Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Schijfrem voor loopt aan bij aanzetten

EB_Defy
Forum-lid

EB_Defy 31 mei 2025 09:41

Hallo allemaal

Ik heb een Giant defy advanced met Giant Pr2 tubeless wielen.
Nu heb ik het probleem dat als ik ga staan en vervolgens aanzet,bv bij klimmen,de schijfrem aanloopt.
Ook bij hard insturen van een bocht is het soms te horen.
Ik heb al veel dingen geprobeerd maar het probleem blijft.
Alleen als ik het voorwiel te strak aandraai dan wordt het probleem minder maar dit lijkt mij niet de oplossing.
Zelf heb ik het idee dat het wiel te slap is want als ik het wiel bij de band pak en op en neer beweeg zie ik de schijf ook bewegen.
Er was ook een moment dat ik dacht dat de voorvork te slap zou zijn maar dat zou wel heel straf zijn.
Zijn er mensen die dit zelfde probleem ervaren en er een oplossing voor hebben?

Janjan
Forum-lid

Janjan 31 mei 2025 14:14

Aan de flex in het wiel is niet veel te doen. Maar je zou nog even kunnen checken of de remblokje aan beide zijden op dezelfde afstand van de schijf staan. Als er een heel dicht bij de schijf staat, dan loopt 'ie al aan bij minimale flex.
(Aanlopen kan natuurlijk ook komen door een kromme schijf, maar dat past niet zo goed bij de situatie die jij beschrijft.)

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 31 mei 2025 14:20

In de naaf, en dus de schijf zit weinig flex. Dus het zal een kwestie zijn van goed afstellen, en de steekas op het juiste moment vastzetten.

* Wiel vastzetten op de juiste Nm.
* Brake caliper losdraaien.
* Brake caliper goed zetten ( evenwijdig van de schijf - dus links / rechts evenveel ruimte ).
* Rem rustig inknijpen.
* Brake caliper rustig vastzetten en tussendoor even checken op symmetrie.
* Brake caliper vastzetten op juiste moment.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

0475
Forum-lid

0475 31 mei 2025 15:40

De rotor zit aan de naaf, de remklauw aan de vork, als de vork wat “flexed”, lees niet stijf genoeg, dan kun je dat hebben….gewicht van de rijder, wat “gooien” met de fiets, dan kan ik dat ook triggeren. Aanvullend op René hiervoor: check dat beide zuigers bewegen en even ver uit de klauw komen.
Laatst gewijzigd door 0475 op 31 mei 2025 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 31 mei 2025 15:47

0475 schreef: 31 mei 2025 15:40 De rotor zit aan de naaf, de remklauw aan de vork, als de vork wat “flexed”, lees niet stijf genoeg, dan kun je dat hebben….
We hebben het over een Giant, geen Ali express bike 🤔
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

0475
Forum-lid

0475 31 mei 2025 15:53

De TS heeft het duidelijk over dat het bij kracht zetten is en niet bij rustig/stationair fietsen.

EB_Defy
Forum-lid

EB_Defy 31 mei 2025 16:06

0475 schreef: 31 mei 2025 15:53 De TS heeft het duidelijk over dat het bij kracht zetten is en niet bij rustig/stationair fietsen.
Ja klopt inderdaad en heb bovenstaande tips van andere gebruikers ook al diverse malen geprobeerd zonder resultaat,als je het wiel los bekijkt dan zitten er 2 afdichtingsdoppen in de naaf die tegen het lager aankomen maar als je het wiel dus eenmaal los hebt dan kun je die doppen onder een hoek verdraaien en vormen dus geen vast geheel met de rest van de naaf.
Ik denk dus zelf mede doordat als ik de steekas te hard aandraai,meer als het aangegeven koppel dat deze twee bussen niet genoeg druk uitoefenen op de rest van het wiel en je zo dus bij zijdelingse belasting een wiel krijgt wat doorbuigt.
Daarom mijn vraag of er meer mensen zijn die problemen hebben met dit type wielset .
Dit is trouwens mijn eerste fiets met schijfremmen en dat is best wel even anders als met de remmen van vroeger :D

Ramon73
Forum-lid

Ramon73 31 mei 2025 19:43

EB_Defy schreef: 31 mei 2025 16:06
0475 schreef: 31 mei 2025 15:53 De TS heeft het duidelijk over dat het bij kracht zetten is en niet bij rustig/stationair fietsen.
Ja klopt inderdaad en heb bovenstaande tips van andere gebruikers ook al diverse malen geprobeerd zonder resultaat,als je het wiel los bekijkt dan zitten er 2 afdichtingsdoppen in de naaf die tegen het lager aankomen maar als je het wiel dus eenmaal los hebt dan kun je die doppen onder een hoek verdraaien en vormen dus geen vast geheel met de rest van de naaf.
Ik denk dus zelf mede doordat als ik de steekas te hard aandraai,meer als het aangegeven koppel dat deze twee bussen niet genoeg druk uitoefenen op de rest van het wiel en je zo dus bij zijdelingse belasting een wiel krijgt wat doorbuigt.
Daarom mijn vraag of er meer mensen zijn die problemen hebben met dit type wielset .
Dit is trouwens mijn eerste fiets met schijfremmen en dat is best wel even anders als met de remmen van vroeger :D
Wat zegt de dealer ervan?
Dogma F

Mehekachtohapi
Forum-lid

Mehekachtohapi 31 mei 2025 21:58

Klinkt als te weinig pre-load op de lagers. Had een fietsmaatje van me laatst ook met een set Chris King naven. Iedere keer bij aanzetten en bochtjes heel licht aanlopende remschijven. Was na stellen helemaal weg.

jandoedel
Forum-lid

jandoedel 01 jun 2025 23:31

Wat bedoel je met pre-load op de lagers?

Mehekachtohapi
Forum-lid

Mehekachtohapi 01 jun 2025 23:51

Industrielagers kan je in naven in de meeste gevallen op spanning zetten. Niet ideaal, maar daarmee kan je laterale speling eruit halen.
Bij cup-conus lagers is het de enige juiste manier om af te stellen trouwens.

EB_Defy
Forum-lid

EB_Defy 02 jun 2025 06:58

Mehekachtohapi schreef: 01 jun 2025 23:51 Industrielagers kan je in naven in de meeste gevallen op spanning zetten. Niet ideaal, maar daarmee kan je laterale speling eruit halen.
Bij cup-conus lagers is het de enige juiste manier om af te stellen trouwens.
Betekent dit dat de lagers niet ver genoeg in de naaf zitten of hoe moet ik dat zien ?

Plaats reactie