Over de wielersport en zijn beoefenaars.
-
kxlight
- Forum-lid HC
kxlight
24 jun 2025 14:39
gede schreef: ↑24 jun 2025 14:19
kxlight schreef: ↑24 jun 2025 14:12
hoogtestages icm microdoses AICAR lijkt me wel een goed recept... schommelingen in rode bloedlichaampjes kun je dan gooien op sterkere reactie van lichaam op hoogteprikkels... ga dat maar eens weerleggen aan de hand van bloedpaspoort.
Krijgen die toppers nooit eens een keer een bezoekje tijdens zo'n hoogtestage of is dat verhaal van whereabouts compleet afgesloten?
Whereabout's controle is tijdsblok van 1 uur per 24 uur. Wellicht daarnaast nog andere controle. Maar tussen 23u-06u heb je wel vrij spel...
Het is natuurlijk beetje gissen, maar effect microdoseringen is klein... zouden daarom hoogtestages tegenwoordig zo lang zijn... en zo vaak... dan heb je per saldo toch redelijke effecten.
-
gede
- Forum-lid
gede
24 jun 2025 14:46
kxlight schreef: ↑24 jun 2025 14:39
gede schreef: ↑24 jun 2025 14:19
kxlight schreef: ↑24 jun 2025 14:12
hoogtestages icm microdoses AICAR lijkt me wel een goed recept... schommelingen in rode bloedlichaampjes kun je dan gooien op sterkere reactie van lichaam op hoogteprikkels... ga dat maar eens weerleggen aan de hand van bloedpaspoort.
Krijgen die toppers nooit eens een keer een bezoekje tijdens zo'n hoogtestage of is dat verhaal van whereabouts compleet afgesloten?
Whereabout's controle is tijdsblok van 1 uur per 24 uur. Wellicht daarnaast nog andere controle. Maar tussen 23u-06u heb je wel vrij spel...
Het is natuurlijk beetje gissen, maar effect microdoseringen is klein... zouden daarom hoogtestages tegenwoordig zo lang zijn... en zo vaak... dan heb je per saldo toch redelijke effecten.
Dat 'vrij spel' heb je dan denk ik niet. Ze kunnen quasi elk laatste molecule opsporen met de huidige stand van de analytische methodes. De enige reden van die microdosissen is dat het lichaam dit kan afbreken in relatief korte tijd (dagen) zodat alles weg is wanneer je terug in competitie komt. Die 6 uur gaat volgens mij zelfs voor een microdosis te kort zijn om volledig 'verwerkt' te zijn.
-
gede
- Forum-lid
gede
24 jun 2025 14:49
Klein_Verzet schreef: ↑24 jun 2025 14:35
gede schreef: ↑24 jun 2025 13:15
Klein_Verzet schreef: ↑24 jun 2025 12:50
Hoe groot is de kans dat iemand een IQ heeft van 276 als het gemiddelde rond de 100 ligt en de standaardafwijking 15 bedraagt?
U vergeet een zeer belangrijk uitgangspunt te vermelden. Zonder dit uitgangspunt is dit onoplosbaar.

