Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

E-koersfiets

galileo2
Forum-lid

galileo2 14 jun 2025 20:57

Welk systeem van Mahle heb je?
Zou een middenmoter minder wrijving hebben?

kees0251
Forum-lid

kees0251 14 jun 2025 21:28

Een motor draait nooit mee, tenzij sommige directdrive naafmotoren, maar die zijn er IMO niet meer, er is tegenwoordig altijd een vrijloop, die meer of minder verfijnd kan zijn.
Elektromotoren voor 36V maken meestal veel meer toeren dan nodig is voor de aandrijving van een trapas en hebben daarom 1 of meerde reducties erin.
Als er wat tandwielen meedraaien geeft dat natuurlijk iets extra weerstand, wat door aan elektro verslaafde fietsers als hinderlijk wordt ervaren.
Meer is het niet.
Als u dit leest heeft de Grote Limbozeis het niet weggehaald

pino
Forum-lid HC

pino 14 jun 2025 21:49

Er zijn nog wat directdrive systemen. Neodrives achterwiel en Pendix crankmotor.

De Bion-X achterwielen deden het prima en kon je ook in genereer-modus zetten omlaag. Voorwielmotoren vaak ook directdrive, maar ellendig qua rijeigenschappen .
Niet zijken maar reiden !

Orbea
Forum-lid

Orbea 15 jun 2025 04:54

galileo2 schreef: 14 jun 2025 20:57 Welk systeem van Mahle heb je?
Zou een middenmoter minder wrijving hebben?
Mahle x20 ik heb ook de x35 gehad die zat op mijn willier. Merk geen verschil tussen deze twee wat een middenmotor weet ik niet. Ik vind het lelijk zo een homp bij de cranck.

Hendrik77
Forum-lid

Hendrik77 17 jun 2025 10:04

Jans schreef: 12 jun 2025 10:34 Hendrik, je schrijft er nogal wat neer. Een ongetrainde, gezonde, fietser rijdt volgens jou makkelijk meer dan 25km/uur. hoe lang kan hij/zij dat volgens jou dan wel volhouden? Je hoeft bij die Mahle ook niet je accu te wisselen, maar een accu er bij steken, in de bidonhouder. Heb je die twee systemen beiden uitgeprobeerd?
Een getrainde fietser rijdt toch makkelijk 100-120km met ca 30-32 gemiddeld? Zeker in een groepje. En dat zijn dan geen Strava cowboys die 'Wout en Mathieu'spelen op zondagochtend en alleen maar geïnteresseerd zijn in gemiddelde snelheid. Gaat mij erom dat als iemand fysiek niet meer in staat is z'n sociale contacten op de fiets te onderhouden, ik er totaal geen moeite mee heb om een e-racer wat harder te laten lopen zodat die persoon (en vorig jaar ikzelf) niet alles solo hoeft te doen. Asociaal gedrag kan zowel op electrische als akoestische fietsen; dat keur ik allebei af. Sterker nog: het aantal randdebielen dat op zondagochtend alles aan de laars lapt en meent dat de weg van hen is zit veelal op een normale racefiets en draagt clubkleding met daarop de naam van de lokale slager/bakker/grootgrutter.
Ik heb bij een groot merk gewerkt dat Mahle gebruikte. Ik vond en vind het helemaal niks. Zeker niet omdat de range extender maakt dat je een bidon tekort komt én je gebonden bent aan de sh*t OEM wielen van het merk, met veelal goedkope naven, spaken, velgen en nippels. Maar dat is een persoonlijke mening.
Laatst gewijzigd door Hendrik77 op 17 jun 2025 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.

derxx
Forum-lid

derxx 17 jun 2025 11:28

Als ik ooit zou overstappen dan zeker geen systeem waar de motor in het wiel zit. Middenmotor is een stuk praktischer en gezien de grootte van de BB bij sommige fietsen zonder motor (alhoewel.... 😉) niet eens meer zoveel groter. Accu in de onderbuis en klaar. Denk wel dat ik de opbergruimte die ik daar nu heb in mn BMC zou gaan missen 😅
Afbeelding

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 17 jun 2025 11:42

derxx schreef: 17 jun 2025 11:28 Als ik ooit zou overstappen dan zeker geen systeem waar de motor in het wiel zit. Middenmotor is een stuk praktischer en gezien de grootte van de BB bij sommige fietsen zonder motor (alhoewel.... 😉) niet eens meer zoveel groter. Accu in de onderbuis en klaar. Denk wel dat ik de opbergruimte die ik daar nu heb in mn BMC zou gaan missen 😅
Misschien kun je dan ook uitleggen waarom een middenmotor veel praktischer is? Ook bij de motor in het wiel heb je de accu in de onderbuis. Hij kan er alleen niet uit. Maar ik was toch niet van plan zo een accu extra mee te nemen.

