Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Ridley Grifn A vs Orbea Terra H30

jer81
Forum-lid

jer81 04 mei 2025 10:47

Gisteren op pad geweest voor mijn volgende fiets.

Mijn huidige racefiets is aan vervanging toe. Kwam er ook achter dat mijn racefiets nu minder waard is dan mijn fietscomputer. :D

Zelf dacht ik aan een gravelbike. De verhouding weg/gravel zou zo'n 80/20 zijn. Dus meer een wegfiets dan een gravelbike eigenlijk. Hier kwam ik achter na een goed gesprek bij de laatste fietsendealer die ik bezocht die op basis van budget (rond de 2k), wensen en afmetingen op de Ridley Grifn A en Orbea Terra H30 uitkwam. Het is een zeer goed aangeschreven lokale fietsendealer een dorp verderop die wel gewoon de adviesprijzen hanteert.

Eerder op de dag was ik eigenlijk op pad gegaan voor een Cube Nuroad (liefst carbon) maar dat is niet meer leverbaar dit jaar. En, gezien het advies van de laatste fietsenmaker wellicht ook helemaal niet zo'n goede keuze geweest voor mijn wensen. Het is dan wel even slikken, denken dat een carbon bereikbaar is voor 2k en dan uitkomen op een aluminum frame voor 2300 of 2400.

Kan iemand hier advies geven welke van deze twee de betere is? Of wellicht een alternatief aandragen? Er zijn hier veel fietsenmakers in de buurt en veel merken zijn vertegenwoordigd. Wel sterk de voorkeur voor een fysieke fietsendealer en geen webwinkel.

Het betreft deze fietsen, beide met 2x 12 groepset.
https://www.ridley-bikes.com/nl_NL/bike ... IFICATIONS
https://www.orbea.com/nl-nl/fietsen/rac ... chnologies

0475
Forum-lid

0475 04 mei 2025 11:25

Zul je toch even beide spec’s voor jezelf naast elkaar moeten zetten en bepalen wat voor jou belangrijk is.
- geometrie, hoe zit je er op, stuurgedrag.
- prijs
- kleurtjes
- maximale breedte van de band, met/zonder spatborden
- bevestigingsnokjes
- wel of niet een UDH
- kabeldoorvoering voor eventuele verlichting
- onderbuikgevoel/beleving bij het zien van merk/model

Een lijst van alternatieven is oneindig lang en vaak een persoonlijke voorkeur, maakt de keuze alleen maar moeilijker 😊

jer81
Forum-lid

jer81 04 mei 2025 12:15

0475 schreef: 04 mei 2025 11:25 Zul je toch even beide spec’s voor jezelf naast elkaar moeten zetten en bepalen wat voor jou belangrijk is.
- geometrie, hoe zit je er op, stuurgedrag.
- prijs
- kleurtjes
- maximale breedte van de band, met/zonder spatborden
- bevestigingsnokjes
- wel of niet een UDH
- kabeldoorvoering voor eventuele verlichting
- onderbuikgevoel/beleving bij het zien van merk/model

Een lijst van alternatieven is oneindig lang en vaak een persoonlijke voorkeur, maakt de keuze alleen maar moeilijker 😊
Voor mij is belangrijk dat de fiets gewoon fijn fietst en dat ik zonder een route uit te stippelen overal heen kan fietsen in de regio. Nu moet ik soms op de rem omdat ik een gravelpad tegenkomen waar ik het niet verwacht had. Misschien dat ik in de nabije toekomst dan ook echt gravelpaden ga opzoeken maar dat weet ik nog niet. 38mm banden is meer dan dik genoeg lijkt mij, misschien dat ik er dunner op zet. Spatborden zie ik mijzelf niet gebruiken.

