Tandvriendelijk is onmogelijk. Alles met een smaakje is tandonvriendelijk, ook al zitten er geen suikers in. Heeft met de zuurgraad te maken.nijkie schreef: ↑24 jan 2025 11:57Nee, en ik gebruik Maltodextrine het al 5 jaar.1094 schreef: ↑24 jan 2025 09:07 Ik heb afgelopen jaar bijna al mn suikers via de bidon genomen. Erg goed bevallen (maltodrextrine en fructose gemixt 2:1). Nu ben ik laatst bij de tandarts geweest en had ineens weer een gaatje.
Meer mensen die deze ervaring hebben of zie ik verbanden die er niet zijn?
De link die poste is tandvriendelijk.
Eten en drinken voor recreant: Wat is normaal
-
- Forum-lid
Dat is niet helemaal waar hoor.
Sommige van die “suikers” worden pas in de darmen omgezet naar glucose. Maltodextrine bijvoorbeeld heeft geen negatieve invloed op tandglazuur. Dextrose (druivensuiker) daarentegen juist wel.
Sommige van die “suikers” worden pas in de darmen omgezet naar glucose. Maltodextrine bijvoorbeeld heeft geen negatieve invloed op tandglazuur. Dextrose (druivensuiker) daarentegen juist wel.
Adversity is the Catalyst of Change
Je mag geloven wat je wil geloven.Dubbeldekker schreef: ↑25 jan 2025 22:39 Dat is niet helemaal waar hoor.

-
- Forum-lid
“ Een voordeel van maltodextrine tegenover dextrose is dat het minder snel leidt tot misselijkheid. Tevens kan dextrose leiden tot bedorven tanden, dit is bij maltodextrine niet het geval.”Kornuit schreef: ↑26 jan 2025 11:39Je mag geloven wat je wil geloven.Dubbeldekker schreef: ↑25 jan 2025 22:39 Dat is niet helemaal waar hoor.
Sommige van die “suikers” worden pas in de darmen omgezet naar glucose. Maltodextrine bijvoorbeeld heeft geen negatieve invloed op tandglazuur. Dextrose (druivensuiker) daarentegen juist wel.![]()
Adversity is the Catalyst of Change
-
- Forum-lid
Ik geloof toch echt eerder mijn vrouw die als mondhygiënist bij een parodontologie praktijk regelmatig wetenschappelijke studies moet bestuderen en congressen bezoekt, dan een "wij van wc eend" verhaaltje van een producent. Het klopt wel dat maltodextrine minder erg is dan dextrose, maar dat maltodextrine niet kan leiden tot tand bederf is onzin.Dubbeldekker schreef: ↑26 jan 2025 12:48“ Een voordeel van maltodextrine tegenover dextrose is dat het minder snel leidt tot misselijkheid. Tevens kan dextrose leiden tot bedorven tanden, dit is bij maltodextrine niet het geval.”Kornuit schreef: ↑26 jan 2025 11:39Je mag geloven wat je wil geloven.Dubbeldekker schreef: ↑25 jan 2025 22:39 Dat is niet helemaal waar hoor.
Sommige van die “suikers” worden pas in de darmen omgezet naar glucose. Maltodextrine bijvoorbeeld heeft geen negatieve invloed op tandglazuur. Dextrose (druivensuiker) daarentegen juist wel.![]()
Mijn chemicus heeft het voor de zekerheid opgezocht voordat ik vanmorgen dit schreef. Ach hij heeft zijn studie vele jaren geleden afgerond. Maar gelukkig zeg je nog steeds niet waar je het vandaan hebt.Dubbeldekker schreef: ↑26 jan 2025 16:55Dan is jouw chemicus niet goed op de hoogte. Laat hem het maar eens opzoeken
-
- Forum-lid
Topic titel vraagt wat normaal is voor een recreant. Als ik zie hoe sommigen bezig zijn hebben we hier blijkbaar niet met heel veel recreanten te maken?
Vandaag 125km windhappen in Noord Holland, op 4 Aldi mueslirepen, 2 Boni wafels, 0,75 bidon met Roos vice en 0,5 bidon met half tabletje dorstlesser.