Orbea
Forum-lid

Orbea 17 jun 2025 11:46

Jans schreef: 17 jun 2025 11:42
derxx schreef: 17 jun 2025 11:28 Als ik ooit zou overstappen dan zeker geen systeem waar de motor in het wiel zit. Middenmotor is een stuk praktischer en gezien de grootte van de BB bij sommige fietsen zonder motor (alhoewel.... 😉) niet eens meer zoveel groter. Accu in de onderbuis en klaar. Denk wel dat ik de opbergruimte die ik daar nu heb in mn BMC zou gaan missen 😅
Misschien kun je dan ook uitleggen waarom een middenmotor veel praktischer is? Ook bij de motor in het wiel heb je de accu in de onderbuis. Hij kan er alleen niet uit. Maar ik was toch niet van plan zo een accu extra mee te nemen.
Ze zijn gewoon lelijk met een middenmotor het merendeel denkt altijd dat ik op een gewone racefiets zit. Die nieuwe orbea's zien er weer prachtig uit ook de willier. Ik gebruik ook geen tweede accu wat ik al eerder schreef 80+ is makkelijk tedoen.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 17 jun 2025 11:51

Achterwielmotor scheelt je wel kettingen en cassettes vervangen. Bij een achterwielmotor wordt de extra kracht pas na de aandrijflijn toegevoegd. Imho is de achterwielmotor technisch het beste systeem.

Een opgevoerde ebike is een onverzekerde brommer en die wil ik niet in mijn wiel hebben hangen. Het sociale aspect van onverzekerd je maten in gevaar brengen ontgaat mij een beetje.
Ga dan in je eentje fietsen of met mede-overtreders, maar beter ontwikkel je het besef dat een bepaalde vorm van sporten niet meer voor jou is. Of nog beter: heb fietsmaten die hun tempo aan jou willen aanpassen.
Campagnolo Ultra Dork

Hendrik77
Forum-lid

Hendrik77 17 jun 2025 12:01

Ernie C. schreef: 17 jun 2025 11:51 Achterwielmotor scheelt je wel kettingen en cassettes vervangen. Bij een achterwielmotor wordt de extra kracht pas na de aandrijflijn toegevoegd. Imho is de achterwielmotor technisch het beste systeem.

Een opgevoerde ebike is een onverzekerde brommer en die wil ik niet in mijn wiel hebben hangen. Het sociale aspect van onverzekerd je maten in gevaar brengen ontgaat mij een beetje.
Ga dan in je eentje fietsen of met mede-overtreders, maar beter ontwikkel je het besef dat een bepaalde vorm van sporten niet meer voor jou is. Of nog beter: heb fietsmaten die hun tempo aan jou willen aanpassen.
"onverzekerd je maten in gevaar brengen"

Wat een bs, excusez le mot. Hoe breng je exact je maten in gevaar, als je maten net zo hard rijden? Is dat anders dan wanneer je iemand naast je hebt op een gewone racefiets fiets en die persoon een stommiteit begaat? Immers, een racefiets voldoet per definitie niet aan de eisen die de wegenverkeerswet aan een fiets stelt, en is aldus strikt theoretisch eveneens niet verzekerd.

En gelukkig zijn er tegenwoordig manieren waarop mensen hun hobby gewoon kunnen blijven beoefenen, in dezelfde setting, met dezelfde sociale kring.

Maar goed om te lezen dat hier veel brave burgers aanwezig zijn die nooit door rood gelopen zijn.

Orbea
Forum-lid

Orbea 17 jun 2025 12:16

Ernie C. schreef: 17 jun 2025 11:51 Achterwielmotor scheelt je wel kettingen en cassettes vervangen. Bij een achterwielmotor wordt de extra kracht pas na de aandrijflijn toegevoegd. Imho is de achterwielmotor technisch het beste systeem.

Als je een e-bike ook nog moet gaan opvoeren ga dan jeux de boules spelen.

derxx
Forum-lid

derxx 17 jun 2025 12:20

Ik vind juist zo'n homp motor in het achterwiel er verschrikkelijk lelijk uit zien. Ook vind ik een middenmoter prettiger fietsen dan een motor in het wiel. En je kunt nog eens een wielset wisselen zonder moeite. Dat extra verslijt zal best wel meevallen denk ik, je gaat niet ineens heel veel meer kracht op je ketting / cassette zetten tov iemand die wel nog met 4wkg bergop kan fietsen.

Verder denk ik dat ik het topic ga verlaten. De moraalridders verpesten het hier wel een beetje.
Afbeelding

Gesloten