Ik hou van afwijkende kleurtjes, wat dat betreft biedt de Orbea leuke opties. Maar het paars blauw van de Ridley staat ook niet verkeerd.
Bevestigingsnokjes is idd een ding waar ik nog niet over nagedacht heb. Over een jaar of 5 zou ik hem misschien wel willen gebruiken om naar Italië of Spanje te fietsen en dan zal er het nodige meegenomen moeten worden. Sowieso wil ik hem ook gebruiken om zo nu en dan naar mijn werk te fietsen (40km enkele reis) en dan zal er een laptop en wat kleding meemoeten. Dat kan in een grote zadeltas, althans zo doen collega's dat. Vreemd genoeg hebben beide modellen geen nokjes in de voorvork.

UDH, ik heb het opgezocht maar het is mij niet helemaal duidelijk wat dat voor verschil gaat maken. De Ridley heeft er 1 iig. Maar wat mij betreft mag dat ook merkgebonden zijn en hoeft dat niet universeel te zijn.

Eventuele verlichting zal ik denk ik gewoon op accu gebruiken.

Qua onderbuik denk ik dat er over de Ridley beter is nagedacht met nokjes en kabeldoorvoer en dergelijke en dat de Orbea de blitsere fiets is.

Dankjewel voor de input, het zet weer aan het denken.

0475
Forum-lid

0475 04 mei 2025 12:45

Voorvork nokjes: meestal omdat het carbon voorvorken zijn, daar zie je dat zelden tot nooit.

Patrick VB
Forum-lid

Patrick VB 04 mei 2025 18:56

Ik heb het zelf niet nagekeken op de website: kan je voor deze Ridley ook lakpatroon en kleuren kiezen?

jer81
Forum-lid

jer81 04 mei 2025 19:57

Patrick VB schreef: 04 mei 2025 18:56 Ik heb het zelf niet nagekeken op de website: kan je voor deze Ridley ook lakpatroon en kleuren kiezen?
Volgens mij is er keuze uit 2 lak kleuren. Het zelf kiezen uit tientallen kleuren is voorbehouden aan duurdere modellen.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 05 mei 2025 07:00

Ik denk dat een Trek Crockett goed bij jou past. Ik weet alleen niet waar de frames momenteel te krijgen zijn.
Wel de leukste kleurtjes die momenteel op een gravel/crossfiets van aluminium te krijgen zijn en een geo die aardig aansluit bij een racer.
Campagnolo Ultra Dork

jer81
Forum-lid

jer81 05 mei 2025 12:12

Ernie C. schreef: 05 mei 2025 07:00 Ik denk dat een Trek Crockett goed bij jou past. Ik weet alleen niet waar de frames momenteel te krijgen zijn.
Wel de leukste kleurtjes die momenteel op een gravel/crossfiets van aluminium te krijgen zijn en een geo die aardig aansluit bij een racer.
Dat wordt een te duur verhaal denk ik. Wel leuk dat ze die keuze hebben. Maar buiten dat ben ik sinds kort begonnen met het waar kan boycotten van Amerikaanse bedrijven.

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 05 mei 2025 14:32

Ik weet niet welke Cube Nuroad je zocht, en in welke maat. Maar er is nog wel wat te vinden.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 05 mei 2025 19:09

Voor een Ridley moet je in Oosterhout zijn.
Mogelijk heb je dan wel gewoon een Carbon fiets binnen je budget.
I know myself like no one else
Nothing to defend

jer81
Forum-lid

jer81 05 mei 2025 19:31

Lcsmet schreef: 05 mei 2025 19:09 Voor een Ridley moet je in Oosterhout zijn.
Mogelijk heb je dan wel gewoon een Carbon fiets binnen je budget.
Ben prima geholpen bij een lokale fietsenmaker. Ik ga geen uren rijden voor een fietsenmaker. Zeker voor garantiegevallen zal dat heel vervelend worden.
Laatst gewijzigd door jer81 op 27 mei 2025 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 05 mei 2025 19:56

Dan heb je al een fiets gekocht?
Welke is het geworden?
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie