Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Tour de France 2025

CALPE
Forum-lid

CALPE 12 jul 2025 14:14

lugosi schreef: 12 jul 2025 08:05
Theo V schreef: 11 jul 2025 21:46 In tegenstelling tot van der Poel groeit van Aert meestal wel in een grote ronde.
Dus die zie ik eigenlijk als favoriet voor de laatste etappe.
Daar is wel iets van. VdP vroeg zich ook al af hoe renners dag na dag zo goed blijven recupereren. Op de vraag van een journalist die stelde dat hij na P-R ook snel recupereerde antwoordde hij dat het probleem zit dat dat niet dag na dag, 3 weken lang is. Hij lijkt dus echt een probleem te hebben om goed te recuperen in een rittenkoers, waar het elke dag hard gaat.
Bij VanAert weten we dat hij kan blijven recuperern tijdens een lange periode.

Is geen huzarenstukje van Van Aert om tijdens een 3-weekse Tour te blijven recupereren,
als hij momenteel reeds 7 snipperdagen op spaarmodus opgenomen heeft en zelfs in de
etappe's waar hij kon sprinten en heuveltjes op gaan, zijn kat stuurde.

Wat een geluk dat sommige renners zich niet verschuilen en voluit durven gaan, ook
met het risico van door het ijs te zakken en te verliezen.

Dubbeldekker
Forum-lid

Dubbeldekker 12 jul 2025 14:47

Het is op alle vlakken een plan wat Visma weer uitvoert.
Vandaag een artikel in NRC waarbij Vingegaard een tijd lang gevolgd is door de verslaggever van dienst.

Er is met het oog op deze tour bewust besloten om hem wat meer spier training te geven zodat hij bij al die punch etappes niet telkens seconden zou verliezen op Pogačar.
Dat betekent aan de andere kant dat hij een kilo meer spiermassa mee moet sjouwen in de bergen.

En het plan zou zijn dat ze Pogačar proberen uit te roken zodat hij telkens veel energie moet gebruiken om bij te blijven waardoor zijn eindspurt net wat minder explosief wordt.
Dat lijkt voorlopig te werken maar de vraag is of het in het hooggebergte ook wat oplevert want Pogačar is nu juist wat lichter dan voorheen en dat zou hem in de bergen een voordeel op kunnen leveren.

Dat van Aert nog niet aan zijn gewenste 10e etappe overwinning is toegekomen past wellicht ook in dat plannetje, hij zal wellicht al zijn energie sparen om juist in de bergen weer een superknecht te kunnen zijn. En die kans op een rit overwinning komt nog wel voorbij hoor.
Adversity is the Catalyst of Change

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 12 jul 2025 16:57

CALPE schreef: 12 jul 2025 14:14

Is geen huzarenstukje van Van Aert om tijdens een 3-weekse Tour te blijven recupereren,
als hij momenteel reeds 7 snipperdagen op spaarmodus opgenomen heeft en zelfs in de
etappe's waar hij kon sprinten en heuveltjes op gaan, zijn kat stuurde.

Wat een geluk dat sommige renners zich niet verschuilen en voluit durven gaan, ook
met het risico van door het ijs te zakken en te verliezen.
Misschien dit jaar, in '22 en zeker '23 was dat niet zo.

pino
Forum-lid HC

pino 12 jul 2025 16:59

Hup Coquard!

(zoals in vele podcasts gesuggereerd, denk ik ook dat het "hard maken" van Visma alleen maar in het voordeel van Pogacar is. Pogacar doet geen minuut werk per dag)
Niet zijken maar reiden !

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 12 jul 2025 17:00

Dubbeldekker schreef: 12 jul 2025 14:47 Het is op alle vlakken een plan wat Visma weer uitvoert.
Vandaag een artikel in NRC waarbij Vingegaard een tijd lang gevolgd is door de verslaggever van dienst.

Er is met het oog op deze tour bewust besloten om hem wat meer spier training te geven zodat hij bij al die punch etappes niet telkens seconden zou verliezen op Pogačar.
Dat betekent aan de andere kant dat hij een kilo meer spiermassa mee moet sjouwen in de bergen.

