Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Specialized Tarmac S-Works SL8 - durability

PlankenJ
Forum-lid

PlankenJ 04 jun 2025 10:03

Beste fietsliefhebbers,

Na (heel) lang wikken en wegen dacht ik eruit te zijn voor wat betreft de aanschaf van een nieuwe fiets; de in het onderwerp genoemde Specialized Tarmac S-Works SL8 (ik zal eerst nog een uitgerbeide fietsmeting ondergaan om deze keuze te bevestigen). Echter, toen stuitte ik op deze video op youtube: https://www.youtube.com/watch?v=Gr57XWk4FBY. Ik lijk uit deze video op te kunnen maken dat het streven naar een licht frame wellicht hier en daar ten koste is gegaan van de duurzaamheid...

Daarom mijn vraag: is het een reele zorg dat dit frame wellicht minder lang mee zal gaan dan een ander frame in deze 'klasse'? Het is een flinke uitgave, dus ik zou hier toch graag een flink aantal jaren op rondrijden. Ik begrijp dat een carbon frame een flinke val wellicht niet zal overleven (zo is mijn Giant TCR Advanced ook ter ziele gegaan), maar er even vanuitgaande dat dit niet zal gebeuren.

Ik ben overigens een redelijke 'mooi weer' fietser, fiets vaak alleen en met mijn 80-85 kilo zit ik ook een flink eind onder de gewichtslimiet van 109 kilo. In die zin heeft de fiets dus niet veel te lijden.

Dank!

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 04 jun 2025 10:17

Kopen dan… gewoon fietsen ( en ik neem aan dat je niet de wattages rijdt van een prof renner ). Dan zal een fiets niet sneller slijten of kapot gaan. Elke carbon fiets kan kapot gaan bij een val, dat is duidelijk.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

kxlight
Forum-lid HC

kxlight 04 jun 2025 11:58

RTP frames lijken niet zo best beschermd tegen UV. Fragielere bottom bracket vergt meer onderhoud.

Tja wie mooi wil zijn, moet pijn lijden.

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 04 jun 2025 12:02

kxlight schreef: 04 jun 2025 11:58 RTP frames lijken niet zo best beschermd tegen UV. Fragielere bottom bracket vergt meer onderhoud.

Leg uit wat RTP is & waarom een gewoon ouderwets extern bottom bracket meer onderhoud vergt. Is juist makkelijker te onderhouden en in 75% van de gevallen beter "kraakvrij" dan een pressfit.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

raven14
Forum-lid

Gebruikersavatar raven14 04 jun 2025 12:05

Ik ga ervan uit dat OP geen ready-to-paint frame gaat aanschaffen of toch minstens dat zal laten lakken (of met blanke lak afwerken)?

Ik zou me niet laten tegenhouden door zo'n filmpje. Moest dit echt een probleemframe zijn dan was er al wel veel meer op de socials over verschenen.
Afbeelding

pino
Forum-lid HC

pino 04 jun 2025 12:18

Stijfheid van een frame (achtervork) testen door de dropouts naar elkaar te bewegen is volkomen lachwekkend en irrelevant,

ER ZIT EEN NAAF TUSSEN
Niet zijken maar reiden !

kxlight
Forum-lid HC

kxlight 04 jun 2025 12:24

rene schreef: 04 jun 2025 12:02
kxlight schreef: 04 jun 2025 11:58 RTP frames lijken niet zo best beschermd tegen UV. Fragielere bottom bracket vergt meer onderhoud.

Leg uit wat RTP is & waarom een gewoon ouderwets extern bottom bracket meer onderhoud vergt. Is juist makkelijker te onderhouden en in 75% van de gevallen beter "kraakvrij" dan een pressfit.
ik heb t filmpje van de openingspost gekeken. Daar werd t uitgelegd. Het is de moeite waard :-)

PlankenJ
Forum-lid

PlankenJ 04 jun 2025 20:21

Dank voor de reacties, over het algemeen gelukkig geruststellend :-). RTP is Ready To Paint en die zal het inderdaad niet worden. Mijn voorkeur gaat uit naar deze 'Glacial Gloss Metallic':

https://shopbikesupply.com/cdn/shop/fil ... 1721834221

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 04 jun 2025 20:55

Het carbon wat ze gebruiken is glashard, het is wat gevoeliger als het omvalt, maar om normaal op te fietsen is het supermooi en licht.

Er is een ding wat echt beter kan. Ik ben geen fan van het te kleine schroefbracket van de SL8 die voelt echt wel iets minder stijf als je vol gaat sprinten dan bv die van mijn eigen foil. Maar dat zou ook aan het te kleine bracket kunnen liggen als je met sram dub of bb30 rijd. Blijf het een rare keuze vinden.

Dat is dan ook wel het enige nadeel het is echt een heel mooi licht en zeer goed rijdend frame. Als je hem mooi vind en hij past goed gewoon kopen.
Uv ik zou er niet naar kijken, het is bv geen auto die continu buiten staat, hoeveel uur staat een fiets per jaar bloot aan uw. 200 uur misschien 250?
Onderdelen van bv een auto misschien wel het tienvoudige.

walters
Forum-lid

walters 04 jun 2025 22:06

Een advies: als je hem mooi vindt kopen. Is een zeer prettige fiets om op te rijden, zou hem zo weer kopen.

wdfl
Forum-lid

wdfl 05 jun 2025 07:32

Je kan voor veel fietsen wel zoiets vinden.
heel veel prof's rijden met die frames, die zien onder hun wattages veel meer af dan die bij jou ooit gaat afzien.
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 05 jun 2025 08:12

Bottom bracket heb ik nooit als niet-stijf ervaren. Ik voel zeker niet dat ie minder stijf is dan mijn Scott Addict RC (het bracket). Dat het gewoon BSA is, is natuurlijk een voordeel en geen nadeel.

Die stijfheid is misschien een issue als je Tim Merlier heet, maar voor gewone stervelingen....

Plaats reactie