Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Crankstel - klimmen - eigen gewicht

Sandervp
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 okt 2016 20:44

Sandervp 06 jul 2025 15:09

Dag allen,

Wie zou er mij advies kunnen geven;

Momenteel zit er een 11 speed compact 52/36 crankstel op mijn racefiets (Canyon Ultimate CF SL 8) gemonteerd. En ga ik op vakantie dan combineer ik deze altijd met een 11-34 cassette.
Dit mede om de meest pittigste beklimmingen uit de omgeving te kunnen voltooien. Dat zowel mijn tempo als cadans (<50rpm) drie keer niets is en/of ik slalommend naar boven moet om de top te bereiken boeit me niets. Mijn belangrijkste doel is om de top te bereiken zonder maar een voet aan de grond te zetten.

Veel van jullie zullen hier geen 11-34 cassette voor nodig hebben maar ik moet, naast het gewicht van mijn fiets etc., echter rond de 125kg aan enkel lichaamsgewicht mee naar boven nemen (mede door mijn lengte van 2,02m en sportieve bouw). Niet niks dus.

Nu vind ik een klim zoals de Alpe d’Huez zwaar maar niet extreem. Deze met een 11-30 beklimmen is ook geen probleem voor me (15x beklommen tijdens meerdere Alpe d’HuZes deelnames, PR 5x 1 dag).
Maar dit ook mede door zijn maximale stijgingspercentage van 14%.

Bij de Keutenberg/ Redoute/ Hoei is een 11-34 toch echt van belang voor de steilste stukken maar om hiermee de top te bereiken is geen probleem voor me.

Tijdens mijn vakanties naar Interlaken, Zwitserland kan ik ook niet zonder een 11-34. Zo was/ is de klim van Iseltwald naar Harzisboden erg pittig met zijn 10,2km, gemiddeld 11,6% en z’n max van 18%. (https://strava.app.link/WsYMChvwMUb)
Maar de meest extreme klim die ik heb gehad is echter de klim van Oberhofen naar Heiligenschwendi. (https://strava.app.link/MbkF5DzwMUb)
Een klim van 3,5km, gemiddeld 15,4%, 1,4km hiervan heeft een gemiddelde percentage van 18% en een max van 26%!
Het is, zodra je het dorp Oberhofen verlaat, 1 lange rechte en smalle weg naar boven. Een waarbij afstappen en opnieuw opstappen echt onmogelijk zou zijn.

Vanwege het continu geslalom heb ik, qua afstand, die 3,5km minstens verdubbeld en regelmatig kwam mijn voorwiel hierbij ook los van de grond zodra ik aanzette.


Maar dit type beklimmingen zijn de beklimmingen waar ik, ondanks mijn gewicht, van hou!


Zou het nu schelen als ik in plaats van een 52/36 crankstel een 50/34 crankstel monteer? Dat ik dus 1 op 1 kan rijden met mijn 11/34 cassette? Zou ik hiermee eenvoudiger/ met minder kracht de top kunnen bereiken of juist niet?

Bedankt voor jullie tips/ reacties.


Ps. Conditie is goed maar kan altijd beter.
Maar sowieso moet ikzelf werken aan mijn cadans, deze ligt nu steeds rond de 70RPM bij vlakke ritten met een gemiddelde snelheid van 30-35km/u.
Mijn FTP nu is 376W, lijkt veel maar komt neer op 3W/kg en mijn VO2max is redelijk (47).
Uiteraard moet ik ook werken aan mijn gewicht.

PR enkele rit afstand/ hoogte is 264km met 5561 hoogtemeters
Laatst gewijzigd door Sandervp op 06 jul 2025 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.

pino
Forum-lid HC
Berichten: 5728
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 06 jul 2025 15:18

Van 36 naar 34 voor is een heel kleine stap.

In een vergelijkbare situatie heb ik voor mijn vriendin een 11-42 cassette gemonteerd (met een andere ketting) op een Canyon Grizl.
Edit: er zit wel een GRX derailleur op. Opgaves van Shimano zijn met een korrel zout te nemen.
Laatst gewijzigd door pino op 06 jul 2025 18:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9976
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 06 jul 2025 18:15

48-31 of 46-30 cranckstel kan je ook naar kijken mits de voor derailleur laag genoeg kan.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 8010
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 06 jul 2025 18:25

Super compact, 46/30t, is wel het minste wat je kan doen. Zeker beter voor je knieën! die moeten nog jaren mee! Versnellingen zijn het middel, niet het doel!

