Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Nog iets verprutst bij het sleutelen vandaag?

CampaYolo
Forum-lid

Gebruikersavatar CampaYolo 06 mei 2025 12:47

Ik moet eerlijk zijn, niet vandaag en ook niet echt verprutst. Toch moet ik mijn verhaal ergens kwijt, het is een vorm van schaamte waar je beter om kan lachen.
Vorige week 2 banden op mijn MTB vervangen. (de oplettende lezer weet al welke, Wolfpack race van voor naar achteren verhuisd, voor een cross er op)
De banden set die er op zat was tubeless, dus het zou tocht geen punt moeten zijn om die nieuwe ook tubeless te maken. Banden van hetzelfde merk notabene. Toch bleef die achterband maar lekken, terwijl voor wel goed bleef. Het zooitje er af, schoonmaken en weer proberen, en weer, en weer.
Totdat er bij mij een lampje ging branden.
Die wielen heb ik een dik jaar geleden tubeless gemaakt. Eerst het voorwiel. Echter was mijn tape te dun, dus 2 rondjes gemaakt met mijn tape op het voorwiel. Doc blue er in en het was goed.
Op het achterwiel heb ik destijds de standaard velgtape laten zitten, maar ik had nog wat van die squirt korreltjes liggen... Daar heb ik het toen mee dicht gekregen. (het had tijdelijk moeten zijn).
Het mysterie van de langzaam aflopende achterband was ook ineens opgelost.
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 06 mei 2025 12:51

CampaYolo schreef: 06 mei 2025 12:27
Orlok schreef: 06 mei 2025 12:06
CampaYolo schreef: 06 mei 2025 11:08 Voordat de monteur überhaupt mag denken aan werk moet hij ook eerst een risico analyse maken en een toolbox meeting met zijn collega's.
# ik werk veilig of ik werk niet.
De slogan "Ik werk veilig of ik werk niet" komt mij bekend voor. 🤔
Hij hangt in ieder geval bij een tankoverslag bedrijf in de haven van Vlaardingen aan de deur.
Ik heb ook wel eens de indruk dat ze het 2e gedeelte van die zin iets te serieus nemen.
Tja, "bij twijfel niet inhalen" wordt ook wel eens gezegd, dus . . . . dan liever iets te serieus toch. 😉
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

0475
Forum-lid

0475 06 mei 2025 13:00

Als ik zo mijn oor te luisteren leg bij clubleden die niet zelf het onderhoud doen dan zou menig fietsenmaker een bordje met “first time right” in de werkplaats mogen ophangen. Dat hing bij mijn laatste werkgever ook….maar of het hielp :lol: :roll:

CampaYolo
Forum-lid

Gebruikersavatar CampaYolo 06 mei 2025 13:12

@ORLOK

De afgelopen weken heb ik aan wat massa evenementen meegedaan, mijn grootste ergernis was het inhalen van anderen door anderen.
Het is druk, de ruimte is beperkt, als je iemand inhaalt geef je even een trapje bij. Nee hoor, ieder op zijn cruise control. Dat er tegenliggend verkeer komt terwijl je met een groep fietst doet er kennelijk niet toe. Sorry, moest er ff uit.
Bij twijfel, trapje extra.
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.

Ramon73
Forum-lid

Ramon73 06 mei 2025 23:40

Achterrem ging toch wel ver in. Kijken wat er mis is.
Oh, pads zowat tot op de veer versleten. Klauw en schijf schoon gemaakt, zuigers gesmeerd en paar keer open/dicht. Nieuwe pads erin en weer als nieuw.
Klus niet verprutst, maar wel foute aanname dat er iets grof mis was.
Dogma F

0475
Forum-lid

0475 11 mei 2025 16:58

De kalenders kloppen niet, het moet vandaag vrijdag de 13de zijn....

Wil de fiets op iets nakijken en zie dat de achterband plat staat. Een doorn recht door de band heen. Dus dat ook maar even doen. Om de een of andere reden plak ik de binnenband op de verkeerde plek want een uurtje later is de band weer zacht. Dus weer er uit en ja hoor, 2cm naast de plek waar de plakker zit het gat (of een 2de die ik gemist heb). De buitenband had ik gecontroleerd, daar zat alleen die ene doorn in.

