Jans
08 jun 2025 22:27
We zijn op dit forum bijna allemaal op de weg terug. De sport waar het hier over gaat is dan nu net de sport waarbij je het best lang kunt ontkennen. Zelfs dammen en schaken wordt wat lastiger.
Wie van de 40 plussers springt er nog over een hekje van een meter? Toegegeven niet iedereen deed het op zijn 18e wel.
Ik weet donders goed dat het allemaal minder wordt, je mag het een vrouw niet vragen, maar iedereen mag weten dat ik 70 jaar ben.
Vroeger zat ik op gymnastiek, nu heet dat turnen, maar wat ik op mijn 14e kon (regelmatig district kampioen, deed ik op mijn 30e al echt niet meer. Daarna kwam badminton, niet onverdienstelijk. Daarna gelijktijdig met de kinderen gaan tennissen. En tussendoor gaan fietsen.
Nooit getraind, altijd alleen gefietst, ook bij een “dameswielrenclubje”. Klimmen? Vreselijk, daar was ik niet voor ontworpen. De klimmetjes op de Veluwe gingen nog net. Op mijn 59e naar de Vaucluse verhuisd. Ja, dan zul je iets meer moeten klimmen. Toen dus maar “zien dat je boven komt”. En dat ging eigenlijk nog best redelijk. Daarna dan maar proberen of het ook wat sneller kon. Dat lukte ook nog redelijk, maar ik werd nooit een echte klimmer.
Inmiddels dus 70. Sommige klimmen werden toch wel erg lastig, dus maar een flink grotere cassette laten monteren, en ik kom weer boven. De tijden zijn echt een stuk langzamer, maar is dat erg? Nee hoor. Ik geniet. En zoals al zo vaak gezegd in dit topic, je ziet anderen die echt anders in het leven staan.
Dus, ja, alles wordt minder. De rugpijn die af en toe opspeelt, ach daar had ik op mijn 20e ook al last van. De schouderprothese die er bijna 13 jaar in zit weerhoudt me er ook niet van om te fietsen. Regen verwacht? Dan blijf ik thuis, en kans op gladheid houdt me ook thuis. En dat is er hier in de winter wel, plekken waar een paar maanden geen zon komt, vorst en het kan soms de hele dag glad blijven. En zoals ik eerder schreef, is het echt niet leuk meer op de fiets die ik nu heb, dan is misschien een e-racefiets het volgende. Maar dan kan ik nog steeds genieten van de omgeving.
De teruggang zal voor een ieder op een ander tijdstip beginnen, in een ander tempo, maar er aan ontkomen? Denk het niet.
Edit: amper=ander
Laatst gewijzigd door
Jans op 08 jun 2025 23:03, 1 keer totaal gewijzigd.