Tomver
Forum-lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 15 sep 2016 08:40

Tomver 06 jul 2025 19:44

34 / 34 is natuurlijk lichter, het scheelt een klein beetje. Ik had eens bij een gelijke setup voor alleen de 36 vervangen voor een 34, ik reed dus met 52-34 en 34-11. Formeel niet ondersteund, werkt prima als je met wat beleid schakelt.

Sandervp
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 okt 2016 20:44

Sandervp 07 jul 2025 07:29

klimmer schreef: 06 jul 2025 18:25 Super compact, 46/30t, is wel het minste wat je kan doen. Zeker beter voor je knieën! die moeten nog jaren mee! Versnellingen zijn het middel, niet het doel!
Is mijn huidige crankstel, zonder problemen, om te wisselen voor een 46/30 crankstel, indien, zoals @Nijkie beschrijft, mijn voorderailleur ver genoeg omlaag kan?
En/of moet ik daar de lengte van mijn ketting ook voor aanpassen?

Sandervp
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 okt 2016 20:44

Sandervp 07 jul 2025 07:38

pino schreef: 06 jul 2025 15:18 Van 36 naar 34 voor is een heel kleine stap.

In een vergelijkbare situatie heb ik voor mijn vriendin een 11-42 cassette gemonteerd (met een andere ketting) op een Canyon Grizl.
Edit: er zit wel een GRX derailleur op. Opgaves van Shimano zijn met een korrel zout te nemen.
Na wat zoeken heb ik de "Wolf Tooth Goatlink extender" gevonden. Hiermee zou ik mijn derailleurpad kunnen verlengen waardoor mijn derailleur lager komt te zitten waardoor ik een 11/42 cassette op mijn fiets zou kunnen monteren.

Ben er enkel niet geheel zeker van of deze icm mijn Ultegra derailleur te gebruiken is. Informatie hierover aangevraagd

Afbeelding

pino
Forum-lid HC
Berichten: 5728
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 07 jul 2025 07:58

Als je de goede hebt (staat op site, anders bij justpedal.nl vragen) is dat een mooie oplossing.
Niet zijken maar reiden !

c.zaballa
Forum-lid
Berichten: 1099
Lid geworden op: 12 feb 2009 12:24

c.zaballa 07 jul 2025 09:14

Probeer eerst eens een berekening te maken van de kleinste versnelling die je nodig denkt te hebben. En vervolgens kan je kijken hoe je dat bereikt.

Handig hulpmiddel daarbij is de site ritzelrechner.de

Voorbeeld van je huidige versnellingen:
https://ritzelrechner.de/?GR=DERS&KB=36 ... 2&UF2=2150

Om een berekening te maken zet je de calculator op snelheid en cadans bijvoorbeeld op 70. Veel lager zou ik niet gaan, want dan wordt het stoempen. Idealiter rijd je liever op een iets hogere cadans, maar dit is als gezegd een ondergrens. Vervolgens rekent de calculator voor welke snelheid je met die cadans op elk verzet rijdt.

Vervolgens moet je weten welke snelheid je bergop ongeveer haalt, om te weten welk verzet je minimaal nodig hebt. Strava helpt je hier vast graag aan herinneren, als je al vaker in de bergen hebt gefietst.

Voorbeeld:
Ik fietste 2 weken geleden tijdens de Marmotte de Alp op met een gemiddelde snelheid van 11.6 km/h. Met een cadans van 70 zou je dan aan 34 - 27 genoeg hebben. Ik reed echter met 34-30 en dus een iets hoger cadans.
Gazelle Team TVM \'99

pino
Forum-lid HC
Berichten: 5728
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 07 jul 2025 09:22

In de Marmotte is het nergens steil.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 7335
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 07 jul 2025 09:59

Hallo Sander,

Mocht je Shimano rijden, dan is een GRX derailleur ook een optie ivm met een grotere cassette. Dit kan zowel mechanisch als Di2 zijn. En dan kan je sowieso één of twee tandjes op reserve hebben.

Zelf ben ik dit jaar voor het eerst naar 34x34 gegaan op 165mm crank. Is me erg goed bevallen, ook tijdens de rando Le Marmotte. Maar ik trap met mijn 70kg ook niet jou vermogens 😂
Laatst gewijzigd door rene op 07 jul 2025 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 5171
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 07 jul 2025 10:00

Ik zie een N+1 voor het klimmen.

Maar zonder gekheid, zoals eerder al opgenoemd, een cadans van 70 tijdens vlakke ritten is zeer slecht voor de knieën. Maar daar gaat dit vraagstuk niet over.
Ik zou gewoon een 34 aanschaffen voor je huidige crankstel. Dat is een verschil dat je wel gaat helpen, zonder al te veel te moeten verbouwen.

Plaats reactie