Hartslagmeting via arm
Sinds een paar jaar heb ik last van irritatie van de huid van mijn bortskas door het dragen van een hartslagmeterband. Inmiddels heb ik er veel geprobeerd. Van het enige merk waar ik geen last had van de irritatie bleek de kwaliteit niet op orde.
Vandaar dat ik wil overstappen naar een band die je om de bovenarm kunt dragen in de hoop dat ik dan geen irritatie krijg. Heeft iemand hier ervaring mee? En met welke merken/typen?
Heb wel wat apparaten van Polar/Garmin/Coros gezien maar laat me graag van advies voorzien.
Vandaar dat ik wil overstappen naar een band die je om de bovenarm kunt dragen in de hoop dat ik dan geen irritatie krijg. Heeft iemand hier ervaring mee? En met welke merken/typen?
Heb wel wat apparaten van Polar/Garmin/Coros gezien maar laat me graag van advies voorzien.
Ik gebruik een polar verity sense voor woon-werk ritjes.
Keuze gebaseerd op een review van DC rainmaker; https://www.dcrainmaker.com/2021/02/ver ... ensor.html
Borstbandje is mij ook nooit goed bevallen, ik heb wel van die ondershirtjes waar je een hartslagmeter op kunt klikken (misschien ook een tip?).
Hoe nauwkeurig optische meting op de bovenarm is ten opzichte van een borstband kan ik helaas niet zeggen; ik gebruik ze niet voor dezelfde soort inspanning
Keuze gebaseerd op een review van DC rainmaker; https://www.dcrainmaker.com/2021/02/ver ... ensor.html
Borstbandje is mij ook nooit goed bevallen, ik heb wel van die ondershirtjes waar je een hartslagmeter op kunt klikken (misschien ook een tip?).
Hoe nauwkeurig optische meting op de bovenarm is ten opzichte van een borstband kan ik helaas niet zeggen; ik gebruik ze niet voor dezelfde soort inspanning
Eens dat vermogen meer leidend is maar ik heb op nog maar één fiets een vermogensmeter. Daarom wil ik graag mijn hartslagmeter als input gebruiken.
Én niet onbelangrijk, ook al ben ik het met je eens dat je gevoel je heel veel over je hartslag kan zeggen, wil ik de cijfertjes kunnen zien. Al is het maar om mijn gevoel te bevestigen.
-
- Forum-lid HC
Het is niet voor niets dat alle profs, naast de powermeter ook een hartslagmeter gebruiken. Die data is zeker wel belangrijk om in de gaten te houden.
Welke hartslagmeter om de arm het beste is, dat kan ik helaas niet vertellen. Polar is wel de bekendste en zou ik zeker proberen. Ik hoop voor je dat hier minder irritatie van ontstaat.
Om je Core Temperature sensor aan te koppelen voor een goede uitlezing/algoritme natuurlijk...
Ik heb een tijdje een Wahoo Tickr Fit gebruikt, omdat bij mij de borstbanden vrij snel stuk waren (blijkbaar agressief zweet
). Maar was er niet heel tevreden over. Voornaamste probleem is de hartslag achter loopt op je werkelijke hartslag. Meestal zo'n 10-15s (maar soms tot wel 30s) tov borstband. Ik vond dat vrij storend. Daarnaast had ik ook regelmatig dat ie gewoon compleet de mist in ging, hij registreerde of veel te laag (80bpm bij flinke inspanning) of veel te hoog (>200bpm terwijl m'n max hartslag zo'n 170 is).
Ik ben na een tip van een kennis overgestapt naar de Polar H10, en nooit meer wat anders gebruikt. 1x een nieuwe band gekocht omdat de kunststof waar de draadjes / spoelen (geen idee hoe zo'n band werkt) zitten doorgesleten was. De sensorpod zelf doet het nog steeds prima.
Ik ben na een tip van een kennis overgestapt naar de Polar H10, en nooit meer wat anders gebruikt. 1x een nieuwe band gekocht omdat de kunststof waar de draadjes / spoelen (geen idee hoe zo'n band werkt) zitten doorgesleten was. De sensorpod zelf doet het nog steeds prima.
Ik heb een polar H10 borstband én een polar verity sense armband. Als test heb ik ze wel eens naast elkaar gebruikt. Er zit in de meting echt maar heel weinig verschil tussen deze twee.
De verity sense is de opvolger van de H10 toch?
Nee. De H10 is een borstband, de verity sense is een armband. Beide met een andere manier van meten.
Thanks, draag jij de Verity sense om de bovenarm?
-
- Forum-lid
Hier lees je er meer over:
https://www.polar.com/be-nl/products/ac ... Hgm73nLa8j
https://www.polar.com/be-nl/products/ac ... Hgm73nLa8j