Meerdere speedsensors onderscheiden van elkaar Garmin edge explore 2
Beste,
Ik heb nu 2 fietsen met elk hun eigen speedsensor. Hoe kan ik beide van elkaar onderscheiden op mijn Garmin explore 2?
Hoe doen jullie dit? Ik heb een racefietsprofiel maar alle ritten worden allemaal samen opgeslagen. Volgens mij kan ik niet zien met welke fiets (speedsensor fiets 1 vs fiets2) ik heb gereden.
Ik heb nu 2 fietsen met elk hun eigen speedsensor. Hoe kan ik beide van elkaar onderscheiden op mijn Garmin explore 2?
Hoe doen jullie dit? Ik heb een racefietsprofiel maar alle ritten worden allemaal samen opgeslagen. Volgens mij kan ik niet zien met welke fiets (speedsensor fiets 1 vs fiets2) ik heb gereden.
Wes56 schreef: ↑24 feb 2025 21:42 Beste,
Sowieso voor elke fiets een profiel aanmaken. https://www8.garmin.com/manuals/webhelp ... AA6B3.html
Sensors een eigen naam geven indien mogelijk.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
Intussen al zitten zoeken in mijn Garmin. Er zijn 3 profielen te kiezen en elk hebben ze een ander rittype die ik niet kan wijzigen. Profiel 1 'Fietsen' welke ik nu gebruik met fiets1. Profiel 2 heeft als rittype 'indoor' aan. En de derde is 'Offroad'. Als ik onder elk profiel de instellingen wil overnemen van profiel 1 dan lijken mij de instelmogelijkheden onderling ook niet allemaal hetzelfde. Althans sommige opties die ik onder het 1ste profiel kan vinden, kan ik bijvoorbeeld dan niet vinden onder het 2de profiel 'indoor'.
Mijn optie is bij 1 ste profiel blijven en daar telkens de juiste snelheidssensor kiezen en zo rijden. Helaas kan ik dan niet zien hoeveel km's ik met de ene fiets rij t.o.v. de andere.
Mijn optie is bij 1 ste profiel blijven en daar telkens de juiste snelheidssensor kiezen en zo rijden. Helaas kan ik dan niet zien hoeveel km's ik met de ene fiets rij t.o.v. de andere.
Ik laat zelf de snelheid door de gps regelen.
Ik heb geen ervaring met garmin explore wel de 1000 en 1030.
Heb 2 fietsen met eigen profiel, automatisch worden de sensoren weergegeven die op dat moment van toepassing zijn.
Ik heb geen ervaring met garmin explore wel de 1000 en 1030.
Heb 2 fietsen met eigen profiel, automatisch worden de sensoren weergegeven die op dat moment van toepassing zijn.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
Dat kan inderdaad. Maar had me tijd terug laten wijsmaken dat dit niet altijd even nauwkeurig is.
Ik heb de sensoren dus ja...
Intussen heb ik een manier gevonden wat ik denk voor mij haalbaar te zijn.
Bij uitrusting in Garmin Express heb ik nu 2 fietsen toegevoegd. Nu kan ik bij elke rit die ik maak er een uitrusting (juiste fiets) aan koppelen.
Dan kan ik bij uitrusting per fiets zien hoeveel km elk heeft gemaakt. Verder blijven alle gegevens/statistieken samen.
Is dit een goed manier? Ik weet het niet we zien wel.
Laatst gewijzigd door Wes56 op 26 feb 2025 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid HC
Kan je niet een van de profielen dusdanig aanpassen, zodat de velden gelijk worden aan elkaar?
De afstand bijhouden middels profielen is bij Strava namelijk heel eenvoudig in te stellen, zodat dit automatisch gaat.
Hoe de snelheid wordt geregistreerd is dan niet eens belangrijk. Elk profiel op de fietscomputer telt uiteindelijk de afstand via de gps. Automatisch het profiel selecteren via een sensor is dan weer niet mogelijk. Je kunt elke gekoppelde sensor voor elk profiel gebruiken.
De afstand bijhouden middels profielen is bij Strava namelijk heel eenvoudig in te stellen, zodat dit automatisch gaat.
Hoe de snelheid wordt geregistreerd is dan niet eens belangrijk. Elk profiel op de fietscomputer telt uiteindelijk de afstand via de gps. Automatisch het profiel selecteren via een sensor is dan weer niet mogelijk. Je kunt elke gekoppelde sensor voor elk profiel gebruiken.
Ik denk het niet op de edge explore 2. Er staan 3 profielen is en dit is ook het maximum. De ene is fietsen de andere binnen en de laatste is offroad. Elk hebben ze hun eigen opties die je kan wijzigen of instellingen. Over de grote lijn kan ik het meeste terugvinden onder ieder profiel. Toch zijn er sommige functies die ik bij de andere profielen niet terug kan vinden dan bijvoorbeeld on het profiel fietsen. Ik vrees dat je die edge explore 2 niet kan vergelijken met de duurdere modellen.scottwilko schreef: ↑26 feb 2025 17:37 Kan je niet een van de profielen dusdanig aanpassen, zodat de velden gelijk worden aan elkaar?
Voorlopig vind ik het ok zo. Na enkele ritten koppel ik toch meestal m'n Garmin met de pc. Dan is het enkele muisklikjes werk om de juiste fiets aan de juiste route te koppelen.
Ik weed niet of het ook voor de Explore 2 geldt, maar ik heb op mijn 1040 maar een profiel voor nederland. Ik wel twee fietsen die dat profiel gebruiken beiden met aparte sensoren. Die heb allemaal ingesteld. De Garmin vindt gewoon de gebruikte sensor.
Courir c'est mourir un peu
-
- Forum-lid HC
Als ik de openings post lees, dan werkt dit ook gewoon bij ts. Alleen maak je dan nergens onderscheid tussen de gemaakte kilometers per fiets. Dat gaat het makkelijkst met aparte profielen. Net even snel in de handleiding gekeken en je kunt alleen de drie aanwezige profielen gebruiken. Maar deze zijn wel volledig aan te passen. Zo kan er van het indoor profiel een buiten profiel gemaakt worden, door gps aan te zetten. Ook zijn de gegevens schermen gewoon aan te passen.
Het lijkt mij dan ook dat er wel twee profielen gerealiseerd kunnen worden die gelijk zijn in gegevens schermen, maar die elk voor een andere fiets worden gebruikt.
scottwilko schreef: ↑27 feb 2025 18:16Als ik de openings post lees, dan werkt dit ook gewoon bij ts. Alleen maak je dan nergens onderscheid tussen de gemaakte kilometers per fiets. Dat gaat het makkelijkst met aparte profielen. Net even snel in de handleiding gekeken en je kunt alleen de drie aanwezige profielen gebruiken. Maar deze zijn wel volledig aan te passen. Zo kan er van het indoor profiel een buiten profiel gemaakt worden, door gps aan te zetten. Ook zijn de gegevens schermen gewoon aan te passen.
Het lijkt mij dan ook dat er wel twee profielen gerealiseerd kunnen worden die gelijk zijn in gegevens schermen, maar die elk voor een andere fiets worden gebruikt.
Heb op het 2de profiel nu de gegevensschermen zo goed als gelijk kunnen zetten dan het eerste profiel. Met als verschil elk de naam van de fiets. Enkel de rittypes kan je nergens wijzigen!
Als test een kort ritje op het 1ste profiel met de juiste snelheidssensor van deze fiets verbonden met de Garmin.
Vervolgens een 2de ritje op het 2de profiel verbonden met de andere snelheidssensor.
Op het eerste zicht alles ok.
Daarna sluit ik de Garmin terug aan met pc en garmin express.
Ik zie nu dat deze 2 ritjes er terug onder activiteiten zijn bijgekomen.
Beide ritten hebben elk hun eigen rittype zie ik.
De ene rit met profiel 1 met rittype 'fietsen' staat gesorteerd onder wegwielrennen.
De 2de rit met profiel 2 rittype 'indoor' staat gesorteerd onder indoorcycling.
Het rare is dat garmin express nu beide ritten terug automatisch aan 1 uitrusting koppelt. Deze van mijn nieuwe fiets.
Dus dit blijft allemaal een beetje hetzelfde probleem.
Zoals eerder gezegd kan ik dit manueel wijzigen in garmin express en koppel ik de juiste rit aan de juiste uitrusting (fiets) in garmin express. Dit werkt voor mij voldoende.
Misschien als ik ooit een duurder edge model koop, is dit daar allemaal beter in te stellen.
2 zaken die voor mij nu belangrijk zijn en wat min of meer werkt zijn:
-Het totaal km's zien die ik maak eender met welke fiets. Puur voor mezelf.
-De ritten handmatig in garmin express koppelen aan de juiste uitrusting (fiets) zodat ik ook een beetje zicht heb hoeveel km's iedere fiets op de teller heeft.