Het laatste bericht in deze thread is al van een hele tijd terug, dus tijd voor een update van mijn kant.
Nogmaals bedankt voor alle reacties. Na enig wikken en wegen, een testrit en een goede aanbieding voor een frameset is uiteindelijk is de keuze gevallen op een Aurum Manto in combinatie met de stuurpen/stuur van Aurum zelf. De carbon zadelpen die ook bij de stuurpen/stuur zat, ligt nu nog ongebruikt in de kast, want die is vervangen voor een alu exemplaar ivm koppeling voor de fietskar. Daar was dit hele feestje immers om begonnen

.
De frameset heb ik zelf opgebouwd met een GRX 825 groepset en een set Favero Assioma Duo Shi, die ik had aangeschaft een maand of twee voor de lancering van de Favero Assioma Pro RS, dus dat was een beetje zuur. Wielsets zijn handgespaakt op basis van dezelfde naafset en dus nooit gedoe met de afstelling van de remklauwen. Velgen zijn 45mm/21mm intern voor de wegset en 36mm/24mm intern voor de gravelset. Zie bijgevoegde foto's (alvast excuses aan de stijlpolitie) voor het fietsje in beide hoedanigheden.
Intussen heb ik al redelijk wat rond gereden met het apparaat en ik kan niets anders zeggen dan dat ik er zeer tevreden mee ben. Zeker als gravelfiets is hij een stuk sneller dan mijn Storm strandfiets, waarschijnlijk een combinatie van gewicht, banden en geometrie, aangezien de Storm eigenlijk net te groot was. De dubbelzijdige vermogensmeting blijkt uiteindelijk een beetje overkill geweest te zijn, want ik zit eigenlijk altijd op 50/50.
Een aantal leerpunten uit het opbouwproces:
- Een fiets opbouwen is niet fantastisch te combineren met een zoontje van drie maanden;
- Interne bekabeling is mooi (en gelukkig rammelvrij), maar een gedoe is het wel. Ik hoop maar dat de balhoofdlagers lang meegaan;
- Het afzagen van de stuurbuis is toch stiekem wel een beetje eng;
- Die GRX shifters liggen lekker in de hand, maar ze zijn best lang in vergelijk met mijn oude Ultegra 11speed DI2 velgrem shifters;
- T47 bracket standaard is kennelijk alleen een standaard voor het schroefdraaddeel, want elk merk lijkt zijn eigen bevestingstool nodig te hebben;
- En tenslotte: als je een eerste testrit gaat maken schakelt het een stuk beter als je alle derailleurs goed hebt vastgezet

.

De Manto in (stoffige) gravelvariant

De Manto in zijn wegverschijningsvorm