Het grote domme vragen topic
Die overslaande ketting zou ik 100km de tijd geven als je kransjes van je cassette nog geen ninja werpsterren zijn.
Vaak rekt/slijt je ketting zich naar je cassette en gaat het overslaan weg.
Belgen dommer of slimmer? Het zal weinig uitmaken ondanks alle Belgenmoppen die we hebben waarbij de Belgen als onnozel worden weggezet.
Het onderwijssysteem is wel anders waarbij in België nog wat traditioneler wordt onderwezen met veel aandacht voor het leren uit boeken en Nederlanders wat mondiger zijn en meer presenteren. De combinatie van beide zou ideaal zijn.
Vaak rekt/slijt je ketting zich naar je cassette en gaat het overslaan weg.
Belgen dommer of slimmer? Het zal weinig uitmaken ondanks alle Belgenmoppen die we hebben waarbij de Belgen als onnozel worden weggezet.
Het onderwijssysteem is wel anders waarbij in België nog wat traditioneler wordt onderwezen met veel aandacht voor het leren uit boeken en Nederlanders wat mondiger zijn en meer presenteren. De combinatie van beide zou ideaal zijn.
Misschien een domme vraag maar; wat is “spot-on taalgebruik”?Dubbeldekker schreef: ↑05 mei 2025 15:26 ..CUT
Ik zou zelfs niet eens zeker weten of minder spot-on taalgebruik typisch Belgisch is...
En bedoel je dan met typisch Belgisch het Frans, het Duits of het Vlaams als taalgebruik?!
[/quote]
Een lagere banddruk omschrijven als"minder lucht" is nadrukkelijk niet spot-on, want geeft aanleiding tot allerlei niet terzake doende vragen....
Dus slordig, "sloppy" onnauwkeurig...
Mijn, waarschijnlijk ook niet erg relevante, waarneming betreft uitsluitend het Vlaams, over de andere taalgebieden heb ik geen mening.
Only two things are infinite: the universe and human stupidity...
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 42069
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Misschien moet je het iets luchtiger nemen hier….
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!


Hij zet er juist meer druk op

-
- Forum-lid
- Berichten: 1371
- Lid geworden op: 16 jul 2024 14:54
Maar wel interessant om eens duidelijk te krijgen hoe de luchtdruk in een band zich verhoudt tot het totale volume in de band (grotere/dikkere banden vs smalle bandjes)
Het verschil tussen op hoogte rijden in de bergen of op zeeniveau (atmosferische druk) tav het volume aan lucht in de banden.
Het parcours waar je op rijdt; kasseien, gravel, zwart asfalt, gesmolten asfalt in de zomer tijdens een afdaling, een ritje op Italiaanse binnenwegen of Waalse wegen vs Nederlandse super strakke polderwegen en fietspaden.
Om maar even aan te geven dat -de intrinsiek interessante- discussie heel wat meer nuances kent dan “dom en slim” of zelfs NL en BE!!
Het verschil tussen op hoogte rijden in de bergen of op zeeniveau (atmosferische druk) tav het volume aan lucht in de banden.
Het parcours waar je op rijdt; kasseien, gravel, zwart asfalt, gesmolten asfalt in de zomer tijdens een afdaling, een ritje op Italiaanse binnenwegen of Waalse wegen vs Nederlandse super strakke polderwegen en fietspaden.
Om maar even aan te geven dat -de intrinsiek interessante- discussie heel wat meer nuances kent dan “dom en slim” of zelfs NL en BE!!
Adversity is the Catalyst of Change
Tjonge, dat een semi-ludieke (maar toch eigenlijk wel interessante) vraag tot zo'n ontsporing kan leiden...
Zelf maar even gaan rekenen. Uitgaande van een perfecte torus (donut vorm) kom je met 2*π²*R*r² op volumina van 998 cm³ voor 25 mm, en 1652 cm³ voor 32 mm.
In de silca tire pressure calculator wordt een druk van 6,6 bar gegeven voor 25 mm, 4,45 bar voor 32 mm (voorwielen).
De gaswet is p*V = n*R*T
R en T blijven constant dus kunnen we voor gemak negeren.
6,6*998=6587
4,45*1652=7351
Dus in de bredere band op lagere druk gaat méér lucht. Je moet dus meer slagen met de pomp maken.
Eigenlijk wisten we dat al wel, omdat CO2 patronen voor de MTB groter zijn dan die voor de racefiets.
Zelf maar even gaan rekenen. Uitgaande van een perfecte torus (donut vorm) kom je met 2*π²*R*r² op volumina van 998 cm³ voor 25 mm, en 1652 cm³ voor 32 mm.
In de silca tire pressure calculator wordt een druk van 6,6 bar gegeven voor 25 mm, 4,45 bar voor 32 mm (voorwielen).
De gaswet is p*V = n*R*T
R en T blijven constant dus kunnen we voor gemak negeren.
6,6*998=6587
4,45*1652=7351
Dus in de bredere band op lagere druk gaat méér lucht. Je moet dus meer slagen met de pomp maken.
Eigenlijk wisten we dat al wel, omdat CO2 patronen voor de MTB groter zijn dan die voor de racefiets.
Daarom is taalgebruik zoals de Belgen vaak gebruiken soms verwarrend (en iIMO daarom niet zo gewenst)
Only two things are infinite: the universe and human stupidity...
-
- Forum-lid
- Berichten: 1371
- Lid geworden op: 16 jul 2024 14:54
Nou nou jij durft op een forum waar erg veel Vlamingen vertegenwoordigd zijn…
Een echte Vlaming spreekt trouwens over iets meer of minder wind in de tubes als het over bandendruk gaat.
Een echte Vlaming spreekt trouwens over iets meer of minder wind in de tubes als het over bandendruk gaat.
Adversity is the Catalyst of Change
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16853
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
En het is de tweede keer in korte tijd dat een Nederlander op dit forum meent om te moeten generaliseren als het over "Belgen", waar ze waarschijnlijk Vlamingen bedoelen, gaat.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend