Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Upgraden naven DT Swiss bij nieuwe fiets

jackflash
Forum-lid
Berichten: 378
Lid geworden op: 17 sep 2007 23:37

jackflash 21 jun 2025 09:49

Een vraag die ik uiteraard gewoon bij de fietsenzaak kan stellen, maar toch even benieuwd naar ervaringen / kennis van anderen.
Ik heb een Cannondale SuperX 2 gravel bike gekocht, wordt in september / oktober geleverd. Daar zitten prima wielen op volgens de reviews (Reserve GR 40|44). Maar ik lees minder goede reviews over de gebruikte naven (DT Swiss 370). Nu ben ik wel super tevreden over de DT Swiss 240 die ik op mijn road fiets heb).

Mijn vraag is of er een upgrade mogelijk is op de stock wielset (Reserve) en daar ook de 240 naven op kan krijgen. Is dit verstandig om te doen? Wat ik niet zou willen is dat het wiel helemaal uit elkaar gehaald moet worden en opnieuw gespaakt. Los van de extra montage kosten, vraag ik me ook af of het dan niet gevoeliger is geworden voor spaakbreuk etc.
Of is het beter om te vragen voor een upgrade van de complete wielset (dus een DT Swiss wiel met de 240 naaf in plaats van de Reserve stock wielset)?

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9977
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 21 jun 2025 10:34

jackflash schreef: 21 jun 2025 09:49 Een vraag die ik uiteraard gewoon bij de fietsenzaak kan stellen, maar toch even benieuwd naar ervaringen / kennis van anderen.
Ik heb een Cannondale SuperX 2 gravel bike gekocht, wordt in september / oktober geleverd. Daar zitten prima wielen op volgens de reviews (Reserve GR 40|44). Maar ik lees minder goede reviews over de gebruikte naven (DT Swiss 370). Nu ben ik wel super tevreden over de DT Swiss 240 die ik op mijn road fiets heb).

Mijn vraag is of er een upgrade mogelijk is op de stock wielset (Reserve) en daar ook de 240 naven op kan krijgen. Is dit verstandig om te doen? Wat ik niet zou willen is dat het wiel helemaal uit elkaar gehaald moet worden en opnieuw gespaakt. Los van de extra montage kosten, vraag ik me ook af of het dan niet gevoeliger is geworden voor spaakbreuk etc.
Of is het beter om te vragen voor een upgrade van de complete wielset (dus een DT Swiss wiel met de 240 naaf in plaats van de Reserve stock wielset)?
Al gelezen het verschil tussen de 370 en de 240 naaf?
Heb je een link van de minder goede reviews?
Laatst gewijzigd door nijkie op 21 jun 2025 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 5171
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 21 jun 2025 10:42

Nee het is niet mogelijk om deze wielset met de 240 naven te krijgen zonder volledig herspaken.
Keuze wordt dan andere wielset

jackflash
Forum-lid
Berichten: 378
Lid geworden op: 17 sep 2007 23:37

jackflash 21 jun 2025 10:57

nijkie schreef: 21 jun 2025 10:34
jackflash schreef: 21 jun 2025 09:49
Al gelezen het verschil tussen de 370 en de 240 naaf?
Heb je een link van de minder goede reviews?
Uiteraard. Een aantal berichten van gebruikers:
https://forum.bikehub.co.za/topic/50990 ... hatgpt.com
https://www.reddit.com/r/bikewrench/com ... hatgpt.com
https://www.reddit.com/r/MTB/comments/1 ... hatgpt.com
https://www.reddit.com/r/MTB/comments/t ... hatgpt.com
https://singletrackworld.com/forum/bike ... liability/

Ze lijken niet al te best in elkaar te zitten. De afdichting lijkt wel een probleem te zijn. Kunnen minder goed tegen regen en modder, vereisen frequent onderhoud, en vertonen incidenteel structurele problemen zoals falende freehubs of versleten interne componenten. Voor een gravel fiets dus minder geschikt denk ik.

jackflash
Forum-lid
Berichten: 378
Lid geworden op: 17 sep 2007 23:37

jackflash 21 jun 2025 11:04

scottwilko schreef: 21 jun 2025 10:42 Nee het is niet mogelijk om deze wielset met de 240 naven te krijgen zonder volledig herspaken.
Keuze wordt dan andere wielset
Jammer. Zou zonde zijn als deze naven al snel voor problemen gaan zorgen. Maar goed, dan zou ik alsnog beter naven erin kunnen laten zetten. Ben ik alleen wat duurder uit. Of inderdaad andere wielen.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9977
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 21 jun 2025 11:53

jackflash schreef: 21 jun 2025 10:57
nijkie schreef: 21 jun 2025 10:34
jackflash schreef: 21 jun 2025 09:49
Al gelezen het verschil tussen de 370 en de 240 naaf?
Heb je een link van de minder goede reviews?
Uiteraard. Een aantal berichten van gebruikers:
https://forum.bikehub.co.za/topic/50990 ... hatgpt.com
https://www.reddit.com/r/bikewrench/com ... hatgpt.com
https://www.reddit.com/r/MTB/comments/1 ... hatgpt.com
https://www.reddit.com/r/MTB/comments/t ... hatgpt.com
https://singletrackworld.com/forum/bike ... liability/

