Kan ik volledig volgen.Jans schreef: ↑13 jun 2025 22:07 Patrick, ik herken dat. Iets andere vorm.
Tijdens een fietsvakantie waar ook e-bikes mee reden, gaf me nogal wat frustraties. Een gat laten vallen, dan "het gas erop" en wat er achter reed achter laten. Dat was voor mij mijn laatste georganiseerde fietsvakantie. Ik vind het niet erg de laatste te zijn, moet toch iemand zijn, maar niet op die manier.
E-koersfiets
-
Patrick VB
- Forum-lid
Dit bedoel ik dus zo staat mijn orbea gain niet ingesteld op de klim moet ik lossen op het vlakke kom ik gewoon mee. Zonder ondersteuning trouwens als je de mahle motor op 40% ondersteuning zet doet het bijna niks meer dan fiets je bijna op een conventionele racefiets. Als ik zo moet fietsen op een e-bike met het voorbeeld wat jij gaf dan stop ik met fietsen en ga lange afstanden wandelen.Patrick VB schreef: ↑13 jun 2025 21:26 Op pagina 1 vroeg iemand naar de meerwaarde van een e-koersfiets.
Deze discussie ging de laatste pagina's alle kanten op.
Ik kan nog toevoegen aan de oorspronkelijke vraag: tot jaartje terug reed een iets oudere man op een e-racer mee met onze fietsclub.
Dat gaf het volgende vertoon: op hellingen reed hij ons fluitend voorbij (eerlijk, vaak tot mijn ergernis, want persoon in kwestie liep hoog op met zijn 'prestaties' en vergat op Strava e-bike aan te duiden), in vlakke stukken waar de gas eens werd open gedraaid moesten we vaak op hem wachten (ondersteuning viel weg bij hogere snelheden).
Dus een groot succes was zijn aanwezigheid niet. Hij fietst overigens op een Orbea Gain.
Dat bedoel ik, is afhankelijk van de persoon. Je hebt toch ook mensen die altijd in het wiel hangen en op 5 km voor het einde zo nodig moeten demarreren om te laten zien dat ze de “beste” zijn. Gewoon lekker laten doen, geen aandacht aan besteden, stopt het vanzelf.Patrick VB schreef: ↑13 jun 2025 23:17 Het hangt allemaal af van de gebruiker van de fiets. We hebben nog een tweede e-biker in de groep. Nooit problemen mee. Plaatst zich meestal achteraan, draait af en toe mee rond, zal op hellingen nooit ostentarief eerst boven komen.
Is iemand wat achterop, die wordt, als achter een derny, terug naar de groep gebracht.
Het is een zeer sociale toffe persoon. Zijn fiets is overigens niet begrensd qua ondersteuning. En in het concept van een iets snellere groep is dat de beste oplossing.
-
scottwilko
- Forum-lid HC
Dus Jantje mag wel een opgevoerde fiets en Pietje niet, want het sociale aspect is de belangrijkste graadmeter.
Maar wat ik vreemd vind, is dat hier geen moderator ingrijpt. Op de meeste fora wordt direct ingegrepen als illegale handelingen worden gepromoot.
Maar wat ik vreemd vind, is dat hier geen moderator ingrijpt. Op de meeste fora wordt direct ingegrepen als illegale handelingen worden gepromoot.
Weer zo'n opmerking vanuit de lucht.walters schreef: ↑13 jun 2025 22:13 Wat een discussie! Als iemand een e-bike koopt om gezellig met zijn/haar groepje mee te fietsen dan ben ik voor. De maximale snelheid is wettelijk bepaald, maar ik heb er geen moeite mee als hij “opgevoerd” is. Voorwaarde is sociaal rijden en gewend zijn aan de snelheid.
Nogmaals we hebben iemand in de groep die zeer sociaal rijdt en gelukkig gewoon weer mee kan fietsen. Ik roep dan gezellig!!
Wettelijk is er geen maximale snelheid voor e-bike omdat een e-bike gelijk gesteld wordt met een fiets, je moet je echter wel aan de verkeersregels houden.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
Dubbeldekker
- Forum-lid
Orlok schreef: ↑14 jun 2025 10:24Weer zo'n opmerking vanuit de lucht.walters schreef: ↑13 jun 2025 22:13 Wat een discussie! Als iemand een e-bike koopt om gezellig met zijn/haar groepje mee te fietsen dan ben ik voor. De maximale snelheid is wettelijk bepaald, maar ik heb er geen moeite mee als hij “opgevoerd” is. Voorwaarde is sociaal rijden en gewend zijn aan de snelheid.
Nogmaals we hebben iemand in de groep die zeer sociaal rijdt en gelukkig gewoon weer mee kan fietsen. Ik roep dan gezellig!!
Wettelijk is er geen maximale snelheid voor e-bike omdat een e-bike gelijk gesteld wordt met een fiets, je moet je echter wel aan de verkeersregels houden.![]()
Voor het gebruik van een elektrische fiets gelden dezelfde regels als voor gebruik van een gewone fiets. Een fatbike en een elektrische bakfiets zijn ook elektrische fietsen.
[…]
Heeft de fatbike niet de kenmerken van een elektrische fiets? Heeft de fatbike bijvoorbeeld een gashendel die ervoor zorgt dat u zonder te trappen harder gaat dan 6 kilometer per uur? Of kan u met meetrappen harder dan 25 kilometer per uur? Dan moet de fatbike zijn gekeurd als bijvoorbeeld bromfiets, snorfiets of speedpedelec. Dat zijn motorrijtuigen met 2 wielen. Er gelden dan andere regels voor de gebruiker. De regels voor een bromfiets (ook speedpedelec) zijn niet gelijk aan de regels voor een snorfiets.
Adversity is the Catalyst of Change
Ik heb een technisch vraagje ivm het systeem van Mahle. Ik heb me laten vertellen dat op het moment dat het systeem geen ondersteuning biedt (= boven 25km/u)er nog een soort van weerstand is. Dan ben je eigenlijk benadeeld boven de 25 km/u. Klopt dat?
Wat ik er van begrepen heb is dat juist veelal een probleem bij een middenmotor, maar ik lees graag de ervaringen van anderen mee.
@Orbea, ik begrijp je opmerking niet. Als mensen om welke reden dan ook, met een e-fiets willen rijden, welke dan ook, dan moet diegene dat toch zelf weten? Jij hebt zo je eigen redenen, kan een ander ook hebben.
-
Patrick VB
- Forum-lid
Hier wordt geen enkele illegale handeling gepromoot.scottwilko schreef: ↑14 jun 2025 09:32 Dus Jantje mag wel een opgevoerde fiets en Pietje niet, want het sociale aspect is de belangrijkste graadmeter.![]()
Ieder moet doen wat hij of zij denkt dat goed is.
Ik stel alleen vast hoe het verloopt in een fietsgroep die wekelijks over geaccidenteerd terrein fietst. In de Ardennen is het sowieso niet eenvoudig om in groep te rijden. Niveauverschillen worden daar meteen uitvergroot.
Ja klopt maar het is niet super irritant daarom heb ik geprobeerd om een normaal achterwiel erbij te hebben maar dat gaat jammer genoeg niet. Een gewone naaf draait veel beter.