Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.
-
daniel1975
- Forum-lid HC
daniel1975
03 jul 2025 12:33
Zo met de zomervakanties weer voor de boeg even een topic aangemaakt, aangezien we elders behoorlijk off-topic gingen.
Vraag hier om tips, routes, druktevoorspellingen, werkzaamheden, etc.
Om zelf af te trappen:
Vrijdag 18 juli vertrekken wij naar eerste tussenstop Langres. Hoe laat moet je ‘s morgensvroeg bij Antwerpen zijn om enigzins de drukte voor te zijn? De volgende dag begint in NL de eerste bouwvakvakantie al, dus verwacht wel uittocht.
En momenteel lijkt de Ring Antwerpen wel één chronische file

Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
-
meuk
- Forum-lid
meuk
03 jul 2025 12:56
Ik kies altijd voor de route Maastricht/Luik richting (oost) Frankrijk. Elke keer dat ik toch via Antwerpen/Brussel ging ellende.
Vertrek altijd op maandag en rijd altijd rond een uur of 4.30 a 5 uur weg en nooit problemen op deze route. En stuk Luik naar Luxemburg vindt ik mooi om te rijden
-
jakkel
- Forum-lid
jakkel
03 jul 2025 13:09
daniel1975 schreef: ↑03 jul 2025 12:33
Momenteel? Da's al jaren een constante file. Ik woon 30 km oostwaarts van die Ring, ik mijd dat ding als de pest. Gans de provincie Antwerpen is trouwens ellende. Daarom rijd ik buiten de reiskilometers nog amper een 2.000 km/jaar met de auto.
Probeer gewoon zo vroeg mogelijk in de ochtend de Ring van Antwerpen te passeren. Dan heb je de meeste kans dat je nog een gemiddelde snelheid van zo'n 70 per uur haalt.

-
kxlight
- Forum-lid HC
kxlight
03 jul 2025 13:13
Recent voor het eerst de route Brussel/Charleroi (en terug) gekozen op weg naar provence ipv route Luik/Luxemburg/Metz. Kreeg daarvan vorige week nog een schriftelijke bevestiging op de mat van gekozen route. Met locatie, tijdstip en gemiddelde snelheid erbij…. N5.
Laatst gewijzigd door
kxlight op 03 jul 2025 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Jans
- Forum-lid HC
Jans
03 jul 2025 13:26
kxlight schreef: ↑03 jul 2025 13:13
Recent voor het eerst de route Brussel/Charleroi (en terug) gekozen op weg naar provence ipv route Luik/Luxemburg/Metz. Kreeg daarvan vorige nog een schriftelijke bevestiging op de mat van gekozen route. Met locatie, tijdstip en gemiddelde snelheid erbij…. N5.
Een schriftelijke bevestiging kun je uit heel Frankrijk ontvangen, daarvoor hoef je niet via Metz te rijden. Voordeel van boete uit Frankrijk is dat ze niet zo hoog zijn.
-
Dubbeldekker
- Forum-lid
Dubbeldekker
03 jul 2025 13:41
Brussel en Charleroi liggen vooralsnog in België

Adversity is the Catalyst of Change
-
synapse
- Forum-lid
synapse
03 jul 2025 13:43
daniel1975 schreef: ↑03 jul 2025 12:33
Zo met de zomervakanties weer voor de boeg even een topic aangemaakt, aangezien we elders behoorlijk off-topic gingen.
Vraag hier om tips, routes, druktevoorspellingen, werkzaamheden, etc.
Om zelf af te trappen:
Vrijdag 18 juli vertrekken wij naar eerste tussenstop Langres. Hoe laat moet je ‘s morgensvroeg bij Antwerpen zijn om enigzins de drukte voor te zijn? De volgende dag begint in NL de eerste bouwvakvakantie al, dus verwacht wel uittocht.
Ik volg dit even: één dag eerder vertrek ik ook, met óók een overnachting in (de buurt van) Langres.
Toen ik op 31 mei naar Ad6 vertrok was ik veel later bij Antwerpen, maar viel de drukte mij erg mee. Het reed eigenlijk gewoon door.
Courir c'est mourir un peu
-
rene
- Forum-lid HC
rene
03 jul 2025 13:49
Ik had zo’n topic aangemaakt vanmorgen en ineens was het foetsie ?!
Maar via de tunnel naar Terneuzen, dan Gent -Lille - Reims lijkt me de beste weg als je ten westen van Utrecht woont.
Zo reis je relatief goedkoop ( tunnel is gratis geworden / niet voor vrachtwagens! ) en sneller dan door Antwerpen naar het zuiden van Frankrijk of Spanje.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless

-
Jans
- Forum-lid HC
Jans
03 jul 2025 13:57
Dubbeldekker schreef: ↑03 jul 2025 13:41
Brussel en Charleroi liggen vooralsnog in België
Volgens mij ging die schriftelijke bevestiging niet over Brussel en Charleroi. Dan moet wel het woordje "jaar" weggevallen zijn.
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
wasbeer2006
03 jul 2025 14:00
Mijn ervaring van de laatste drie jaar is dat er ook gewoon het hele jaar in NL het steeds minder voorspelbaar is.
Antwerpen op vrijdag 18 juli. Ik zou zeggen uiterlijk 6u30 de grens over.
Als je ertegen kan 's nachts rijden. Ik vind het niks, maar het is wel rustig.
Ik ga weer naar Oostenrijk. Duitsland is gewoon een drama, Munchen via Stuttgart is beter dan via Ingolstad.
Maar Duitsland vind ik een van de vervelendste landen om te rijden. Nu drie jaar achter elkaar dit stuk.
Op vrijdag overdag is het druk. Ik deed 12 uur over 850 kilometer en ik rijd waar ik kan tot 150km/h, Er zat iets meer dan een uur stilstaan in.
Vorig jaar op woensdag hetzelfde laken en pak.
Vorig jaar mei naar saint tropez gereden en de alternatieve route Reims gereden, dat is top. Je mist of Parijs of de standaard metz Nacy dyon.
Even over een N weg, maar daarna rijd het super.
Voor Spanje als je na Toulouse de A66 gaat volgen IPV de A61 rijd dat ook veel fijner, moet je wel onder Barcelona moeten zijn. Dan sla je een van de vervelendste Franse routes over langs Perpignan
Salzburg is na 10 uur in de ochtend op de heenreis ook een drama.
Wat is aan grenscontroles ga tegenkomen weet ik ook niet.
-
daniel1975
- Forum-lid HC
daniel1975
03 jul 2025 14:04
meuk schreef: ↑03 jul 2025 12:56
Ik kies altijd voor de route Maastricht/Luik richting (oost) Frankrijk. Elke keer dat ik toch via Antwerpen/Brussel ging ellende.
Vertrek altijd op maandag en rijd altijd rond een uur of 4.30 a 5 uur weg en nooit problemen op deze route. En stuk Luik naar Luxemburg vindt ik mooi om te rijden
Wij reden laatste jaren op zaterdag rond 10:00 weg in Zoetermeer en dan rond 11:30 met 70km/u door Antwerpen. Via Luik is om en ik heb een hekel aan het stuk Luxemburg-Toul. Moeilijk uitleggen, rijdt niet fijn.
Denk dat wij gewoon gaan gokken op 05:00 rijden en bidden dat het meevalt.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
-
hopjes
- Forum-lid
hopjes
03 jul 2025 15:58
Oostenrijk/Italie buiten zomervakantie meestal Arnhem > Oberhausen > Wurzburg > A7 > Ulm > Fernpass.
In zomervakantie Hengelo > Kassel > Neurenberg > Munchen.
Tot enkele jaren geleden altijd de voorkeur voor Venlo en daarna A61 maar die route is steeds drukker geworden en meer files.
Zuid-Frankrijk buiten hoogseizoen Arnhem > Dusseldorf > Trier > Luxemburg > Dijon > Bourg-en-Bresse > via A432 om lyon heen.
ps ; ik vertrek wel altijd vroeg in de ochtend, tussen 3 en 5 uur sochtends en dezelfde dag naar bestemming, tenzij meer dan 14 uur rijden.
Luik/Maastricht probeer ik zo veel mogelijk te ontwijken, 4 weken geleden weer eens geprobeerd maar helaas... (dan maar meer kilometers).