En het plan zou zijn dat ze Pogačar proberen uit te roken zodat hij telkens veel energie moet gebruiken om bij te blijven waardoor zijn eindspurt net wat minder explosief wordt.
Dat lijkt voorlopig te werken maar de vraag is of het in het hooggebergte ook wat oplevert want Pogačar is nu juist wat lichter dan voorheen en dat zou hem in de bergen een voordeel op kunnen leveren.

Dat van Aert nog niet aan zijn gewenste 10e etappe overwinning is toegekomen past wellicht ook in dat plannetje, hij zal wellicht al zijn energie sparen om juist in de bergen weer een superknecht te kunnen zijn. En die kans op een rit overwinning komt nog wel voorbij hoor.
Wat bedoel je met "Pogačar proberen uit te roken zodat hij telkens veel energie moet gebruiken om bij te blijven waardoor zijn eindspurt net wat minder explosief wordt. Dat lijkt voorlopig te werken".

Het is hetzelfde verhaal als de voorbije jaren, waarmee ze wonnen én verloren, het is dus geen cruciale factor. In het beste geval draagt het ertoe bij.
Dat lijkt voorlopig te werken: ik weet het zo niet, het is niet meer dan trachten te volgen, maar wel elke keer boni's kwijt spelen.

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 12 jul 2025 17:03

pino schreef: 12 jul 2025 16:59 Hup Coquard!

(zoals in vele podcasts gesuggereerd, denk ik ook dat het "hard maken" van Visma alleen maar in het voordeel van Pogacar is. Pogacar doet geen minuut werk per dag)
Hier ben ik het mee eens, ik geloof ook niet in die theorie. Bij Visma beweren ze data te hebben over Pogi die dat ondersteunen, hoe ze daar dan aan komen is niet meteen duidelijk. Het is wishful thinking en peptalk zo heeft het verleden aangetoond.

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 12 jul 2025 17:25

Milan beresterk maar heel knap wat Wout liet zien.

Dubbeldekker
Forum-lid

Dubbeldekker 12 jul 2025 17:29

lugosi schreef: 12 jul 2025 17:00
Dubbeldekker schreef: 12 jul 2025 14:47 […]
Wat bedoel je met "Pogačar proberen uit te roken zodat hij telkens veel energie moet gebruiken om bij te blijven waardoor zijn eindspurt net wat minder explosief wordt. Dat lijkt voorlopig te werken".
[…]
In antwoord op je vraag:
Zoveel mogelijk tempo maken oo elk klimmetje, op elk tussenstukje (Campenaerts) zodat UAE moet volgen en daarbij ook energie verbruikt voor de eindpunch.
Het feit dát Vingegaard telkens 2e wordt achter de explosieve Pogačar laat me denken dat die tactiek werkt.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 12 jul 2025 17:32

Dubbeldekker schreef: 12 jul 2025 17:29
lugosi schreef: 12 jul 2025 17:00
Dubbeldekker schreef: 12 jul 2025 14:47 […]
[…]
In antwoord op je vraag:
Zoveel mogelijk tempo maken oo elk klimmetje, op elk tussenstukje (Campenaerts) zodat UAE moet volgen en daarbij ook energie verbruikt voor de eindpunch.
Het feit dát Vingegaard telkens 2e wordt achter de explosieve Pogačar laat me denken dat die tactiek werkt.
Of Visma rookt zijn eigen mensen op, die kans zit er ook in.UAE heeft Niels Pollit ook nog.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 12 jul 2025 17:34

Gastheerg schreef: 12 jul 2025 17:25 Milan beresterk maar heel knap wat Wout liet zien.
Dat is zo, maar wat Visma eerder (voor het 5km -eindpunt) liet zien, was onnodig gevaarlijk tussen de sprinterteams.

pino
Forum-lid HC

pino 12 jul 2025 17:35

Mooi het geduld van Milan. Wachten, wachten en en dan exploderen.
Niet zijken maar reiden !

Dubbeldekker
Forum-lid

Dubbeldekker 12 jul 2025 17:36

Tja het is niet mijn visie maar die van Visma.
Moest ik van hun zijn zou ik het anders doen. Maar het is wel de meest succesvolle ploeg ter wereld (althans tot dit jaar)

Plaats reactie