Maak een account aan en switch eenvoudig tussen jouw favoriete magazines
Fiets Magazine nr. 5-2025 (incl. de zomer special) is nu verkrijgbaar! Bestel jouw exemplaar zonder verzendkosten in onze shop, voor jezelf of als cadeau voor iemand anders!
Theo V schreef: ↑30 apr 2025 09:58
Vanochtend tijdens mijn woonwerk ritje opeens een klein vogeltje naast me.
Hij vloog een paar meter naast me mee.
Zijn fel donkergele borst viel mij op en ik zag een staart met zwart/witte veren.
Geen idee wat het was maar het was een mooi vogeltje.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Zijn fel donkergele borst viel mij op en ik zag een staart met zwart/witte veren.
Waarschijnlijk een gele kwikstaart. Die had ik maandag bijna in m'n voorwiel en die vloog ook een stuk mee.
Vliegt een kwikstaart niet op een manier dat ie iedere keer een aantal slagen maakt en dan even stilhoudt en dan weer wat slagen maakt?
Een heel herkenbare manier van vliegen. Er vanuitgaande dat ik het juist heb dat ik witte kwikstaarten ken.
Hele “golvende” vlucht, niet in een rechte lijn zoals veel andere vogels dat doen.
En als ie loopt wipt ie continue met zijn staart. Beetje adhd vogeltje, zit nooit stil.
Waarschijnlijk een gele kwikstaart. Die had ik maandag bijna in m'n voorwiel en die vloog ook een stuk mee.
Daar moest ik ook aan denken. Zitten vooral veel in bermen rond akkers (althans hier in de buurt)
Gister de verjaardag van mijn vader gevierd. Moest er wel 5 uur voor rijden, want m'n ouders waren met vakantie.
Dus ik met mijn dochter naar Appelscha.
Verjaardag was verder gezellig.
Die dag gespot:
4 ooievaars
4 reeën
1 roodborstje
1 raaf (geen kraai, geen roek, geen kauw: raaf)
Geen dier, wel gespot: Nynke de Jong
Weekje vakantie in de buurt van Malaga. En vandaag eindelijk tijd gehad om een fiets te huren. Mooie gravel route door de bossen onder Alaurin el Grande. Veel hagedissen gezien.....en waanzinnig veel kleine vlindertjes van diverse merken. En dit stuk Andalusie is trouwens momenteel goed nat en ongekend groen.
Maar het leukste om te zien was de Hop.
En daar werd ik toch wel erg blij van. Heb als kind een (dieren/vogel) boek gehad waar deze vogel pontificaal op de voorkant stond, dus beetje jeugdsentiment om hem een keertje in het echt te zien.
Tweemaal de bruine kiekendief (man en vrouw), bij purmerland. Ik zie daar vaak dus fiets tegenwoordig graag een blokje om door 'hun' gebied. Wat een schitterende beesten.
Morgen weer fietsen maar vanmorgen ging het met een wandeling bij de Ackerdijkse plassen
Buizerd, Bruine Kiekendief, Tureluur, Grutto, Mus (zie ze nog nauwelijks in de straat), Watersnip, Rietzanger, Ooievaar, Torenvalk, Kievit, diverse eendensoorten en diverse ganzensoorten.
Koekoek gehoord.
En ik denk dat ik een roerdomp heb gezien maar was echt een flits….
Morgen met fietsen wordt lastiger ga de Lopikerwaard in dus wel kansen...............