Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

TPU binnenbanden: Welke, hoe en waarom?

Drkjv
Forum-lid

Gebruikersavatar Drkjv 17 jun 2025 14:08

Maanden en duizenden km's vrolijk rondgereden op de tpu's van ridenow. Echter laatste anderhalve week wel wat miserie gekend.
Leegloper op voorband, gat in band door steentje, lossende valve verbinding op de vervanger, daarna nog een lossende valve verbinding en een gaatje in band.
5 maal plat op heel korte tijd.
Toch is er opnieuw een bestelling onderweg van Ali.

Alles heeft zen redenen natuurlijk: ik probeer vaak scheurtjes of gaatjes te plakken van mijn buitenband. Ik laat daarbij de band af zodat ik deze op de fiets kan plakken en de scheur samenduwen en met een klem toehouden tot lijm uitgehard is. Dit is de reden van eerste lek: het te vaak oppompen en aflaten zal de tpu verzwakt hebben.
2de lek is gewoon pech, scherp steentje volledig door buitenband. De volgende lekke banden waren door tpu's die al lang in zadeltasje zaten: door weer en wind, wrijvend tegen elkaar. En: ik was heel tevreden van de batch met witte doorzichtige plastieken valves, de batch met roze metalen valves lekten allemaal aan de valve connectie...
Een paar dagen getwijfeld of ik toch nie tubeless zou gaan, maar ik heb maanden lang juist geen problemen gehad. Dus 1 minder op en aflaten, en 2 bandjes beter beschermen in zadeltasje.

Nu even met butyl rondrijdend voel ik echt het verschil, rijden minder soepel en voelen minder snel aan. (zit ook deels in het hoofd natuurlijk)

peteri200
Forum-lid

peteri200 17 jun 2025 14:55

Hier ook nog een tevreden gebruiker van de ridenow bandjes. 2 weken geleden heb ik ze onbewust eens goed getest. In een stukje dijk naar beneden, zat de gang er goed in 40+, beneden aan de dijk had men een stuk asfalt eruit gefreesd en hier 2 betonnen platen in gelegd, deze staken zo'n 2cm boven het bestaande wegdek uit. ik zag dit niet aankomen en klapte echt vol met beide wielen op de rand, ik dacht echt dat ik met 2 gebroken wielen en kapotte banden zou staan. Zo'n enorme klap gaf het.
Echter bleek er niks aan de hand, niet lek en wielen lopen nog kaarsrecht. Banden lopen ook niet van druk af. Dus sterk zijn ze toch echt wel..

jakkel
Forum-lid

jakkel 17 jun 2025 17:09

Terug van drie weken Frankrijk, zo'n 1.300 km en 25.000 hoogtemeters, over alle soorten wegdek, incluis de befaamde met gravel bestrooide Franse wegen. Met 'fragiele' Veloflex Corsa Race bandjes en 36 gr. RideNowTPU's, geen enkele keer lek.

Ivo W
Forum-lid

Gebruikersavatar Ivo W 17 jun 2025 17:22

Hey jakkel, ook de combi die ik gebruik. 28mm corsa evo met ridenow. bolt super, alleen heb ik toch met regelmaat een platte band. Hoe gebruik jij die ridenow bandjes? doe je die sticker ook rondom het ventiel of laat je hem weg. Zelf doe ik hem er altijd om, omdat ik voorheen vaak rondom het ventiel gat een lekkage had. nog andere tips?

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 17 jun 2025 17:30

Ik ben momenteel in de Alpen met Veloflex Corsa 28mm en Ridenow biba’s. Vorige week in de streek rondom de Ventoux. Geen lek dusver - prima combi. Op de andere wielset Ridenow met Specialized Hell of the North 28mm cotton.

Gewoon een stukje electro tape over het ventiel trekken, en aan de velg plakken volstaat prima.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

jakkel
Forum-lid

jakkel 17 jun 2025 18:02

Ivo W schreef: 17 jun 2025 17:22 Hey jakkel, ook de combi die ik gebruik. 28mm corsa evo met ridenow. bolt super, alleen heb ik toch met regelmaat een platte band. Hoe gebruik jij die ridenow bandjes? doe je die sticker ook rondom het ventiel of laat je hem weg. Zelf doe ik hem er altijd om, omdat ik voorheen vaak rondom het ventiel gat een lekkage had. nog andere tips?
Ik kleef altijd dat stickertje rond het ventiel.

jakkel
Forum-lid

jakkel 17 jun 2025 18:03

rene schreef: 17 jun 2025 17:30 Vorige week in de streek rondom de Ventoux.
Daar zat ik vorige week ook.

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 17 jun 2025 20:18

jakkel schreef: 17 jun 2025 18:03
Warm 🥵 hè ?
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

jakkel
Forum-lid

jakkel 17 jun 2025 21:17

rene schreef: 17 jun 2025 20:18
jakkel schreef: 17 jun 2025 18:03
Warm 🥵 hè ?
Drie weken geweest, 1 dag regen, altijd super weertje, behalve vorige week donderdag en vrijdag, veel te warm in de namiddag. Ben zaterdag naar huis gereden... dat was zalig... met de airco op. :D

nespresso
Forum-lid

Gebruikersavatar nespresso 18 jun 2025 10:49

Drkjv schreef: 17 jun 2025 14:08 Nu even met butyl rondrijdend voel ik echt het verschil, rijden minder soepel en voelen minder snel aan. (zit ook deels in het hoofd natuurlijk)
Vergelijk je dan met "standaard" butyl biba's van 100+ gram of bijvoorbeeld een Continental Light van 65 gram?
Ik zag laatst een vergelijkingstest dat Tubeless en (Vittoria) Latex het minste weerstand gaven, daarna op enige afstand gevolgd door TPU en Butyl Light, die erg dicht bij elkaar zaten.

Drkjv
Forum-lid

Gebruikersavatar Drkjv 18 jun 2025 21:32

Standaard butyl van 120gr

oystein
Forum-lid

oystein 20 jun 2025 10:53

Als ik de gebruikers reviews lees bij een aantal grote webshops bij TPU bandjes lees ik veel ellende terwijl het hier op het forum mee lijkt te vallen.
De gebruikers reviews zijn meestal wel al wat ouder dus wellicht dat de eerste lichting TPU nog wat opstart problemen had en dat de kwaliteit ondertussen beter onder controle is.

Ik rij altijd met butyl, niet mega veel km's maar heb nog nooit lek gereden, ook al waren de binnenbanden bij mijn vorige fiets al heel wat jaartjes oud. Mijn nieuwe fiets is nu 2 jaar oud.
En aangezien ik af en toe naar mijn werk heen en weer fiets wat toch bijna 70 km enkeltje is moet ik er niet aan denken halverwege langs de kant te moeten staan, om op tijd te zijn moet ik nu al voor 5:30 op de fiets zitten.

Ik heb een carbon wielset onderweg waar 30mm bandjes op komen en heb toch besloten om voor butyl light te gaan.
Met 85 gram ook nog goed te doen waar een normale butyl voor deze breedte al snel > 135 gram is.
Ik durf het gewoon niet aan met TPU :roll:

Plaats reactie