Ze lijken niet al te best in elkaar te zitten. De afdichting lijkt wel een probleem te zijn. Kunnen minder goed tegen regen en modder, vereisen frequent onderhoud, en vertonen incidenteel structurele problemen zoals falende freehubs of versleten interne componenten. Voor een gravel fiets dus minder geschikt denk ik.
De 370 van nu is de oude 350 naaf, de vorige 370 was met pallen dit is een rachet systeem.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

oystein
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 26 mei 2010 18:08
Locatie: Schouwen-Duiveland

oystein 21 jun 2025 12:30

Als je echt twijfelt over de wielen die straks af fabriek in je nieuwe fiets zitten is het meest logische om de wielset meteen te koop te zetten en een complete nieuwe wielset te kopen.
De realiteit is dat onder de ca. 3.000-5.000 Euro voor een fiets de wielset vaak maar een bugdet setje is (relatief gezien)

De huidige DT350 doet niet veel onder voor de DT240 en de meerprijs voor die paar extra gram besparing moet je zelf maar beoordelen .. je kunt het natuurlijk zo gek maken als jezelf wilt.
En er zijn vast ook wielsets te koop waar andere naven dan DT in zitten die ook prima zijn … maar dan moet je wel de moeite nemen je er in te verdiepen en veel lezen op internet.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2485
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 21 jun 2025 12:42

Je eerste link is een bericht van 16 jaar oud! 🤔
Als je fiets nu een wiel met Ratchet heeft dan is de upgrade voor het gewicht. En dat gewicht zit zo dicht bij de naaf dat het voordeel van de roterende massa ook vrijwel nihil is. Maar dat staat hierboven ook al 2 keer.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1286
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 21 jun 2025 13:22

Het merendeel van problemen met een naaf zijn versleten lagertjes van de naaf zelf of van de freewheelbody. Die lagertjes zijn perfect vervangbaar en kosten geen fortuin.
Balhoofdlagers en bracketlagers zullen ook geen high end spul zijn in die nieuwe fiets. Als je dan verder redeneert moet je op voorhand zowat alles gaan vervangen.

jackflash
Forum-lid
Berichten: 378
Lid geworden op: 17 sep 2007 23:37

jackflash 21 jun 2025 15:13

nijkie schreef: 21 jun 2025 11:53
jackflash schreef: 21 jun 2025 10:57
nijkie schreef: 21 jun 2025 10:34
De 370 van nu is de oude 350 naaf, de vorige 370 was met pallen dit is een rachet systeem.
Ik lees dat nu ook inderdaad. Dan zal het meevallen met de kwaliteit van de lagers en de doorlaatbaarheid van vocht.

jackflash
Forum-lid
Berichten: 378
Lid geworden op: 17 sep 2007 23:37

jackflash 21 jun 2025 15:19

oystein schreef: 21 jun 2025 12:30 Als je echt twijfelt over de wielen die straks af fabriek in je nieuwe fiets zitten is het meest logische om de wielset meteen te koop te zetten en een complete nieuwe wielset te kopen.
De realiteit is dat onder de ca. 3.000-5.000 Euro voor een fiets de wielset vaak maar een bugdet setje is (relatief gezien)

De huidige DT350 doet niet veel onder voor de DT240 en de meerprijs voor die paar extra gram besparing moet je zelf maar beoordelen .. je kunt het natuurlijk zo gek maken als jezelf wilt.
En er zijn vast ook wielsets te koop waar andere naven dan DT in zitten die ook prima zijn … maar dan moet je wel de moeite nemen je er in te verdiepen en veel lezen op internet.

De wielen op de Cannondale zijn zeker geen budgetsetje (verkoopprijs losse wielset rond de 1800 euro). Bij zo'n set velgen en deze prijsklasse fiets (6800 euro) horen naar mijn idee en net wat hoger niveau naven. Ik vind de wielset wel mooi en krijgt ook goed reviews, dus verkopen doe ik liever niet. En dan, wat krijg je er nog voor terug. Verkoopprijs ca 1800 euro, dan mag je blij zijn als je er 1000 euro voor krijgt.

Het betreft trouwens de DT370 naven, niet de DT350, maar zoals ik inmiddels begrepen heb zijn de nieuwe DT370 gelijkwaardig aan de oude DT350 (met ratchet systeem). Gaat me niet zozeer om het gewicht hoor, meer om de kwaliteit van de afdichtingen en de duurzaamheid. Daar las ik niet al te goede verhalen over.

jackflash
Forum-lid
Berichten: 378
Lid geworden op: 17 sep 2007 23:37

jackflash 21 jun 2025 15:21

bakboord1 schreef: 21 jun 2025 12:42 Je eerste link is een bericht van 16 jaar oud! 🤔
Als je fiets nu een wiel met Ratchet heeft dan is de upgrade voor het gewicht. En dat gewicht zit zo dicht bij de naaf dat het voordeel van de roterende massa ook vrijwel nihil is. Maar dat staat hierboven ook al 2 keer.
Gewicht boeit me niet zoveel, gaat me meer om de duurzaamheid en de kwaliteit van de afdichtingen voor water en vuil. Denk je dat dat vergelijkbaar is tussen bijvoorbeeld de 370 en de 240?

Plaats reactie