Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Eten en drinken voor recreant: Wat is normaal

pino
Forum-lid HC

pino 26 jan 2025 18:21

Die 60-90 gram per uur lijken leuk, maar als bejaarde recreant die over langere tijd 130-140W levert, heb ik die echt niet nodig. Zal er morgen eens een eatmyride verslagje tegenaan gooien.
Niet zijken maar reiden !

Dubbeldekker
Forum-lid

Dubbeldekker 26 jan 2025 19:27

Jans schreef: 26 jan 2025 17:12
Dubbeldekker schreef: 26 jan 2025 16:55
Jans schreef: 26 jan 2025 12:52 En waar vond je dat? Mijn chemicus zegt dat het niet klopt.
Dan is jouw chemicus niet goed op de hoogte. Laat hem het maar eens opzoeken
Mijn chemicus heeft het voor de zekerheid opgezocht voordat ik vanmorgen dit schreef. Ach hij heeft zijn studie vele jaren geleden afgerond. Maar gelukkig zeg je nog steeds niet waar je het vandaan hebt.
Ik weet niet of ‘jouw chemicus’ nog steeds toegang heeft tot pubmed
Maar laat hem daar maar eens speuren als hij nog toegang heeft.
Adversity is the Catalyst of Change

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 26 jan 2025 19:46

Nog steeds geef je geen antwoord. Maar jij hebt een publicatie gevonden waar dat staat, op Pubmed. Toevallig leest hij ook nog steeds publicaties van zijn oude collega's, dus hij blijft echt bij. Misschien Scientific American eens lezen?

Dubbeldekker
Forum-lid

Dubbeldekker 26 jan 2025 20:13

Ja Jans het is wel goed zo. Ik ga er niet verder op door want dit topic gaat over andere dingen dan een discussie tussen forumleden (de zoveelste!!)

Mijn punt was dat maltodextrine geen zoete smaak geeft en niet nadelig is voor je tanden. Daar heeft de topic starter baat bij. Net zoals Nijkie al eerder schreef.

Als jij beter argumenten hebt dan kun je die hier posten tbv het topic.
Als je alleen maar post om discussie uit te lokken dan kun je beter zwijgen.

Bottom line: matodextrine is beter voor je gebit dan dextrose. Maar voor de recreanten; al die suikers hebben hun voor- en nadelen!
Reduceer het gewoon naar behoefte aan koolhydraten tijdens je ritten en pak een reepje van het een of ander met wat slokjes water uit de kraan. En lees vooral de etiketten op de producten die je koopt.

1094
Forum-lid

1094 26 jan 2025 20:41

pino schreef: 26 jan 2025 18:21 Die 60-90 gram per uur lijken leuk, maar als bejaarde recreant die over langere tijd 130-140W levert, heb ik die echt niet nodig. Zal er morgen eens een eatmyride verslagje tegenaan gooien.
We zijn niet allemaal bejaarde recreanten natuurlijk. Ik rij 1 of 2 keer per jaar een cyclo waarbij voeding altijd een uitdaging is. Vooral omdat ik er 8 uur over doe ipv 5.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 26 jan 2025 20:54

Dubbeldekker schreef: 26 jan 2025 20:13 Ja Jans het is wel goed zo. Ik ga er niet verder op door want dit topic gaat over andere dingen dan een discussie tussen forumleden (de zoveelste!!)

Mijn punt was dat maltodextrine geen zoete smaak geeft en niet nadelig is voor je tanden. Daar heeft de topic starter baat bij. Net zoals Nijkie al eerder schreef.

Als jij beter argumenten hebt dan kun je die hier posten tbv het topic.
Als je alleen maar post om discussie uit te lokken dan kun je beter zwijgen.

Bottom line: matodextrine is beter voor je gebit dan dextrose. Maar voor de recreanten; al die suikers hebben hun voor- en nadelen!
Reduceer het gewoon naar behoefte aan koolhydraten tijdens je ritten en pak een reepje van het een of ander met wat slokjes water uit de kraan. En lees vooral de etiketten op de producten die je koopt.
Dit is voor mij dus ook de laatste reactie t.o.v. jou. Het zou zo maar kunnen dat het iets minder slecht is voor je tanden dan dextrose, maar nog steeds wel slecht. Zolang jij niet aan kunt of durft te geven waar je wetenschap vandaan komt zijn we snel klaar.
Nee, ik hoef niet zo nodig te discussiëren, maar onwaarheden zijn ook niet hetgeen ik kan laten staan. De partner van Kornuit heeft het dus ook niet begrepen en de mensen die haar opgeleid hebben al evenmin. .

Dubbeldekker
Forum-lid

Dubbeldekker 26 jan 2025 22:04

Hilarisch

hugovl
Forum-lid

hugovl 27 jan 2025 10:27

Ik snap het elkaar de maat nemen niet zo goed, je zit hier toch vooral voor je lol te lezen/reageren? Ter leering ende vermaeck :D

On-topic, ik vind het een super zinvolle discussie, ook al loopt het behoorlijk uiteen wat iedereen persoonlijk neemt.
Heb juist het probleem wat @1094 hierboven aankaart, zodra ik een toertocht fiets die over de 4 uur gaat, dan wordt het bij mij een uitdaging om die laatste uurtjes goed door te komen. Meestal omdat ik de sportvoeding dan niet meer wegkrijg en dus ook minder ga consumeren.

Daarnaast doe ik zoals nu in winter eigenlijk alles binnen op de Tacx en dat in sessies van 1 á 1,5 uur en in het weekend max 2 uur.
Vind het lastig daar een goede balans te vinden in wat ik tijdens en rond die ritjes idealiter zou moeten/willen nuttigen.

ColumsbusMJ
Forum-lid

ColumsbusMJ 27 jan 2025 11:10

Misschien is dit wel een interessant stukje tekst:

https://join.cc/nl/cycling-tips/eten-dr ... wielrennen

hugovl
Forum-lid

hugovl 27 jan 2025 12:37

Ja gezien, maar het is toch nog vrij abstract. Daarnaast is dit natuurlijk wat voor je inspanning wenselijk is, maar kom je dus ook op het vraagstuk van al die suikers en wat goed voor de rest van je lijf is (bijv tanden die te lijden hebben onder al die isotone).

Ik bedoel maar te zeggen, wat goed is voor je prestaties is niet persé goed voor iets anders in/aan je lijf.

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 27 jan 2025 13:06

Hoeveel ik eet hangt niet alleen van de rit af, maar ook wat ik de dag ervoor heb gedaan.

Stel ik fiets op zaterdag 4u en ga op zondag weer 4u rustige duur, dan heb ik op die zondag meer eten nodig onderweg. Dit heeft er mee te maken dat de zaterdag je glycogeen voorraad in de spieren heeft uitgeput en die zijn op de zondag nog niet volledig herstelt. Dit merk ik dan ook dat ik na ongeveer 2u meer trek krijg onderweg, dus zorg ik er ook voor dat ik dan meer eten bij mij heb.

ColumsbusMJ
Forum-lid

ColumsbusMJ 27 jan 2025 13:13

Ah oké, ik was in de veronderstelling dat je wilde weten wat je aan voeding nodig hebt voor je ritjes in de winter.

Over je tandgezondheid durf ik niets zinnigs te zeggen. Ik zou mij over dat soort zaken eerder laten adviseren door mijn tandarts dan door de mensen hier op het forum en natuurlijk standaard je tandenborstel inclusief tandpasta in het zadeltasje.

Plaats reactie