Dat is zowiezo om te doen anders krijg je die andere bout nooit los.
Nog iets verprutst bij het sleutelen vandaag?
En anders toch doorzagen. Dan is de spanning er in ieder geval helemaal af en kan de crank ook los van de fiets. Mosterd na de maaltijd, maar die soort ellende was voor mij de reden toch eens te investeren in een goed inbus-setje. Heb er nu eentje van Wera, en ik heb vooral spijt dat ik die niet 10 jaar eerder gekocht heb.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Is er wel een momentsleutel gebruikt bij montage ?! Want met het originele vet wat er aan zit en een deugdelijke montage is het mij nog nooit gelukt om een imbus dol te draaien.
En wat @ Theo zei : om en om vast, maar zeker ook los draaien.
En wat @ Theo zei : om en om vast, maar zeker ook los draaien.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless 

-
- Forum-lid HC
Ik zou een dergelijke set proberen https://www.toolstation.nl/schroefverwi ... foQAvD_BwE
Ja, met momentsleutel vastgezet bij de montage,
Ja, om en om steeds wat vaster tot aan het aanhaal moment bij het vastzetten inclusief wat montagevet op de de draad van de boutjes.
Ja, alles goed zuiver gemaakt voor ik het monteerde.
Ja, gisteren het andere boutje geprobeerd nog iets vaster te zetten om de spanning van de andere te halen die vast zit, maar niet gelukt.
Ja, om en om steeds wat vaster tot aan het aanhaal moment bij het vastzetten inclusief wat montagevet op de de draad van de boutjes.
Ja, alles goed zuiver gemaakt voor ik het monteerde.
Ja, gisteren het andere boutje geprobeerd nog iets vaster te zetten om de spanning van de andere te halen die vast zit, maar niet gelukt.
Wel vandaag gefixt wat ik eerder verprutst heb.
Met dank aan Rene die in een ander topic de opmerking maakte over een Shimano ketting die verkeerd om zat....
Nu had ik inderdaad ook pasgeleden een nieuwe ketting erop gelegd. Goed opgelet dat hij niet over het hokje liep etc. Hij liep zelfs best wel lekker nadat ik de rotor 11-39 vervangen had door een Shimano 105 11-36. Maar toch... Bij het erop leggen dus niet op de tekst gelet, en ja hoor... Verkeerd om... Zucht.
Met dank aan Rene die in een ander topic de opmerking maakte over een Shimano ketting die verkeerd om zat....
Nu had ik inderdaad ook pasgeleden een nieuwe ketting erop gelegd. Goed opgelet dat hij niet over het hokje liep etc. Hij liep zelfs best wel lekker nadat ik de rotor 11-39 vervangen had door een Shimano 105 11-36. Maar toch... Bij het erop leggen dus niet op de tekst gelet, en ja hoor... Verkeerd om... Zucht.
Dat zou een oplossing kunnen zijn als de bout niet muurvast zou zitten, het denkelijk benodigde moment om de bout los te krijgen is veels te veel voor de draad van dit en vergelijkbare setjes.scottwilko schreef: ↑12 mei 2025 12:48 Ik zou een dergelijke set proberen https://www.toolstation.nl/schroefverwi ... foQAvD_BwE
Nog even wat geprobeerd maar de bout zit gewoon muurvast. Vervolgens naar Limbricht gegaan en een nieuwe crankset gehaald. Thuis gekomen met 3 opeenvolgende diameters de kop van de bout er vanaf geboord, de kettingbladen omgezet en de hele crankset weer op de fiets gemonteerd.
Apropos, dat boren in de bout ging opvallend makkelijk, je zou iets van gehard staal verwachten maar het leek meer op boren in boter. Wellicht dat daarom de binnenzeskant van de bout ook zo snel naar de gallemiezen is gegaan. De vraag is of ik deze bouten misschien niet beter vervang door andere exemplaren en wellicht met een torx kop.
Apropos, dat boren in de bout ging opvallend makkelijk, je zou iets van gehard staal verwachten maar het leek meer op boren in boter. Wellicht dat daarom de binnenzeskant van de bout ook zo snel naar de gallemiezen is gegaan. De vraag is of ik deze bouten misschien niet beter vervang door andere exemplaren en wellicht met een torx kop.
Titanium bouten erin0475 schreef: ↑13 mei 2025 17:24
https://bikehardest.de/products/titan-s ... onisch-t30
Of 12.9 rvs halen bij een lokale boutenboer https://www.tcf-int.nl/
TCF doet nog gewoon klassieke balie verkoop, met een berg aan vakkennis achter de balie.
Dogma F