Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Training duurrit vraag

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 5424
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 13 mar 2025 11:47

ik dacht de logica van w/kg te snappen, maar door je voorbeeld Jakkel ben ik t spoor bijster.

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 13 mar 2025 11:53

250 / 60 ≠ 320 / 70

Waarschijnlijk kloppen de gewichten, de wattages of allebei niet.
Laatst gewijzigd door ColumsbusMJ op 13 mar 2025 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.

metor
Forum-lid
Berichten: 388
Lid geworden op: 15 sep 2005 01:07

metor 13 mar 2025 11:53

Op het vlakke heeft W/kg vergelijken een stuk minder zin, je gewicht speelt immers veel minder een rol dan aerodynamica.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3757
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 13 mar 2025 11:56

ColumsbusMJ schreef: 13 mar 2025 11:53 250 / 60 ≠ 320 / 70

Waarschijnlijk kloppen de gewichten, de wattages of allebei niet.
Dat hoef ook niet gelijk te zijn - bij gelijke klimsnelheid zou w/kg van de zwaarste persoon, ceteris paribus, lager moeten zijn dan die van de lichtere persoon. Maar er zijn hier wat onzekerheden: benaderende gewichten, gewichten van de fiets, afwijking van de PMs...
Afbeelding

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6781
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 13 mar 2025 12:14

Dan zijn er nog variaties in ;

Leeftijd - spiermassa - vorm van de dag - aërodynamica, en nog wel een aantal.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 13 mar 2025 12:16

Het gaat in dit voorbeeld om bijna een halve kilo/watt, dat scheelt zo'n 25/30 watt. Wat je verder stelt, kan ik mij helemaal in vinden.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2413
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 13 mar 2025 12:29

marsvos schreef: 12 mar 2025 22:40
bakboord1 schreef: 12 mar 2025 19:31 Die range is ongeveer 25-75% voor mannen van 50-55 jaar volgens Intervals.icu uit een database van 10.000 mannen.
Met 2,5 zit je dan bij de onderste 25% en met 3,5 bij de bovenste 25% (nummer 25 van de 100).
Je hebt dan de middelste 50% van de wielrenners wel te pakken.
Gemiddeld is ongeveer 3,0.

Met afvallen en aero op de fiets zitten is ook wel iets te winnen.
Afgelopen weekend met een (kleine) dame gefietst die 145 watt nodig had voor de kop beurten die ik (1.96m) op 205 watt deed.
Dat is wel een heel fors verschil.
Als dat gebaseerd is op de gebruikers van ICU is er wel serieus veel selection bias.
Dat idee heb ik ook. Had ik eerst ook staan in mijn bericht maar weggehaald voordat ik dit postte.
Als ik naar mezelf kijk waar ik zit bij intervals.icu en bij mijn toerclubje dan klopt het nog wel redelijk en scoor ik bij intervals.icu zelfs nog iets beter dan in mijn toerclub. Die selection bias lijkt ook daar wel redelijk aanwezig bij de groepen boven mijn groep.
Uiteindelijk leg ik mezelf maar neer bij het feit dat ik me met veel inzet een gemiddelde wielrenner mag noemen.
Mijn kopvrouw fietst mij finaal los berg op, door haar betere W/kg verhouding en dat is prima. Op het vlakke heeft zij juist moeite mij te volgen mede omdat ze niet in een wiel kan rijden.

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2721
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 13 mar 2025 15:46

ColumsbusMJ schreef: 13 mar 2025 11:53 250 / 60 ≠ 320 / 70

Waarschijnlijk kloppen de gewichten, de wattages of allebei niet.
Daarom staat er ook overal plus/minus bij. Afwijking PM's, gewicht fietsen, de precieze lichaamsgewichten, momentopnames,... . Je moet het niet al te theoretisch gaan bekijken.

Danny091283
Forum-lid
Berichten: 469
Lid geworden op: 11 aug 2015 16:48
Locatie: Soest

Danny091283 01 mei 2025 13:23

wasbeer2006 schreef: 10 mar 2025 20:44 Dat wilde ik net zeggen frequentie is belangrijker dan 1x een hele lange rit.

Als je door de week 2x 2uur kan pakken en twee interval blokjes van 10 a 20 minuten is dat meer dan prima.
Aangevuld met in het weekend een keer 3 a 4 uur. Moet je kijken wat er gebeurt.
Interval hoeft niet extreem te zijn hé, ff 3x 5 minuten ftp in 2 uur is ook interval en daar herstel je prima van.

En ga dan niet 4 uur maar op dat zadel zitten en maar op dat tellertje kijken dat je in D2 rijd.
Maar wel wat actiever. Staan uit een bocht ff aanzetten op een viaduct of duinen.
Even hier op terug komen. Ik ben nu wat meer op ook interval aan het trainen, maar hiermee verbeterd je vooral je ftp/zuurstofopname. Maar als ik op zwaardere versnellingen wil rijden en dit langer wil volhouden heb ik dan genoeg aan intervallen of zou ik ook meer op kracht moeten trainen?

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9476
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 01 mei 2025 14:07

Waarom wil je op een zwaardere versnelling gaan rijden?onnodige belasting van de been spieren.
Interval training ,gaatjes dichtrijden en in combinatie met rustige training sneller herstellen van een inspanning.Belangrijk is blijven eten om de tank gevuld te houden.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

Danny091283
Forum-lid
Berichten: 469
Lid geworden op: 11 aug 2015 16:48
Locatie: Soest

Danny091283 01 mei 2025 14:10

nijkie schreef: 01 mei 2025 14:07 Waarom wil je op een zwaardere versnelling gaan rijden?onnodige belasting van de been spieren.
Interval training ,gaatjes dichtrijden en in combinatie met rustige training sneller herstellen van een inspanning.Belangrijk is blijven eten om de tank gevuld te houden.
Hogere versnelling met zelfde omwentelingen is sneller fietsen. Dus vandaar.
Qua conditie kan ik wel 4 uur of meer fietsen, maar ik zou graag wat sneller willen.

7Wattperkg
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 11 dec 2024 11:48

7Wattperkg 01 mei 2025 14:40

Krachttraining kan een zinvolle plek hebben binnen een trainingsprogramma ja.

Een zwaardere versnelling is geen doel op zich, je wilt gewoon lange tijd een hoog vermogen trappen.

Plaats reactie