. Bovendien zal ik dit vrij eenvoudige, uit een tabel af te leiden antwoord (of te berekenen zo men wil) uiteindelijk niet geven aangezien ik enerzijds overtuigd ben dat die belangrijke 'vergeten' aanname bij de door u gegeven extreme (onbestaande?) waarde niet geldig is en anderzijds omdat u een foutieve parallel probeert te trekken die me compleet uit de lucht gegrepen lijkt.
Ik vergeet helemaal niks. Ik probeerde
u op een bepaald denkspoor te zetten, om die lichaamslengte die in het stuk van Indeleiderstrui stond in de juiste context te kunnen plaatsen. Helaas moet ik constateren dat dit niet gelukt is.
Uiteraard vergeet u zeker wel iets. Om dit te kunnen berekenen moet men aannemen dat het I.Q. 'normaal verdeeld' is, wat voor de extreme en onbestaande waarde die u aangaf eigenlijk een niet-verantwoorde aanname is. Mogelijks voorziet u in dit gebied een andere vorm van verdeling, maar dan hoort u dat mee te delen. Bovendien heeft u het hier over de verdeling van een aangeboren parameter, wat bij een sportprestatie verre van het hele verhaal is. De vuilbak in en afsluiten dus deze zijsprong.
Gezien uw ietwat kinderachtig gedrag, lijkt het erop dat het punt over Breukink nog steeds niet verwerkt is. Ik gun u de tijd nog wel even.
-
fiedoo
- Forum-lid HC
fiedoo
24 jun 2025 14:52
Als het over buitenmatig presteren gaat met verwijzing naar doping staart men zich dan niet blind op de periodes dat iemand buitengewoon presteert?
visma bvb die 3 grote rondes wint in hetzelfde jaar, Vingegaard die bovenaards presteert in een tourtijdrit, QS die jarenlang de klassiekers domineert, Gilbert en Boonen die in 2011 en 2012 omzeggens alle klassiekers of semiklassiekers winnen die ook maar enigzins in hun mogelijkheden lagen, Pogacar die op 80 kms of zelfs 100 kms van de meet in de aanval gaat...en wint.
Maar als je het plaatje wat ruimer bekijkt moet je toegeven dat Pogacar ook al slaag van Vingegaard gekregen heeft, dat hij op het WK nooit voorop zou gebleven zijn als remco wat hulp had gekregen de laatste kms, dat hij in parijs-roubaix zelfs matthieu niet kon volgens en zelfs geen tweede geworden was als de jury geen betwistbare move van de auto met zijn sportdirecteur in had toegelaten. Dat zijn overschot in de Dauphine op een nog in conditieopbouw zijnde Vinnie niet zo heel groot was. Dat Pogacarzijn overwicht in LBL niet groter was dan dat van ( de dit jaar nog niet in forme zijnde)Remco het jaar er voor.
Ook de overheersing in de Vuelta van 3 Vismarenners waarbij de beperkte Kuss dan nog wint toont aan dat er gewoon een serieuze kloof is tussen de 3 toppers (of 4 met (een verzwakkende?) Roglic er bij) Pogi, Vinnie en Remco en de rest. In de vlakkere wedstrijden heb je Matthieu en met wat moeite Wout Van Aert die de lakens uitdelen. Spurters leveren wat meer strijd onderling.
Ook niet vergeten dat organisatoren er van uit gaan dat er ieder jaar een heuvel of twee meer moet in hun wedstrijd komen of ze anders slecht bezig zijn. Bvb in de Strade dit jaar moest de overwinning blijkbaar Pogi nog wat meer op een schoteltje aangeboden worden.
Laatst gewijzigd door
fiedoo op 24 jun 2025 15:05, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Patrick VB
- Forum-lid
Patrick VB
24 jun 2025 14:53
Ik zou heel graag willen geloven dat huidige prestaties in het wielrennen het gevolg zijn van voeding, aerodynamische verbetering, trainingsmethoden, enz. maar dat zou iets te naïef zijn.
Net zoals de prestaties van Keniaanse, Ethiopische, ... lopers en loopsters niet enkel kan verklaard worden door aanwezigheid van andere spiervezels. En in deze sporttak is buiten de verbetering van spikes en schoenen, vrijwel geen evolutie op het vlak van aerodynamica.
Kijk even naar het wereldrecord marathon bij de vrouwen. In 2019 op naam van Kosgei in 2:14:04.
Vorig jaar liep Chepngetich meer dan 4 minuten sneller. Dat betekent dat Kosgei met haar tijd meer dan een km achterstand zou hebben op de huidige recordhoudster.
Om even over na te denken.
-
kxlight
- Forum-lid HC
kxlight
24 jun 2025 15:04
Hadden ze in 2019 al van die carbon zolen in de loopschoenen?
Maar anders vind ik de progressie daar ook ‘opmerkelijk’.
-
CampaYolo
- Forum-lid
CampaYolo
24 jun 2025 15:08
De wetenschap achter voeding en duursport heeft vrij recentelijk wel een flinke ommezwaai gemaakt. Het trainen van het spijsverteringssysteem is relatief nieuw.
Maar ik steek voor niemand mijn handen in het vuur.
Daarbij nog een hersenspinsel. Als een bepaald product voor 1 sporter beschikbaar is dan is het voor meerdere sporters beschikbaar.
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.
-
fiedoo
- Forum-lid HC
fiedoo
24 jun 2025 15:11
Jazeker, en 2 jaar terug met de formidabele tijdrit van Vinnie had men het over de lak die op de fiets weggelaten was . Er worden in alle sporten prestaties geleverd die men tot voor enkele jaren onmogelijk hield.
De toch wel superbegaafde Carl Lewis zou met zijn tijden op 100 en 200 m zelfs de finales op WK en OS niet meer halen. Wordt de boel belazerd? ik durf het niet zeggen maar opmerkelijk is het wel.
-
Klein_Verzet
- Forum-lid
Klein_Verzet
24 jun 2025 15:14
gede schreef: ↑24 jun 2025 14:49
Gezien uw ietwat kinderachtig gedrag, lijkt het erop dat het punt over Breukink nog steeds niet verwerkt is. Ik gun u de tijd nog wel even.
Als in een vraagstelling het begrip standaardafwijking gegeven is dan volgt daar logischerwijs uit dat er sprake is van een normaalverdeling. Als u een eenvoudige vraag niet kunt of wil beantwoorden dan kan ik daar niets aan doen. Dat u een koppeling met Breukink maakt (alweer) is geheel aan u toe te schrijven. Het zij zo.
-
gede
- Forum-lid
gede
24 jun 2025 15:16
Klein_Verzet schreef: ↑24 jun 2025 15:14
gede schreef: ↑24 jun 2025 14:49
Als in een vraagstelling het begrip standaardafwijking gegeven is dan volgt daar logischerwijs uit dat er sprake is van een normaalverdeling. Als u een eenvoudige vraag niet kunt of wil beantwoorden dan kan ik daar niets aan doen. Dat u een koppeling met Breukink maakt (alweer) is geheel aan u toe te schrijven. Het zij zo.
U maakt het alleen maar erger. Een standaardafwijking impliceert helemaal NIET dat het per definitie om een normaalverdeling gaat.
(Uw 'alweer' is ook fout. Dit is de eerste maal dat ik die koppeling van een ander thema met Breukink maak. Dit het daar over I.Q. ging en u daar 1 dag later weer over begint, is te 'toevallig'

)
-
Mehekachtohapi
- Forum-lid
Mehekachtohapi
24 jun 2025 15:23
Regelen jullie het onderlinge gefit even via een PB, of samen met een goed glas bier? Dan kan het hier gewoon weer even on-topic.
-
Edwin
- Admin
Edwin
24 jun 2025 15:25
Gede & Klein Verzet, zouden jullie deze sneue vete tussen jullie beiden willen begraven of via PB oplossen? Ik word het een beetje zat om constant tussen alle mooie volzinnen van die kattigheden te moeten lezen. Negeer elkaar anders gewoon een poosje, ik denk dat iedereen daar gelukkiger van wordt. Dank!

|