Tussenin het twee keer plakken zet ik de inbussleutel op de bout in de linkercrank, nummer 1 gaat los, nummer 2 wil helemaal niet bewegen. Ik pak een langere sleutel, ik weet niet wat ik gedaan heb maar de binnenzeskant van de bout is naar de ratsmodee. Kilo-Utrecht-Tango tot de macht 2. En nu? Verschillende dingen geprobeerd maar de zeskant is te rond geworden. Het zijn eigenlijk ook vrij ondiepe koppen...ook zo al weinig vlees.

Ik zie nog maar een optie: doorzagen en zo van de as afslopen en vervangen door een nieuwe set. Even rondkijken en bij de fietsenmaker in de buurt staat op de website dat hij de crankset (Shimano R8000) met de juiste crank lengte, zonder kettingbladen, op voorraad heeft voor een schappelijk bedrag dat ik niet verder ga kijken of ik de zaak nog kan redden.

Zucht.

derxx
Forum-lid

derxx 11 mei 2025 17:47

Kun je hem niet voorzichtig uitboren?
Afbeelding

0475
Forum-lid

0475 11 mei 2025 18:15

Naast de juiste diameter van het boor moet je ook precies gecentreerd en haaks boren om niet de schroefdraad in de crank te raken. Ondoenlijk denk ik vanuit de losse hand want gezien waar de bout zit is het ook niet mogelijk om hem goed uitgericht onder een kolomboor o.i.d. te plaatsen.

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 11 mei 2025 18:32

0475 schreef: 11 mei 2025 16:58 De kalenders kloppen niet, het moet vandaag vrijdag de 13de zijn....

Wil de fiets op iets nakijken en zie dat de achterband plat staat. Een doorn recht door de band heen. Dus dat ook maar even doen. Om de een of andere reden plak ik de binnenband op de verkeerde plek want een uurtje later is de band weer zacht. Dus weer er uit en ja hoor, 2cm naast de plek waar de plakker zit het gat (of een 2de die ik gemist heb). De buitenband had ik gecontroleerd, daar zat alleen die ene doorn in.

Tussenin het twee keer plakken zet ik de inbussleutel op de bout in de linkercrank, nummer 1 gaat los, nummer 2 wil helemaal niet bewegen. Ik pak een langere sleutel, ik weet niet wat ik gedaan heb maar de binnenzeskant van de bout is naar de ratsmodee. Kilo-Utrecht-Tango tot de macht 2. En nu? Verschillende dingen geprobeerd maar de zeskant is te rond geworden. Het zijn eigenlijk ook vrij ondiepe koppen...ook zo al weinig vlees.

Ik zie nog maar een optie: doorzagen en zo van de as afslopen en vervangen door een nieuwe set. Even rondkijken en bij de fietsenmaker in de buurt staat op de website dat hij de crankset (Shimano R8000) met de juiste crank lengte, zonder kettingbladen, op voorraad heeft voor een schappelijk bedrag dat ik niet verder ga kijken of ik de zaak nog kan redden.

Zucht.
Als je er een bitje met een ratelsleutel in doet, evt. een torx en dan met een klem(tang) over de bout(andere kant van de pedaal, boutje M5 erin) en ratelsleutel goed vast aangedraaid zorgen dat het bitje in de boutkop blijft zitten losdraaien, is mij de laatste keer gelukt de bout los te draaien. 😉
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

0475
Forum-lid

0475 11 mei 2025 19:30

Zoiets vergelijkbaars geprobeerd en een torx bitje aan opgeofferd. Maar helaas.

senior
Forum-lid

senior 11 mei 2025 20:54

Dan denk ik eerder aan een slagschroeverdraaier.

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 12 mei 2025 10:47

Ik zou sowieso dat andere boutje er weer inzetten en deze zo vast mogelijk zetten.
Mogelijk haal je daar mee wat spanning van de andere bout af.

Plaats reactie