoon weegt 50kg met bagage 55kg. Ik weeg 85kg met bagage bijna 100kg. We zijn van fiets gewisseld met de laagste versnelling. Mijn zoon pakt de zwaarste bagage maar dat helpt niet. De batterij is veel te snel leeg. Opladen kost drie uur voor een halve batterij en zes uur voor een volle. We hebben berekend dat er etappes komen waarbij we 2x moeten opladen. Dat kost te veel tijd, of anders gezegd, de etappe is te lang, of nog anders gezegd, we hadden geen ervaring met hoe snel de batterij leeg raakt in de bergen. Dat blijkt 4x zo snel te zijn. De rit van Martigny naar Col de la Froclaz van 15 lengtekilometers met 1.000 meter stijging tot 9% tot op de Col de la Forclaz kost een volle batterij van 60 afstand kilometers, dus 4x zoveel als op een vlakke weg. Dus moesten we drie uur opladen. Er komen etappes van 2.200m stijging en dan loop je uit je tijd. Ik had kortere etappes moeten plannen. Nu weten we dat 1.000m stijgen een volle batterij trekt. We zijn gekomen van Andermatt tot Megeve, dat is 270km in vier dgane. Dit jaar was Andermatt Monaco Part One tot Megève. Zo moeten we het maar zien. In een volgend jaar doen we Andermatt Monaco Part Two, van Megeve tot Monaco. De reis was bijzonder. Zeer intens vanuit alle hoeken. Het smaakt naar meer. Voor fotomateriaal zie ook Instagram https://www.instagram.com/edkiers/ Dank voor de interesse in de trip
-
Patrick VB
- Forum-lid
- Berichten: 967
- Lid geworden op: 08 feb 2024 21:03
- Locatie: Oilsjt (Aalst)/Rendeux
Misschien eens overdoen met een fiets, human powered. Dan moeten jullie enkel de eigen batterijen opladen.
...voor de volgende keer: snelladers i.p.v. normale laders, geen etappes plannen maar gewoon vier weken vrij nemen en touren van Geneve naar Monaco zonder druk van etappes en reeds gemaakte reserveringen, de mogelijkheid niet te hoeven rijden als het slecht weer is, en... ik weet het, het is vloeken in de kerk, een taxibus omhoog met de zwaarste cols zoals Col de la Bonette. Wie gaat er wel eens skieën? Omhoog klunen doe je toch ook niet? Dat is toch ook een sleeplift? Anyway, de bergen zijn zo mooi, de uitzichten zijn zo fenomenaal... daar gaat niets bovenuit. En we hebben alles zien rijden. Van de dikste Ferrari en Lambo tot tourmotoren, buikschuivers, wandelaars, racefietsen, bestelbusjes, caravans, trikes, you name it. En jawel, twee fatbikes. Route des Grandes Alpes... onvergetelijk mooi! Met je zoon van 14 praten over het leven. Slechts dankbaarheid blijft over.
In elk geval een mooie herinnering, samen met je zoon. Niet alles wat je gepland had is gelukt, maar misschien moet je er NU gelukt van maken. Volgende keer weer je wat er op jullie af komt. Snelladers mee, beetje afvallen, busje voor de hele lange steile stukken.
Dogma F
-
uninvitedguest
- Forum-lid
- Berichten: 1847
- Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
- Locatie: Omg. Eindhoven
Kijk, daar gaat het om, dan is de rest maar bijzaak.
En is het niet zo dat later de leukste anekdotes vaker gaan over de ontberingen dan over de successen???
Doe alles wat je doet met hart en ziel.
Kom maar eens op een zonnig weekend naar ons Zuid Limburg, ga je in Epen of Valkenburg bij een mooie helling staan. Groot deel van de e-bikers stapt gewoon af zodra de weg iets stijgt. 15-20 kg fiets naar boven sjouwen is niet simpel.
Dogma F