Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Tik in fiets

Ramon73
Forum-lid

Ramon73 17 feb 2025 10:13

Mehekachtohapi schreef: 17 feb 2025 09:51 Fijn! En toch nog best snel gevonden. Zoektocht naar kraakjes en tikjes kan soms lang en frustrerend zijn.
Het topic is gestart door Theo J, en hij heeft nog niet gemeld dat het opgelost is.

Maar zoals gezegd, legio oorzaken die tikjes kunnen veroorzaken..... Ik had vanochtend weer eens een tikje, bij hobbels/gaten in de weg een vervelend tikken in de fiets. Waarschijnlijk schuurde een houder van spatbordje tegen de remklauw, dat was het enige dat ik kon merken bij stuiteren in de fietsenstalling. 1½mm van de houder gevijld, en nu geen kraakjes meer bij stuiteren. De rit naar huis gaat bewijzen of de oorzaak juist gevonden was. Wel bijzonder, want de spatborden zitten er al 3 maanden op, en niks veranderd aan de fiets.
Dogma F

rikkert
Forum-lid HC

rikkert 17 feb 2025 10:42

Mehekachtohapi schreef: 17 feb 2025 09:51 Fijn! En toch nog best snel gevonden. Zoektocht naar kraakjes en tikjes kan soms lang en frustrerend zijn.
Dat was Woefdram die zijn eigen probleem heeft opgelost. De oplossing van TS moeten we hier nog lezen, als ie het al opgelost heeft tenminste.....
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Mehekachtohapi
Forum-lid

Mehekachtohapi 17 feb 2025 12:41

Ah. Ik heb blijkbaar last van het maandagmorgensyndroom. Ogen half open, nog niet genoeg koffie en niet verder lezen dan m'n neus lang is :mrgreen:

chris80
Forum-lid

chris80 17 feb 2025 14:16

Boutjes van de bidonhouders zou ook nog kunnen. Eigenlijk alle boutjes zouden het wel kunnen zijn.

In elk geval niet de kabels of je remschijven, wel lekker makkelijk geld verdienen door de fietsenmaker..

ktm450
Forum-lid

ktm450 17 feb 2025 16:18

Speling tussen ventiel en ronding/opening in de velg,gebeurt weleens bij een lange ventiel,oplossing =o-ringentje van een motor-o-ringketting over de ventiel schuiven en tot tegen de opening plaatsen

Edwin
Admin

Gebruikersavatar Edwin 17 feb 2025 16:35

Ik zie heel veel suggesties langskomen die je volgens mij niet in je pedalen terug kunt voelen.
Afbeelding | Afbeelding

Mehekachtohapi
Forum-lid

Mehekachtohapi 17 feb 2025 16:52

Zou het de ketting kunnen zijn? Slecht geklonken, verkeerde quicklink, verkeerd gemonteerde quicklink?
Braampje op tandwielen?
Bracketlagers versleten?
Crank goed vastgedraaid/op juiste wijze gemonteerd? Sowieso kan het geen kwaad om de crank zo nu en dan te demonteren en schoon te maken.
Assen/lagers van de pedalen nog spelingsvrij?

Ramon73
Forum-lid

Ramon73 17 feb 2025 18:40

Mehekachtohapi schreef: 17 feb 2025 16:52 Zou het de ketting kunnen zijn? Slecht geklonken, verkeerde quicklink, verkeerd gemonteerde quicklink?
Braampje op tandwielen?
Bracketlagers versleten?
Crank goed vastgedraaid/op juiste wijze gemonteerd? Sowieso kan het geen kwaad om de crank zo nu en dan te demonteren en schoon te maken.
Assen/lagers van de pedalen nog spelingsvrij?
Mijn methode is vaak om te testen of het in het trappen zit, of dat de fiets ook tikt bij alleen rollen (zonder te trappen). Dan kun je alvast alle bewegende delen, inclusief pedalen, zadel, zadelpen uitsluiten.
Dan, als het alleen met trappen hoorbaar is, de schoenen lichtjes naar buiten draaien. Schoenplaatjes kunnen vaak vervelend kraken. Als ik dan de oorzaak niet heb, stukje staand fietsen, sluit je het zitgedeelte al uit.

Mijn tikje van vanochtend is ook opgelost! Al was het niet wat ik dacht (houder spatbord), maar de plug tussen accu en koplamp. De draad had ik achter de versnellingskabels gelegd, en niet ervoor langs. Daardoor kon de plug tegen het frame tikken. Even verlegd en weg tikje, met gedeukt ego verder gereden.....

Wie wil er meedenken over een sticky topic voor het opsporen van tikjes/kraakjes? De oplossingen van de oorzaken even daargelaten, dan zou het makkelijk zijn om een gestructureerde aanpak te hebben voor het opsporen van de oorzaak.
Zodra de oorzaak bekend is, kan er een nieuw topic gestart worden voor het oplossen van het probleem (meestal niet het moeilijkste deel)
Dogma F

DDX
Forum-lid HC

DDX 17 feb 2025 21:04

@Ramon73; zaken moet je helaas niet te snel uitsluiten.
Ik heb tikken gehad die door wiellager kwam, merkte je alleen bij goed aanzetten. (achter gekomen door andere wielen te monteren)
Zadelpen die beetje bewoog, ook alleen bij aanzetten (doordat frame dan beweegt) zelfs als je ging staan.

Frame is mooie klankkast waardoor je zaken soms erg lastig kan plaatsen.

Ramon73
Forum-lid

Ramon73 17 feb 2025 22:43

DDX schreef: 17 feb 2025 21:04 @Ramon73; zaken moet je helaas niet te snel uitsluiten.
Ik heb tikken gehad die door wiellager kwam, merkte je alleen bij goed aanzetten. (achter gekomen door andere wielen te monteren)
Zadelpen die beetje bewoog, ook alleen bij aanzetten (doordat frame dan beweegt) zelfs als je ging staan.

Frame is mooie klankkast waardoor je zaken soms erg lastig kan plaatsen.
Allemaal mogelijk uiteraard, maar doel zou hooguit een eerste assessment zijn, voor de minder begenadigde sleutelaar. Degene die zelfstandig kunnen sleutelen hebben zo'n checklist niet nodig en vinden de bijgeluiden ook zonder hulp.
Dogma F

john170968
Forum-lid

john170968 19 feb 2025 08:33

ik heb ook een vervelende tik in een van mijn mountainbikes gehad , bij bleek een van de boutjes waar de tandbladen mee vast zitten wat los te zitten .

Theo J.
Forum-lid

Theo J. 22 feb 2025 21:25

De volgende werkzaamheden uitgevoerd om tik/gekraak op te sporen:

carbonpasta op zadelpen en op stuur/stuurpen
schroefdraad pedalen en steekassen ingevet
schoenplaten gecheckt

Na zadelpen in frame gedaan te hebben heb ik zadel op en neer bewogen en ja hoor bij iedere beweging hoorde ik gekraak. Ik blij. Een druppeltje olie in de uiteinden van de rails gedaan. Vervolgens gisteren omgekleed om bij dat mooie weer te gaan fietsen. Na 300 meter hoorde ik alweer de eerste tik. Teleurstelling. De hele rit last gehad. De tik kwam vaker voor dan vòòr mijn eerste schrijven op dit forum. Geluid was ook harder. Ik voelde ook dat er iets doorsloeg (niet mijn ketting) Meteen aangenomen dat het de bracketlagers zijn. Vandaag gebeld met een (andere) fietsenzaak. Mijn fiets kan ik volgende week zaterdag brengen.

Nogmaals iedereen bedankt voor het meedenken.

Plaats reactie