Niet te vergeten, lang geleden janssens tegen Vanspringel maar recent nog: Pogacar die Roglic lik op stuk geeft op 1 of 2 dagen voor het einde van de Tour in de tijdrit met aankomst op La Lplanche des belles filles?daniel1975 schreef: ↑18 jun 2025 09:13Iets recenter, ene Tom D in Italie
Vingegaard in de Tour 2023
Maar dit is precies het punt: de écht mooie tijdritten zijn zo zeldzaam dat je ze allemaal nog weet, en qua mooie beelden idem.
WK tijdrijden Italie was wat dat betreft wel de mooiste qua camerashots.
EDIT: stom, dit was natuurlijk niet het WK tijdrijden, maar de gewone wegrit. Blijft imho wel een van de mooiste camerashots ooit.
Tour de France 2025
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 

-
Dubbeldekker
- Forum-lid
De Kneet tegen De das. Dat waren ook altijd spannende tijdritten
Adversity is the Catalyst of Change
- daniel1975
- Forum-lid HC
Jansen/Vanspringel, Kneet/Hinault: zelfs voor mij als bijna 50 jarige zegt dat al niks meer.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
-
Dubbeldekker
- Forum-lid
Broekie 
Allez, de voorlaatste Nederlandse tourwinnaar die de betere tijdrijder in de laatste (tijd)rit met 21 sec in de eindstand seconden het nakijken gaf terwijl hij bijna een minuut achterstond (denk ik) -even checken.daniel1975 schreef: ↑18 jun 2025 12:14 Jansen/Vanspringel, Kneet/Hinault: zelfs voor mij als bijna 50 jarige zegt dat al niks meer.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 

- daniel1975
- Forum-lid HC
Kan zijn, maar in '68 stond ik denk ik nog niet eens in de planning.
En natuurlijk is er alles mis met het nu al hijsen van de witte vlag. Blijf dan thuis en ga wat leuks doen. Pogi die ziek wordt, bedorven kip krijgt, een bocht mist, een lullig paaltje en alles ligt weer open. Als je top 15 kunt rijden ga je er voor, punt uit.
En natuurlijk is er alles mis met het nu al hijsen van de witte vlag. Blijf dan thuis en ga wat leuks doen. Pogi die ziek wordt, bedorven kip krijgt, een bocht mist, een lullig paaltje en alles ligt weer open. Als je top 15 kunt rijden ga je er voor, punt uit.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
Helemaal eens. Mocht er uberhaupt spraken van zijn, mocht je zo in de wedstrijd staan stop dan met professioneel wielrennen.
Zo was het dus:fiedoo schreef: ↑18 jun 2025 13:06Allez, de voorlaatste Nederlandse tourwinnaar die de betere tijdrijder in de laatste (tijd)rit met 21 sec in de eindstand seconden het nakijken gaf terwijl hij bijna een minuut achterstond (denk ik) -even checken.daniel1975 schreef: ↑18 jun 2025 12:14 Jansen/Vanspringel, Kneet/Hinault: zelfs voor mij als bijna 50 jarige zegt dat al niks meer.
Op de laatste dag van de Tour de France 1968 staan nog 2 etappes op het programma: een korte rit van Auxerre naar Melun in de voormiddag en een tijdrit over 55 km van Melun naar Parijs. Aan de leiding staat de recent overleden Herman Van Springel voor Gregorio San Miguel en Jan Janssen. Het verschil tussen de 2de en de 3de bedraagt slechts 12″ en 16″.
Toch wordt er niet onmiddellijk gevreesd dat 1 van beiden de overwinning nog zal afsnoepen van Van Springel die de betere tijdrijder is. Wie daar wel toe in staat is, is Ferdinand Bracke, een begenadigd tijdrijder en toendertijd houder van het werelduurrecord. Bracke staat op slechts 51 seconden van Van Springel.
Verbazing alom wanneer zowel Van Springel als Bracke een aanzienlijk tijdsverschil aangesmeerd krijgen door Janssen die meteen zijn 1ste en enige Tour de France wint. Vanaf 1969 komt immers de alleenheerschappij van Eddy Merckx eraan.
Jan Janssen wint de Tour van 1968 met een voorsprong van slechts 38 seconden op Van Springel. Het kleinste verschil toen ooit en pas 21 jaar later gereduceerd tot 8 seconden (zie hierna). 3de in de eindstand wordt uiteindelijk nog Bracke op 3’03”.
De eindzege van Janssen was een verrassing en onmiddellijk na zijn zege werden dan ook vragen gesteld hoe het mogelijk was dat de betere tijdrijders Van Springel en Bracke het onderspit moesten delven tegen de mindere tijdrijder Janssen.

-
Klein_Verzet
- Forum-lid
Hoe ouder je wordt hoe meer je in het verleden graaft. Deze draad gaat over de Tour van 2025. Zelf ben ik een groot voorstander van het hier en nu. Vandaar dat mijn aandacht gaat naar de voorbereidingen op deze Tour. Na de Dauphine gaat 't Pogacar voor de wind, zoekt Vingegaard zijn heil in eigen presteren, en vecht Evenepoel vooral tegen zichzelf en tegen pollen. Tot zover de open deuren. Wielerdeskundige Bakelants doet er een schepje bovenop en stelt: “De kloof tussen Vingegaard en Pogacar lijkt zelfs nog groter te zijn in vergelijking met vorig jaar” en "De waardeverhoudingen staan eigenlijk nu al in steen gebeiteld.” Verder vindt hij dat de ploeg rond Evenepoel te zwak is om geel naar Parijs te brengen, waarbij hij meent dat ook de samenstelling van die tourploeg te wensen overlaat. Maar het meest veelzeggend is wel deze uitspraak van Bakelants: “Er is niks mis om nu al de witte vlag te hijsen”
https://www.wielerflits.nl/nieuws/jan-b ... uick-step/
De strijd om een plek in de top vijf boeit mij meer dan die om een vluchtige gele trui in de eerste week. Eerste pannenkoeken zijn voor de kinderen. Dit is de Tour, een slijtageslag over drie weken. En het is Tour de France, of de Ronde van Frankrijk, maar niet de toer de Frans.
Niet zijken maar reiden !
-
Dubbeldekker
- Forum-lid
Klein_Verzet schreef: ↑18 jun 2025 13:03 Hoe ouder je wordt hoe meer je in het verleden graaft. Deze draad gaat over de Tour van 2025. Zelf ben ik een groot voorstander van het hier en nu. Vandaar dat mijn aandacht gaat naar de voorbereidingen op deze Tour.
[…]
De Tour 2025 moet nog beginnen hè. Het leuke van voorbeschouwen is zowel vooruit- als terugkijken.
Eens het startschot in Rijsel gegeven is duiken we vanzelf in het hier en nu
Ik ben het wel deels eens met Bakelants. Als je ambities hebt om voor Tourwinst te gaan heb je een ploeg nodig die dat kan dragen.
Maar vergeet niet dat ze twee hele belangrijke pionnen zijn kwijtgeraakt door valpartijen. Waarvan Mikel Landa nog weleens het grootste gemis kan worden.
Of je dan meteen de witte vlag moet hijsen? Ik denk van niet.
Maar ze hebben nu eenmaal niet het budget van een UAE of Visma dus even een evenwaardige vervanger inschuiven is niet mogelijk.
Maar laat Yves Lampeart maar lekker brommeren als Remco een keer lek rijdt. En knox kan ook wel een stukje mee in de bergen.