Sram Force, tevreden en gekende problemen
Op mijn fiets zit Sram Force, is 3,5 jaar oud en ik fiets alle dagen, winter en zomer naar het werk en de weekendritten.
Ik ben tevreden maar heb toch ook al redelijk wat problemen ervaren tijdens het schakelen met de Force.
Na 1,5 jaar de Achterderie in craschmodus en geen leven meer in te krijgen wel een nieuwe in garantie gekregen. Nu zit er veel speling op de AD waardoor hij niet meer goed schakelt, slijtage zegt de fietsenmaker.
Tijdens het schakelen van groot naar klein en omgekeerd (kettingbladen) valt de ketting er ook regelmatig af.
Het zijn gekende problemen zegt de FM.
Zijn er nog leden hier die dezelfde problemen ervaren?
Als ik nu de voorstelling van de nieuwe Force lees zouden de meeste problemen toch moeten opgelost zijn, de voor- en achterderie zijn volledig vernieuwd.
Misschien nog even wachten op korting om de fiets te upgraden.
AD 370€ en de VD 265€
Ik ben tevreden maar heb toch ook al redelijk wat problemen ervaren tijdens het schakelen met de Force.
Na 1,5 jaar de Achterderie in craschmodus en geen leven meer in te krijgen wel een nieuwe in garantie gekregen. Nu zit er veel speling op de AD waardoor hij niet meer goed schakelt, slijtage zegt de fietsenmaker.
Tijdens het schakelen van groot naar klein en omgekeerd (kettingbladen) valt de ketting er ook regelmatig af.
Het zijn gekende problemen zegt de FM.
Zijn er nog leden hier die dezelfde problemen ervaren?
Als ik nu de voorstelling van de nieuwe Force lees zouden de meeste problemen toch moeten opgelost zijn, de voor- en achterderie zijn volledig vernieuwd.
Misschien nog even wachten op korting om de fiets te upgraden.
AD 370€ en de VD 265€
Specialized Sl7 pro Sram Force
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
De voorderrie ook bij de oude sram Red D1 is lastig af te stellen. Echter lukte het me altijd wel om het redelijk te krijgen. Stel hem zo af dat ie op groot groot iets aanloopt en op klein/klein ook, rijd je toch niet mee in Nederland (uitgezonder zuid limburg)
Dan ben je eigenlijk van het probleem af. Daarmee hoort het nog niet maar het is een simpele work arround.
Derrie's die slijten ken ik niet en er zijn er echt waar ik 50K mee gereden heb, Sram/Shimano, oude red 11 speed bv schakeld nog erg goed.
Wat moet er aan een derrie echt slijten totdat er teveel speling op zit? Dan ben je wel ver heen, misschien inderdaad met winters doorrijden. Maarja dat is dan de prijs.
De nieuwe E1 voorderrie schakelt neem ik aan net als de Red, dus 2x verplaats hij zich tijden het schakelen achter. Maar ik voorspel hier nu al een topic dat de nieuwe ook niet goed schakelt omdat mensen de handleiding niet gaan lezen
Dan ben je eigenlijk van het probleem af. Daarmee hoort het nog niet maar het is een simpele work arround.
Derrie's die slijten ken ik niet en er zijn er echt waar ik 50K mee gereden heb, Sram/Shimano, oude red 11 speed bv schakeld nog erg goed.
Wat moet er aan een derrie echt slijten totdat er teveel speling op zit? Dan ben je wel ver heen, misschien inderdaad met winters doorrijden. Maarja dat is dan de prijs.
De nieuwe E1 voorderrie schakelt neem ik aan net als de Red, dus 2x verplaats hij zich tijden het schakelen achter. Maar ik voorspel hier nu al een topic dat de nieuwe ook niet goed schakelt omdat mensen de handleiding niet gaan lezen
- daniel1975
- Forum-lid HC
Neem Shimano of Campy: voorderrie in beide gevallen veel makkelijker goed af te stellen dan SRAM.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
Dat kan ook als ze nieuw zijn, de vraag is hoeveel.
-
Patrick VB
- Forum-lid
Ik had een probleem met de AD. Werd mooi opgelost in garantie.
