Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers
-
jakkel
- Forum-lid
jakkel
01 apr 2025 16:11
VDP heeft echt geen drop van 'maar' een 7 à 8 cm hoor.
Het gros van de profs zitten over het algemeen diep tot heel diep. Velen rijden daarom ook met een frame dat eerder te klein is (net om die mindere stack) en compenseren dat met een langere stuurpen.

-
rene
- Forum-lid HC
rene
01 apr 2025 16:43
Ja, dit heeft veel met de stuurpen / stuur reach vraag te maken van Daniël
Volgens mij gaat het al een tijdje over drop tussen zadel en stuur / frame grootte en profwielrenners zoals Van der Poel en van Aert.
Ik heb zelf vandaag een boterham gegeten met ei, en een panini tussen de middag. Een klein pakje melk als drinken. Als toetje wat vla, en een koffie.
De koffiemachine was ook nog stuk

.. misschien omdat er een digitale storing was in de machine. Iemand hier een idee ?? Omdat we toch al zo lekker uit de bocht vliegen in dit topic ga ik ook nog maar even de was buiten hangen. Volgens @jans droogt het prima met zo’n straffe wind.
( dat laatste zag ik in een ander topic )…
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless

-
jakkel
- Forum-lid
jakkel
01 apr 2025 17:07
daniel1975 schreef: ↑27 mar 2025 19:18
Ik zit toch even te twijfelen over onderstaande case.
Huidige stuurpen: 90mm
Huidige Stuur reach: 78mm
Opgeteld is dan 168mm.
Ik wil 10mm langer gaan zitten en een Syncros Creston IC Sl X stuur op de Addict Grav zetten.
Reach van dat stuur is echter slechts 60mm.
Moet ik dan een 120mm versie kopen om langer te kunnen zitten? Lijkt mij zoveel….
Uitgaande van voornamelijk rijden op de shifters uiteraard.
Ja.
Maar... niet teveel van wakker liggen. In de praktijk vallen de verschilletjes best wel mee hoor. Je shifters wat hoger of lager in de bocht monteren scheelt immers ook al...
Voilà, alles is gezegd.
En vermits afwijken van de initiële vraagstelling strikt verboden is mag dit topic bijgevolg op slot.
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
wasbeer2006
01 apr 2025 19:06
@rene het gaat erom dat er een aantal waaronder Daniel zoeken naar de juist componenten en die slecht kunnen vinden door de soms rare maatvoering als je net even buiten de standaard maatvoering valt.
Daarnaast is dat nog redelijk gerelateerd aan de topic tiltels de meeste topics zitten na 1 pagina verder van de titel af dan deze op dit moment
-
rene
- Forum-lid HC
rene
01 apr 2025 19:42
wasbeer2006 schreef: ↑01 apr 2025 19:06
@rene het gaat erom dat er een aantal waaronder Daniel zoeken naar de juist componenten en die slecht kunnen vinden door de soms rare maatvoering als je net even buiten de standaard maatvoering valt.
Daarnaast is dat nog redelijk gerelateerd aan de topic tiltels de meeste topics zitten na 1 pagina verder van de titel af dan deze op dit moment
@wasbeer: Daniël vraagt iets over een rekensom. Reach stuur + stuurpen -> en dan twee verschillende maten stuur reach en stuurpen lengte. Niet meer en niet minder…. Toch ? En wat heeft dat dan te maken met Van Aert, Van der Poel en weet ik veel wat voor drops, maat 58 of 56. Ik snap best dat vanaf pagina 2 dit nog schuurt tegen Daniël z’n vraag…. Maar zoals zoveel topics hier is het zo dat iemand z’n mening ventileert en overstapt naar drop en framemaat 56 of 58. Daniël zegt zelf op pagina 1 ( bericht 5 ) dat zijn frame perfect is !
Afijn misschien ben ik wel te veel rechtlijnig / autist of azijnpisser, maar als er meer gericht wordt op de vraag en daar blijft erbij…. Dan kan het topic sneller gezocht worden - vraag beantwoord worden en dan een soort van slotje op het topic. Nu is het zoeken vaak al een drama. En misschien moet er eens gedacht worden naar een nieuwe forum indeling.

Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless

-
tommeke14
- Forum-lid
tommeke14
01 apr 2025 22:55
Het is toch heerlijk om een beetje te neuzelen over dit soort dingen? Ik vind wat wasbeer2006 zegt in ieder geval wel leerzaam.
-
TL@
- Forum-lid HC
TL@
02 apr 2025 19:28
wasbeer2006 schreef: ↑01 apr 2025 15:44
Als er iets wordt gezegd komt er natuurlijk iemand die aantoont dat het niet zo is. Dat geeft ook niet.
Maar als ik 20 fietsen maatje 58 pak zit op meer dan de helft 2cm of meer.
VDP heeft korte benen, die zadelpen steekt amper uit en dan nog 1cm spacer!
Ik denk dat ie max een drop heeft van 7 a 8cm als ie het haalt. Met dezelfde lengte zou ik op zijn fiets 12cm hebben.
VA ook korte benen, dan kan het makkelijk.
Neem daarnaast mee dat er ook een aantal een maat groter nemen om zodoende zonder spacers te kunnen rijden. Dat is ook de kern van mijn verhaal dat de maatvoering dus niet heel lekker is.
Ja, maar dat is omdat de fiets zo van de fietsenmaker komt en de meeste mensen niet beter weten.
In de fietsclub bij ons is er iemand van een Roubaix (oude met Zertz) naar een Tarmac gegaan, de oude fiets had 2cm onder de stuurpen, dus de nieuwe ook. En dat was het
Iets meer ontopic: Ik verkies ook een korte reach en wat langere stuurpen. Ik heb nog lange bovenbenen en met een kortere stuurpen zit ik vrij snel met de knieën tegen het stuur wanneer ik recht sta op de pedalen.
Op de gravelfiets heb een Ritchey Butano (70mm reach), de BMC heeft het aero stuur (67mm) en de Factor heeft het Black Inc stuur (niets te kiezen daar, 80mm).

-
scottpch64
- Forum-lid
scottpch64
03 apr 2025 07:35
Juist bij Factor kun je met de configurator je stuurbreedte en stuurpenlengte aanpassen zoals je wenst...
-
nijkie
- Forum-lid HC
nijkie
03 apr 2025 08:08
scottpch64 schreef: ↑03 apr 2025 07:35
Juist bij Factor kun je met de configurator je stuurbreedte en stuurpenlengte aanpassen zoals je wenst...
Ik vermoed dat het over de reach van het stuur gaat.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
wasbeer2006
03 apr 2025 10:23
TL@ schreef: ↑02 apr 2025 19:28
Iets meer ontopic: Ik verkies ook een korte reach en wat langere stuurpen. Ik heb nog lange bovenbenen en met een kortere stuurpen zit ik vrij snel met de knieën tegen het stuur wanneer ik recht sta op de pedalen.
Op de gravelfiets heb een Ritchey Butano (70mm reach), de BMC heeft het aero stuur (67mm) en de Factor heeft het Black Inc stuur (niets te kiezen daar, 80mm).
Een aero stuur met 65 (of 67mm) Ik zou willen dat Syncros die had, dan zou ik naar 12cm stuurpen gaan. Zit op het stuur wat verder en op de grepen net zo ver. Het is dat ik zo,n coëfficiënt stuur echt lelijk vind, nu maakt me dat normaal niet heel veel uit, maar dit is me net een stap te ver. Volgens mij rijd dat precies zoals het moet.
Een recht stuur slaat namelijk ook nergens op, dat is nooit de natuurlijke houding van je handen. je zou altijd minimaal een graag of 6 backsweep moeten hebben.
-
scottpch64
- Forum-lid
scottpch64
04 apr 2025 06:52
nijkie schreef: ↑03 apr 2025 08:08
scottpch64 schreef: ↑03 apr 2025 07:35
Ik vermoed dat het over de reach van het stuur gaat.
Die pas je dan weer aan door de lengte van de stuurpen korter of langer aan te vinken.