12spd ketting
overigens als ik zero friction cycling moet geloven, gaat een "dure" shimano ketting bij 12sp ook 2x zo lang mee tov de 11sp shimano ketting, en nog veel langer dan de KMC 12 speed ketting. Dus je bent niet alleen qua kettingen goedkoper uit, maar al helemaal qua cassette's en ander onderhoudsmateriaal.
-
- Forum-lid HC
Klopt bij sram ook 12speed is het meest slijtvast. iit wat er altijd geroepen wordt.
Bij sram is bv de XX1 ketting echt bijzonder slijtvast. Ik haal daar kilometers mee die ik niet met mijn Da/xtr 11 speed haal op de weg.
KMC moet je vergeten was leuk in het 10 en 11 speed tijdperk. Daarnaast werd er altijd een domme fout gemaakt door de gebruikers.
Een KMC sleet niet minder. Het duurde een stuk langer totdat de meter 0.75 aangaf. dat kwam omdat ze begonnen bij 0,0 en sram en shimano begonnen bij 0.25
Bij sram is bv de XX1 ketting echt bijzonder slijtvast. Ik haal daar kilometers mee die ik niet met mijn Da/xtr 11 speed haal op de weg.
KMC moet je vergeten was leuk in het 10 en 11 speed tijdperk. Daarnaast werd er altijd een domme fout gemaakt door de gebruikers.
Een KMC sleet niet minder. Het duurde een stuk langer totdat de meter 0.75 aangaf. dat kwam omdat ze begonnen bij 0,0 en sram en shimano begonnen bij 0.25
Ik heb die ervaring ook met Shimano 12 speed (Ultegra), vorige ketting pas na 8k kilometer vervangen en niet eens omdat er toen te veel rek op zat nog. Mijn oude 11 speed haalde 4k niet.
Wel erg slechte ervaring met een SRAM Eagle GX ketting op de MTB (800km!), die heb ik nu vervangen voor een X01, dus hopelijk gaat dat beter.
Wel erg slechte ervaring met een SRAM Eagle GX ketting op de MTB (800km!), die heb ik nu vervangen voor een X01, dus hopelijk gaat dat beter.
Never mess with the original!
Deze ervaringen ook met de racefiets! In tegenstelling tot de grx 12 speed.. binnen 800km ketting op en zoveel onverharde gekke ritjes had ik nar mijn idee nou ook weer niet gedaanKluus schreef: ↑31 jan 2024 11:27 Ik heb die ervaring ook met Shimano 12 speed (Ultegra), vorige ketting pas na 8k kilometer vervangen en niet eens omdat er toen te veel rek op zat nog. Mijn oude 11 speed haalde 4k niet.
-
- Forum-lid HC
Van Sram weet ik het alleen force/Red en XO1 en XX1 kopen, die zijn het best. GX is echt een stukken minder
Als je een beetje zoekt momenteel tussen de 35 en 50 euro te koop.
Op 11 speed merk ik geen verschil tussen de DA/XTR en Red ketting, dat is nagenoeg gelijk qua slijtage.
Als je een beetje zoekt momenteel tussen de 35 en 50 euro te koop.
Op 11 speed merk ik geen verschil tussen de DA/XTR en Red ketting, dat is nagenoeg gelijk qua slijtage.
-
- Forum-lid
Een kick voor dit al meer dan een jaar oude topic omdat ik op het forum maar weinig kon vinden over ervaringen met 12 speed kettingen voor wegfietsen.
Ik verwacht binnenkort een nieuwe fiets te krijgen met 105di2 (en gebruik Squirt).
Ik ben benieuwd naar de ervaringen van anderen over 12 speed kettingen. Welke zijn het meest slijtvast? Is er verschil in schakelprestaties waar te nemen?
Voor mijn 11 speed gebruik ik nu bij voorkeur KMC-EL kettingen. Die gaan lang mee en zien er op de fiets goed uit. Een 12 sp EL-versie is er alleen niet van.
Ik verwacht binnenkort een nieuwe fiets te krijgen met 105di2 (en gebruik Squirt).
Ik ben benieuwd naar de ervaringen van anderen over 12 speed kettingen. Welke zijn het meest slijtvast? Is er verschil in schakelprestaties waar te nemen?
Voor mijn 11 speed gebruik ik nu bij voorkeur KMC-EL kettingen. Die gaan lang mee en zien er op de fiets goed uit. Een 12 sp EL-versie is er alleen niet van.
- thestudent
- Forum-lid HC
Ik gebruik nu een wipperman connex 12 speed. Alleen omdat ik dan een makkelijk met de hand te openen en officieel herbruikbare quicklink heb voor het hotwaxen van mijn kettingen. Uiteraard hergebruik ik die van shimano ook gewoon.
Er zijn zo veel variabelen qua kettingslijtage dat het ondoenlijk is om echt goed te kunnen zeggen welke nu het meest slijtvast is. Daarnaast heb ik ook nog wat shimano 105/deore 7100 kettingen, enige verschil wat ik echt merk is dat de shimano kettingen makkelijker roesten. Zeker in combinatie met wax wat nu niet altijd het meest ideale roestpreventie middel is.
Er zijn zo veel variabelen qua kettingslijtage dat het ondoenlijk is om echt goed te kunnen zeggen welke nu het meest slijtvast is. Daarnaast heb ik ook nog wat shimano 105/deore 7100 kettingen, enige verschil wat ik echt merk is dat de shimano kettingen makkelijker roesten. Zeker in combinatie met wax wat nu niet altijd het meest ideale roestpreventie middel is.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Misschien een beetje off-topic, maar heeft iemand ervaring met het falen van een hergebruikte quicklink van Shimano?thestudent schreef: ↑20 apr 2025 12:52 .... Uiteraard hergebruik ik die van shimano ook gewoon. ....
Ik gooi ze altijd netjes weg na één keer gebruiken, omdat dat 'moet' van mijnheer/mevrouw Shimano. Maar die links zijn best duur en ik voel me dan toch ook een beetje Gekke Henkie.
- thestudent
- Forum-lid HC
Gooi ze weg met de ketting uiteraard. Heb er wel altijd eentje liggen. Met een beetje gezond verstand weet je wanneer het niet goed zit. Als ze te makkelijk dicht gaan, dan is het tijd voor een nieuwe. Ook goed kijken of ze volledig recht zijn. Doe het al jaren ook met KMC gaat tot nu toe altijd goed.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!