Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Fietsen na hartinfarct

Orbea
Forum-lid

Orbea 21 jun 2025 17:22

bever schreef: 21 jun 2025 10:53 tnx allemaal,

carioloog was ook wel beetje verbaas dat het sporten nog zo goed ging met 2/1/2 dichtgeslibde kransslagader. Oorzaak is waarschijnlijk het cholesterol, dat is al jaren te hoog, maar vanaf nu dus aan de statines, had ik achteraf eerder moeten doen, maar goed ben blij dat ze er zijn.
Die betablokkers zijn heel apart, hartslag komt gewoon niet meer boven de 140, misschien mag die er op termijn af. Voor voor nu luister ik maar even goed naar de dokters :)
Sinds 5maanden aan de statines 5mg crestor sinds een paar weken veel last bij hoge inspanning,spierkrampen. Ook 's nachts en om ermee te stoppen zie ik ook niet zitten. Een vriend van mij is gepensioneerd cardioloog en die raad mij ook aan niet te stoppen ondanks dat je steeds meer leest dat het schaadt dan goed doet. Hij spreekt dit tegen.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 21 jun 2025 17:48

Ik ben al heel veel jaren geleden met statines gestopt. Het is en blijft een dilemma, maar ik had liever een kort fijn leven, dat altijd spierkrampen in mijn benen.
Dat leeftijd iets doet met de overweging, begrijp ik ook.

Orbea
Forum-lid

Orbea 21 jun 2025 21:30

Jans schreef: 21 jun 2025 17:48 Ik ben al heel veel jaren geleden met statines gestopt. Het is en blijft een dilemma, maar ik had liever een kort fijn leven, dat altijd spierkrampen in mijn benen.
Dat leeftijd iets doet met de overweging, begrijp ik ook.
Of een zware beroerte dan kan het nog een kort beroerd leven zijn.

Patrick VB
Forum-lid

Patrick VB 21 jun 2025 22:14

Lang beroerd leven kan ook.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 22 jun 2025 14:16

Het leuke is, mijn vrouw komt in haar werk nog wel eens wat artsen tegen en laat ik het netjes zeggen...... Die zijn het niet altijd met elkaar eens.
Ze had pas een cardioloog en die zei letterlijk, statines hebben geen bijwerking............ vind ik vrij bijzonder en ik weet heel goed hoe bijwerkingen worden bepaald en daar zit zeker een component in wat onzettend vaag is.

Ik heb er ook spierpijn van. Heb het nu vijf keer getest. 2 maanden gebruiken en dan stoppen en na een dag of 3 a 4 voel ik verschil.
Wat ik wel heb gemerkt is wanneer ik creatine neem 5gram per dag het minder is. Het goed nieuws is dat creatine een van de weinige stoffen is die alleen maar voordelen heeft, zeker voor een sporter, dus als je het kan missen neem dat spul.

Voor mijn persoonlijke situatie is het ook lastig omdat er dus geen extra aderverkalking is door het hoge cholesterol vraag ik ook steeds waarom ik medicatie moet nemen. Daar hebben ze ook geen goed antwoord op, behalve dat er wel bekend is dat het na je 40 a 45ste sneller gaat. De vraag is hierweer of dat leeftijds of leefstijl gebonden is, dat weten ze dus ook niet goed.

We kunnen veel medisch, maar ook hier worden over een aantal zaken niet nagedacht, of iig niet getest.
Heel veel mensen die statines slikken hebben ook een bloed verdunner en bv een maag beschermer, wat zijn de mogelijke bijwerken van die combinatie? Dat wordt niet getest.

Als je echt aantoonbaar arderverkalking hebt zou ik persoonlijk wel statines slikken, ik vond de spierpijn irritant, maar het is ook niet heel erg, althans bij mij. Als ik nu een vloertje ga leggen heb ik morgen een stuk meer spierpijn dan het van de statines.

Orbea
Forum-lid

Orbea 22 jun 2025 21:34

wasbeer2006 schreef: 22 jun 2025 14:16 Het leuke is, mijn vrouw komt in haar werk nog wel eens wat artsen tegen en laat ik het netjes zeggen...... Die zijn het niet altijd met elkaar eens.
Ze had pas een cardioloog en die zei letterlijk, statines hebben geen bijwerking............ vind ik vrij bijzonder en ik weet heel goed hoe bijwerkingen worden bepaald en daar zit zeker een component in wat onzettend vaag is.