Mijn madam haar rechter shifter kwam traag terug na het remmen. Werd vervangen in garantie.
De ketting van SRAM is op het vlak van slijtage top.
Qua functionaliteit hebben we geen klachten. Aflopen bij switchen van klein naar groot had ik eerste weken ook af en toe, opgelost door betere afstelling.
Bij Shimano is het ook niet allemaal rozegeur.
Mijn madam haar rechter shifter kwam traag terug na het remmen. Werd vervangen in garantie.
De ketting van SRAM is op het vlak van slijtage top.
Qua functionaliteit hebben we geen klachten. Aflopen bij switchen van klein naar groot had ik eerste weken ook af en toe, opgelost door betere afstelling.
Bij Shimano is het ook niet allemaal rozegeur.
Hoogstwaarschijnlijk het bovenste scharnier t.h.v. de hanger, daar hebben zowat alle derailleurs wel wat speling...
Als u dit leest heeft de Grote Limbozeis het niet weggehaald
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
@kees ik snap wel dat ze slijten, maar mijn ervaring is gewoon dat dit echt extreem veel kilometers zijn voordat dit plaatsvind.
Vaak is de afstelling gewoon niet top meer op het pat krom etc en niet de derrie versleten.
Je moet hem af en toe wel even smeren natuurlijk.
Dat klopt van die ketting en daar is gemini het meer eens ( nu beweer ik niet dat AI alles goed heeft en ik zeker niet, maar dit is iig de uitleg)
https://www.google.com/search?q=wordt+e ... e&ie=UTF-8
Vaak is de afstelling gewoon niet top meer op het pat krom etc en niet de derrie versleten.
Je moet hem af en toe wel even smeren natuurlijk.
Dat klopt van die ketting en daar is gemini het meer eens ( nu beweer ik niet dat AI alles goed heeft en ik zeker niet, maar dit is iig de uitleg)
https://www.google.com/search?q=wordt+e ... e&ie=UTF-8
Alvast bedankt voor de reacties.
Dit weekend eens goed nagezien en het is 1 van de scharniertjes, niet het bovenste maar ergens in het midden.
Ik fiets zoals hierboven al vermeld alle dagen naar en van het werk (ongeveer 12000km/jaar), na het fietsen in de wintermaanden, nat, zout, vuil, spuit ik gewoon de fiets even af en smeer ik de ketting. Dat is waarschijnlijk niet voldoende en zal de slijtage wat vlugger gebeuren.
In het weekend krijgt de fiets een grote schoonmaak beurt en wordt alles goed gesmeerd.
Dit weekend eens goed nagezien en het is 1 van de scharniertjes, niet het bovenste maar ergens in het midden.
Ik fiets zoals hierboven al vermeld alle dagen naar en van het werk (ongeveer 12000km/jaar), na het fietsen in de wintermaanden, nat, zout, vuil, spuit ik gewoon de fiets even af en smeer ik de ketting. Dat is waarschijnlijk niet voldoende en zal de slijtage wat vlugger gebeuren.
In het weekend krijgt de fiets een grote schoonmaak beurt en wordt alles goed gesmeerd.
Specialized Sl7 pro Sram Force
Dan denk ik dat 3,5 jaar met een drivetrain redelijk is, ‘s winters slijten de spullen gewoon 10 keer meer.
Ik weet dat het vloeken in de kerk is, maar kan je voor woon-werk verkeer geen andere fiets gebruiken? Eén die even goed zit maar juist die versnellingen heeft die je nodig hebt, en niets meer? Een goedkope 1x9 of 1x10 setup?
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
Dat doe ik, ook al is het puur voor plezier, ook in de winter en dan gooi ik mijn versleten zomer cassette en kettingen erop en daar rijd ik dan weer twee winters mee.
12K op een fiets is ook gewoon veel, dat redden sommige niet eens op een fiets voordat ze die weer weg doen.
De meeste hier rijden best wel wat, maar vaak op 2 of 3 fietsen.
12K op een fiets is ook gewoon veel, dat redden sommige niet eens op een fiets voordat ze die weer weg doen.
De meeste hier rijden best wel wat, maar vaak op 2 of 3 fietsen.