Wat gaat of heeft de fietsforum renner gegeten vandaag.
-
Tussendoor
- Forum-lid
Bloemkool pomme duches en een kaassnitzel
-
Dubbeldekker
- Forum-lid
-
Dubbeldekker
- Forum-lid
Je hebt wel een heel beperkte kennis van de Vlaamse keuken hoor.
En voeg daar nog eens de Waalse keuken bij met al hun wild, charcuterie en bijzondere streekproducten dan heb je echt een gamma te pakken waar de Nederlandse culinaire traditie bij verbleekt!
Adversity is the Catalyst of Change
Klinkt genuanceerd....
La cuisine francaise is mijn ogen bagger, gebakken lucht en het verhaaltje van de kleren van de keizer.
De cuisine du terroir in Frankrijk is daartegen uitmuntend en gevarieerd per regio.
Belgisch eten bestaat uiteraard niet, de Vlaamse traditie staat op zich net als de Ardense (die dan weer anders is dan de Waalse).
Uiteraard denken mensen dan aan frieten.
In Vlaanderen denken we buiten wat hier al genoemd is (Stoofvlees-friet/Gegratineerd Witloof/Vol-au-vent/Asperges op z'n Vlaams/Mosselen etc) toch ook aan
Gentse waterzooi (met kip of vis)
Paling in t Groen of Paling in t Rood
Konijn met pruimen
Varkenswangen met bier
Hutsepot
Beuling
Coq a la geuze
Rundstong
Duif op z'n Vlaams/Parelhoen met kriekenbier
en wie at er ooit 'Waterkonijn'?
In Wallonie eet je de Boulets in zoet-zure saus met hun sirop Liegeoise, of Lapin à la Tournaisienne of de Truite au bleu / truite Meuse, Waterzooi (ja ook in het frans wordt dat zo gezegd) de Hainaut.
In de Ardennen eet je dan meer de wild -stoofpotten of pasteien (civet de sanglier, chevreuil of Pâté Gaumais)
Ik denk dat je niemand moet overtuigen dat er goed gegeten kan worden in alle streken van Belgie en dat veel gerechten verbonden zijn met de biercultuur is mooi meegenomen.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Waar zouden jullie zijn zonder je noorderburen
Zeeland wordt idd in het mosselseizoen overspoeld met Vlamingen die mosselen komen eten. Gezellig tafelen met een pot bier.
Culinair? Neuh….. Lekker? Absoluut!
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Mosselen (gekookt of gebakken) zijn culinaire hoor! Alleen veel mensen denken dat culinair en sterrenrestaurant synoniem aan elkaar zijn.
Na vele jaren gaat de mosselrit in Zeeland die ik ieder jaar heb met een aantal retrofietsers dit jaar niet door. Dus snel zelf wat plannen.
Ik kan hier ook mosselen eten maar 1 keer per jaar moet je dat toch in Zeeland doen. Toch?
En Nederlandse specialiteiten?
Ik heb voor een groep Italianen (uit Emilia Bologna notabene) die hier voor een paar dagen waren een Captains Diner gemaakt. Anders dan de naam doet vermoeden is dat toch echt een typisch Nederlands maal.
Uiteraard ben ik voor de full monty (als we dan toch bezig zijn) gegaan. Ik had een A4tje gemaakt met daarop de historie en wat er allemaal op tafel stond.
Ze hebben de borden af zitten likken!
Na vele jaren gaat de mosselrit in Zeeland die ik ieder jaar heb met een aantal retrofietsers dit jaar niet door. Dus snel zelf wat plannen.
Ik kan hier ook mosselen eten maar 1 keer per jaar moet je dat toch in Zeeland doen. Toch?
En Nederlandse specialiteiten?
Ik heb voor een groep Italianen (uit Emilia Bologna notabene) die hier voor een paar dagen waren een Captains Diner gemaakt. Anders dan de naam doet vermoeden is dat toch echt een typisch Nederlands maal.
Uiteraard ben ik voor de full monty (als we dan toch bezig zijn) gegaan. Ik had een A4tje gemaakt met daarop de historie en wat er allemaal op tafel stond.
Ze hebben de borden af zitten likken!