Ik heb er ook spierpijn van. Heb het nu vijf keer getest. 2 maanden gebruiken en dan stoppen en na een dag of 3 a 4 voel ik verschil.
Wat ik wel heb gemerkt is wanneer ik creatine neem 5gram per dag het minder is. Het goed nieuws is dat creatine een van de weinige stoffen is die alleen maar voordelen heeft, zeker voor een sporter, dus als je het kan missen neem dat spul.

Voor mijn persoonlijke situatie is het ook lastig omdat er dus geen extra aderverkalking is door het hoge cholesterol vraag ik ook steeds waarom ik medicatie moet nemen. Daar hebben ze ook geen goed antwoord op, behalve dat er wel bekend is dat het na je 40 a 45ste sneller gaat. De vraag is hierweer of dat leeftijds of leefstijl gebonden is, dat weten ze dus ook niet goed.

We kunnen veel medisch, maar ook hier worden over een aantal zaken niet nagedacht, of iig niet getest.
Heel veel mensen die statines slikken hebben ook een bloed verdunner en bv een maag beschermer, wat zijn de mogelijke bijwerken van die combinatie? Dat wordt niet getest.

Als je echt aantoonbaar arderverkalking hebt zou ik persoonlijk wel statines slikken, ik vond de spierpijn irritant, maar het is ook niet heel erg, althans bij mij. Als ik nu een vloertje ga leggen heb ik morgen een stuk meer spierpijn dan het van de statines.
Daar ga je weer ook over creatine gaan tegenwoordig tegenstrijdige verhalen rond o.a dat het slecht is voor je nieren. Twee maanden geleden een bloed analyse laten doen en daar was een afwijking van mijn nierfunctie. Ik gebruik al jaren creatine en nu dit weer nu las ik dat dit normaal is bij gebruik van creatine je krijgt verkeerde waardes. Je kan het dan beter checken via de urine dan krijg je de juiste waarde van je nierfunctie.

Cupie24
Forum-lid

Cupie24 22 jun 2025 22:25

Of een zware beroerte dan kan het nog een kort beroerd leven zijn.
[/quote]

Een heeft niet altijd met het ander te maken.

Cupie24
Forum-lid

Cupie24 22 jun 2025 22:32

wasbeer2006 schreef: 22 jun 2025 14:16 Het leuke is, mijn vrouw komt in haar werk nog wel eens wat artsen tegen en laat ik het netjes zeggen...... Die zijn het niet altijd met elkaar eens.

Bijwerkingen zijn in de regel persoonlijk. Daarbij is er echt wel iets bekend over interacties tussen statines en maagbeschermers. Het gaat te ver om dat hier uit te leggen, maar er vindt wereldwijd, gelukkig, zeer veel onderzoek naar farmaca en interacties plaats.

Cupie24
Forum-lid

Cupie24 22 jun 2025 22:43

Creatine. Heb gezocht op onderzoek. Er is literatuuronderzoek gedaan in 2021. Er wordt weinig onderbouwt inzake de claims die aan creatine worden opgehangen. Sommige claims worden geduid als dat er in toenemende mate bewijs is, maar verder onderzoek is dan vaak nodig enz……
Dat wil niet zeggen dat het niet werkt, het placebo-effect is ook een effect.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 23 jun 2025 08:37

Dit filmpje zat ik pas te kijken best wel aardig zover ik het kan beoordelen met een goede samenvatting voor mij als leek.

GCN filmpje waar ze onderwerp sporten en hoog cholesterol behandelen
https://www.youtube.com/watch?v=Sb8nYPzFs5s

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 23 jun 2025 11:30

Ik heb 2 jaar geleden een hartaanval gedaan.
Sindsdien is fietsen niet meer hetzelfde.
Ik geraak sindsdien geen viaduct meer op en effe een tussensprintje trekken is er ook niet meer bij.
En om dan met een slakkengang te fietsen volledig in teneu vind ik maar niets, het gaat me steeds slechter af.
Rij nu vooral op de e-bike, tochtjes samen met mijn vrouw en dat heeft ook wel wat.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Cupie24
Forum-lid

Cupie24 23 jun 2025 12:19

Herstel is vaak zeer persoonlijk gekleurd. Begeleiding door cardioloog en/of sportarts kan helpen. Verdragen dat het niet meer wordt zoals het voortijds was is ook een optie. Hierbij kan een sportpsycholoog behulpzaam zijn.

Plaats reactie