Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

“Openfietsmap” software veilig?

Frenksel
Forum-lid

Frenksel 04 jun 2025 10:05

Ik wil voor Basecamp kaarten installeren, en wou daar “Openfietsmap” voor installeren: www.openfietsmap.nl

Als ik op de website zit word ik al veel gewaarschuwd en word inhoud geblokkeerd wegens kans op onveilige inhoud (mc affee webadvisor).

Wanneer ik de kaart wil installeren geeft de computer ook een waarschuwing dat het mogelijk onveilig is en kans op schade is (windows defender).

Ik neem deze meldingen redelijk serieus. Hoe zit dit?

0475
Forum-lid

0475 04 jun 2025 10:19

Al jaren gebruiker van de kaarten. Nooit zulke meldingen gekregen. Ik download de zip bestanden waarin de kaart files zitten. Gisteren nog gedaan.

Frenksel
Forum-lid

Frenksel 04 jun 2025 11:03

Bij het starten van installatie geeft hij de waarschuwing

werkpaard
Forum-lid

werkpaard 04 jun 2025 12:44

Lijkt op een false positive. Google maar eens op: false positive security incident

Niets aan de hand.

Dubbeldekker
Forum-lid

Dubbeldekker 04 jun 2025 16:46

Het is feitelijk een zijtak van ‘openstreetmap.org’ die ook alle kaarten voor apple maps verzorgen.
Niets mis mee hoor!
Ik denk dat je virusscanner gewoon wat te gevoelig afgesteld staat.

Ik ben niet (meer) bekend met Windows en andere MS programma’s maar kun je de app niet eerst in een veilige omgeving installeren? De zandbak of hoe dat ook heet?. Dan kun je eerst de virusscanner even laten snuffelen alvorens je hem echt serieus installeert.
Adversity is the Catalyst of Change

BertL
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar BertL 04 jun 2025 20:41

Frenksel schreef: 04 jun 2025 10:05 Ik wil voor Basecamp kaarten installeren, en wou daar “Openfietsmap” voor installeren: www.openfietsmap.nl

Als ik op de website zit word ik al veel gewaarschuwd en word inhoud geblokkeerd wegens kans op onveilige inhoud (mc affee webadvisor).

Wanneer ik de kaart wil installeren geeft de computer ook een waarschuwing dat het mogelijk onveilig is en kans op schade is (windows defender).

Ik neem deze meldingen redelijk serieus. Hoe zit dit?
Als je een file of een URL niet vertrouwt en je hebt twijfel bij de meldingen die je van je virusscanner krijgt, dan kun je elke file en elke URL invoeren bij Virustotaal (https://www.virustotal.com/gui/home/upload). Dan krijg je antwoord goed of fout van een stuk of dertig virusscanners.

Probeer maar eens uit met www.openfietsmap.nl en meld het antwoord daarna hier.
hun fietsen.

Plaats reactie