Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Wat ik nu weer op Marktplaats zag....

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 17 mei 2025 19:57

Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Mehekachtohapi
Forum-lid

Gebruikersavatar Mehekachtohapi 21 mei 2025 15:46

pas op voor deze oplichter/gehackt account: https://www.marktplaats.nl/u/jjk/20282688/

Verkoper JJK op MP, naam via Whatsapp is Julian (zonder achternaam of andere gegevens).

Ik had interesse in de XTR pedalen die hij aanbood en Amsterdam is dichtbij, dus mijn telefoonnummer gegeven om af te stemmen. Dat doe ik wel vaker, want sneller dan berichtjes heen en weer sturen. En bij fietsonderdelen heb ik nog nooit ellende meegemaakt. Anders is het bij elektronica, gereedschap en huisraad...

Vrij snel na het delen van mijn nummer gebeld door onduidelijk Engels sprekende bellers die iets wilden met blockchain en crypto. Gelijk afgekapt en opgehangen. Bij de derde heb ik aangegeven dat ik het nummer rapporteer en dat ik niet gediend ben van dit soort oplichting. Toen ging de meneer aan de andere kant uit z'n plaat en waren de fuck-you's niet meer te tellen :lol:

drie minuten later kwam de "verkoper" via Whatsapp op de lijn of ik vandaag einde dag kon. Even foto en nummer gecontroleerd via Google. Naam en foto waren niet te koppelen, dus twijfel. Bericht gestuurd dat ik van de koop afzie en meteen daarna was de foto uit het profiel, en geen reactie meer. Voor mij duidelijk: oplichter en/of gehackt account. Melding gedaan bij MP, maar dat haalt toch nooit iets uit.

michiel831
Forum-lid

michiel831 21 mei 2025 20:20

Maar dan ga je toch Dura ace DI2 groepen en Enve wielen ''verkopen'' als je de boel wil flessen.

Ik vind het een beetje a-typische producten voor oplichters.

Mehekachtohapi
Forum-lid

Gebruikersavatar Mehekachtohapi 21 mei 2025 20:22

Daarom was ik ook best verrast en in eerste instantie ook niet niet wantrouwend. Geen idee wat er was gebeurd als ik de pedalen had opgehaald. Misschien maar goed ook.

marsman
Forum-lid

marsman 22 mei 2025 09:58

Prima plan juist. Politie pakt niets op qua aangifte onder zeg 50 tot 75 Eur. Is hier een tijdje terug al eens besproken. Leergeld betaald. Sindsdien koop ik niks meer buiten het Marktplaats betalingsplatform om.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Mehekachtohapi
Forum-lid

Gebruikersavatar Mehekachtohapi 22 mei 2025 10:23

Bij twijfel: niet inhalen :mrgreen:

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 22 mei 2025 17:54

marsman schreef: 22 mei 2025 09:58 Sindsdien koop ik niks meer buiten het Marktplaats betalingsplatform om.
Wat is de meerwaarde daar van?
Als ik iets verkoop stuur ik pas op of geef ik het pas mee als het geld in mijn bezit is

Heeft een verkoper pas het geld op zijn rekening als de koper bevestigd dat het artikel in orde is?
Want dan kan ik wel bedenken wat er gebeurt als de "koper" een oplichter is.
I know myself like no one else
Nothing to defend

R1Phrankey
Forum-lid

R1Phrankey 22 mei 2025 18:38

+1
Eerst geld en dan pas verzenden/meegeven. Marktplaats betalingsplatform doe ik niet aan mee.
Mechanische doping? --> Sorin bicarbon slimline

kees0251
Forum-lid

kees0251 22 mei 2025 22:39

Werkt anders prima hoor....
Af en toe zit er een vervelende zeikerd tussen, maar het wordt steeds wat verfijnder en beter...
Als u dit leest heeft de Grote Limbozeis het niet weggehaald

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 23 mei 2025 09:04

Marktplaats betalingsplatform is juist reuze makkelijk. En ik gebruik het als verkoper en als koper de hele tijd. En ik heb nog geen euro niet ontvangen hoor.

Waarom?
- Verzenden is makkelijker, koper vult zelf adres en verzendgegevens in en betaalt de verzending. Minder kans op foute adresgegevens of ze laten het meteen bij een pakketpunt in de buurt afleveren.
- Meteen een QR code in de app waarmee ik naar het dhl/postnl punt kan gaan om het pakket af te geven. Hoef ik verder niet over na te denken.
- mijn bankgegevens blijven deels afgeschermd voor de koper, niet voor de payment service provider uiteraard.

Koper betaalt wel 40ct transactiekosten. En kan er zelf voor kiezen om de betaling pas door te zetten als het product ontvangen is. Dat kost hem dan volgens mij 1 of 2 euro extra aan kosten, wat dan weer goedkoper is. Ook is de verzending van DHL iets goedkoper dan wanneer ik het zelf moet regelen.
- ik laat het altijd aan de koper of ze dat achteraf uitbetalen aanvinken, in de praktijk gebeurt dat vrijwel niet. ( scheelt als je 55 positieve 5 sterren reviews in je account hebt )

Ik vind het 100% verdachter als mensen het juist via whatsapp willen regelen. Behalve als ze het product per se willen ophalen en willen bellen om wat af te spreken.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Sulla
Forum-lid

Sulla 23 mei 2025 09:29

thestudent schreef: 23 mei 2025 09:04
Dat kost hem dan volgens mij 1 of 2 euro extra aan kosten, wat dan weer goedkoper is.
Deze zin snap ik geloof ik niet helemaal. Waarom zijn extra kosten ´goedkoper´

Ik vind het 100% verdachter als mensen het juist via whatsapp willen regelen
Eens, dit is inderdaad nog een grotere red flag dan wonen in 'Schubbekutteveen'

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 23 mei 2025 12:10

Sulla schreef: 23 mei 2025 09:29
thestudent schreef: 23 mei 2025 09:04
Dat kost hem dan volgens mij 1 of 2 euro extra aan kosten, wat dan weer goedkoper is.
Deze zin snap ik geloof ik niet helemaal. Waarom zijn extra kosten ´goedkoper´

Ik vind het 100% verdachter als mensen het juist via whatsapp willen regelen
Eens, dit is inderdaad nog een grotere red flag dan wonen in 'Schubbekutteveen'
De extra kosten zijn voor dat achteraf laten uitbetalen systeem. Dat betekent dat de koper meteen betaalt, maar ik pas mijn geld krijg als zijn pakket gearriveerd is en hij op in orde klikt. ( of automatisch na een week als de koper het vergeet ). Voor die 'zekerheid' betaalt de koper. Niet de verkoper.
Alle verzendkosten en service kosten worden direct verrekend. En ik krijg alleen het afgesproken bedrag op de rekening.
Gebruik maken van dat systeem is niet verplicht. En deze kosten gaan direct naar de serviceprovider.

De verzendkosten van DHL zelf zijn goedkoper dan wanneer ik het zelf in de parcelshop of online moet regelen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Plaats reactie