Andere sporten gedaan vandaag?
@daniel: lekker hoor!
Over die vlinders ben ik niet helemaal met je eens. Het is op veel plaatsen zeker terug gelopen maar hier in de buurt zijn toch wat paadjes waar het er echt van barst.
In de Krimpenerwaard de Graafkade. Vooral stuk bij de Berkenwoudse Driehoek. Ook topplek voor vogels. Het pad naar vogelkijkhut Middel blok. En topper het pad langs Boezem van Bergambacht. Die laatste ga ik ieder jaar een keer speciaal voor libellen. Honderden!
Thermoskan,zak krentenbollen en een camera met macro lens erop en ik ben een dag spoorloos
Over die vlinders ben ik niet helemaal met je eens. Het is op veel plaatsen zeker terug gelopen maar hier in de buurt zijn toch wat paadjes waar het er echt van barst.
In de Krimpenerwaard de Graafkade. Vooral stuk bij de Berkenwoudse Driehoek. Ook topplek voor vogels. Het pad naar vogelkijkhut Middel blok. En topper het pad langs Boezem van Bergambacht. Die laatste ga ik ieder jaar een keer speciaal voor libellen. Honderden!
Thermoskan,zak krentenbollen en een camera met macro lens erop en ik ben een dag spoorloos
- daniel1975
- Forum-lid HC
Goed om te lezen. Ik vind het in de woonwijk echt enorm achteruit gegaan. Paar jaar geleden waren de vlinderstruiken (staan paar heggentjes van vlinderstruiken) altijd redelijk druk bezocht, nu moet je hopen op een vlindertje. In Bentwoud zie ik ze wel regelmatig, maar ook weer niet overdadig.
In Nieuwe Driemanspolder wordt de Koninginnepage overigens met enige regelmaat gespot.
In Nieuwe Driemanspolder wordt de Koninginnepage overigens met enige regelmaat gespot.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Wij hebben lavendel in de tuin staan en dat zit altijd vol met vlinders!daniel1975 schreef: ↑28 jul 2025 09:53 Goed om te lezen. Ik vind het in de woonwijk echt enorm achteruit gegaan. Paar jaar geleden waren de vlinderstruiken
We hebben hoge schutting zodat de katten niet een ander tot last zijn, maar ik ben dan wel weer druk om ze bij de vlinders in de tuin weg te houden...............
Als ik er ben vooral muggendaniel1975 schreef: ↑28 jul 2025 09:53 In Nieuwe Driemanspolder wordt de Koninginnepage overigens met enige regelmaat gespot.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Onze lavendel zit vol met hommels en allerhande wilde bijen. Fascinerend om naar te kijken!
-
scottwilko
- Forum-lid HC
Dat zouden in mijn ogen meerdere katten eigenaren moeten doen, zorgen dat hun kat de eigen tuin niet uit komt.
Maar dat is offtopic
Ik heb juist de indruk dat het hier in de wijk (Leidschenveen), momenteel beter gaat. Wellicht effect van de driemanspolder.daniel1975 schreef: ↑28 jul 2025 09:53 Goed om te lezen. Ik vind het in de woonwijk echt enorm achteruit gegaan. Paar jaar geleden waren de vlinderstruiken (staan paar heggentjes van vlinderstruiken) altijd redelijk druk bezocht, nu moet je hopen op een vlindertje. In Bentwoud zie ik ze wel regelmatig, maar ook weer niet overdadig.
In onze kunstgrastuin zie ik regelmatig van alles voorbij fladderen. Koolwitjes (of andere geel/witte vlindertjes), dagpauwoog, atalanta.
En ik heb momenteel de fiets een beetje aan de kant geschoven (gravelfiets heeft kapot voorwiel, en wil momenteel niet ingeklikt fietsen op de racer vanwege achillespeesklachten), dus ben veel aan het wandelen. En ben daarbij ook wat rare squadrat tegels aan het invullen, dus loop ook op rustige en niet zomaar bereikbare plekken en daar barst het soms echt van de vlinder (en stekende insecten). Van de week tussen Leidschendam en Voorschoten opvallend veel Bonte Zandoogjes (die moest ik even googlen trouwens, want die kende ik niet van naam).
En nu wil ik zeker niet beweren dat het goed gaat met de vlinders, maar heb wel de indruk dat veel klachten (in media) over teruglopen van het aantal vlinders altijd lijken te komen in periodes dat het hard waait of tijdens de bekende vlinderloze periode (junidip) tussen de voorjaars- en zomervlinders. Heb daardoor wel eens de indruk dat bepaalde organisaties het bewust erger proberen voor te doen dan het allemaal is.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Die organisaties neem ik met een grote schep zout. Die hebben allemaal een (subsidie)belang.
In Oosterheem valt het tegen met vlinders en het viel mij toevallig deze week tijdens het wandelen in de bergen op hoeveel het er waren.
Los daarvan: Nieuwe Driemanspolder en Bentwoud ontwikkelen wel stuk sneller en verrassender dan je zou verwachten. Leuke gebieden geworden. Nu wachten tot de ree zich er definitief vestigt.
In Oosterheem valt het tegen met vlinders en het viel mij toevallig deze week tijdens het wandelen in de bergen op hoeveel het er waren.
Los daarvan: Nieuwe Driemanspolder en Bentwoud ontwikkelen wel stuk sneller en verrassender dan je zou verwachten. Leuke gebieden geworden. Nu wachten tot de ree zich er definitief vestigt.
Vlinderstichting werkt met langdurige metingen. Uiteraard zijn daar alleen vlinderliefhebbers actief. Maar reden om aan de waarnemingen te twijfelen zijn er toch niet.
(P.S. ik heb in de jaren 80 onder Jan van de Made aan de LH-Wageningen onderzoek gedaan naar het gentiaanblauwtje)
(P.S. ik heb in de jaren 80 onder Jan van de Made aan de LH-Wageningen onderzoek gedaan naar het gentiaanblauwtje)
Niet zijken maar reiden !
- daniel1975
- Forum-lid HC
Probleem is dat er door alle belangenverenigingen zoveel bullshit de wereld in wordt gegooid, dat ik niet meer weet wat waar is en wat niet.
En dan ga je op je eigen waarnemingen vertrouwen wat natuurlijk ook een verkeerd beeld is (n=1 en plaatsgebonden).
En dan ga je op je eigen waarnemingen vertrouwen wat natuurlijk ook een verkeerd beeld is (n=1 en plaatsgebonden).
- daniel1975
- Forum-lid HC
Waardplanten staan in bloemenbermen enzo, maar die moeten natuurlijk in de hele wijk strak gemaaid worden….