Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Gang van zaken bij val met fiets

Crimby
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 28 aug 2023 17:00

Crimby 23 mei 2024 22:36

Ik heb het afgelopen jaar nog gehad. Onder de €750 schade is er geen taxateur van toepassing (mag, maar hoeft niet). Alle schade wordt berekend op basis van reparatie. Bij vervangen wordt de huidige berekend op basis van de nieuwprijs minus 20% per jaar ouderdom. Je krijgt het geld uitgekeerd en kan dan zelf alsnog beslissen om het werk al dan niet uit te laten voeren.

Dit verschilt in principe niet per maatschappij, aldus mijn rechtsbijstand.
Heb je rechtsbijstand verzekering? Per direct inschakelen want er zijn nog veeeel meer zaken te verhalen op de tegenpartij (mits van toepassing uiteraard). Ik had ook letsel dus werd er smartengeld uitgekeerd maar ook huishoudgeld (huishoudelijke taken die nu bij je partner liggen), reiskosten voor ziekenhuisbezoeken, werk wat je nu moet uitbesteden wat je anders zelf deed. Etc… rechtsbijstand heeft mij hier enorm bij geholpen en ontzorgd.

Letselschade wordt pas achteraf berekend, dus wanneer je helemaal genezen bent.

Mijn ongeluk was begin augustus, begin december was ik hersteld en eind januari heb ik de gehele vergoeding ontvangen. Materiële vergoeding was in de vorm van een voorschot al in oktober betaald.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12907
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 24 mei 2024 14:37

@dwangarbeider, volgende keer meteen een advocaat inschakelen bij dit soort ernstige verwondingen.
Geen rechtsbijstand, echt een advocaat. Dat kost aan het einde van de rit geen geld.

bever
Forum-lid
Berichten: 2154
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 24 mei 2024 18:05

wasbeer2006 schreef: 24 mei 2024 14:37 @dwangarbeider, volgende keer meteen een advocaat inschakelen bij dit soort ernstige verwondingen.
Geen rechtsbijstand, echt een advocaat. Dat kost aan het einde van de rit geen geld.
mits je de zitting wint...

walters
Forum-lid
Berichten: 953
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 24 mei 2024 18:16

CubeRider schreef: 23 mei 2024 19:52 Ik ben vooral benieuwd hoe normaal zo'n schadeafhandeling gebeurt. Gelukkig heb ik daar geen ervaring mee.

Een bedrag voor de materiële schade is "leuk", maar neemt niet de ellende weg van de afgelopen tijd.
Er gaan toch onopgemerkt veel uurtjes zitten in iets wat in 1 seconde gebeurde en de fout van een ander is..

Dus mocht iemand nog iets kwijtwillen over zijn/haar persoonlijke ervaringen, laat het weten!
Zoals hiervoor al aangegeven laat je fietsenmaker kijken naar wat de kosten zijn een taxatie daarvan opmaken. In mijn geval is de taxateur bij de FM langs gegaan en hebben ze het samen afgehandeld.
Letselschade is iets anders dan je materiële schade, moet je een letselschade advocaat voor inhuren. Is het letsel ernstig dan stelt zelfs je ziektekostenverzekeraar voor om er een voor je te regelen, ik heb er zelf een geregeld.

Dus afhankelijk van de ernst, die geef je niet duidelijk aan, zul je beide trajecten (materieel en letsel) moeten doorlopen.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5266
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 24 mei 2024 18:46

dwangarbeider schreef: 23 mei 2024 20:58 Misschien is het in Nederland beter geregeld maar in België is het een calvarie om een schadevergoeding te krijgen.
Kort samengevat, ik werd in december omvergereden, ...niet in fout...
Het maakt zelfs niet uit of je in fout was; behalve je materiële schade zal de autoverzekering je schadeloos stellen ook al was je in fout. Zwakke weggebruiker wordt medisch gedekt door autoverzekering.

Extreem geval hier thuis; fietsende zoon rijdt slecht oplettend tegen geparkeerde auto. Afgevoerd met ziekenwagen, in ziekenhuis helemaal gecontroleerd, uiteindelijk geen echte kwetsuren.
Autoverzekering betaalde alle medische kosten (vervoer, onderzoeken en een schadevergoeding voor enkele dagen ongemakken).
Wij moesten natuurlijk de schade aan de auto betalen; familiale en sportvereniging(en)verzekeringen regelden dat zonder vrijstelling.
Zelf zou ik je zeker de verzekering bij een van de Vlaamse wielrijdersverenigingen nemen. Die zijn zowat gratis en geven je toch wat extra zekerheid. Zeker als je eventueel zelf in fout bent of je zonder tegenpartij valt.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12907
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 24 mei 2024 20:22

bever schreef: 24 mei 2024 18:05
wasbeer2006 schreef: 24 mei 2024 14:37 @dwangarbeider, volgende keer meteen een advocaat inschakelen bij dit soort ernstige verwondingen.
Geen rechtsbijstand, echt een advocaat. Dat kost aan het einde van de rit geen geld.
mits je de zitting wint...
Nou je hoeft niet perse voor de rechter te komen. Je moet het niet doen voor alleen schade aan je fiets, maar echt blijvend letsel. En soms is dreigen genoeg, dat je gewoon een advocaat hebt die het nakijkt.

Crimby
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 28 aug 2023 17:00

Crimby 24 mei 2024 21:07

wasbeer2006 schreef: 24 mei 2024 20:22
bever schreef: 24 mei 2024 18:05
wasbeer2006 schreef: 24 mei 2024 14:37 @dwangarbeider, volgende keer meteen een advocaat inschakelen bij dit soort ernstige verwondingen.
Geen rechtsbijstand, echt een advocaat. Dat kost aan het einde van de rit geen geld.
mits je de zitting wint...
Nou je hoeft niet perse voor de rechter te komen. Je moet het niet doen voor alleen schade aan je fiets, maar echt blijvend letsel. En soms is dreigen genoeg, dat je gewoon een advocaat hebt die het nakijkt.
Dat is ook exact wat rechtsbijstand doet he. Daar heb je geen dure advocaat voor nodig. Rechtsbijstand kan je voor verzekert zijn, een advocaat gaat je waarschijnlijk meer kosten dan dat het oplevert. Zeker zonder zitting / rechtzaak.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1225
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 25 mei 2024 12:02

wasbeer2006 schreef: 24 mei 2024 14:37 @dwangarbeider, volgende keer meteen een advocaat inschakelen bij dit soort ernstige verwondingen.
Geen rechtsbijstand, echt een advocaat. Dat kost aan het einde van de rit geen geld.
Een eigen advocaat aanstellen is natuurlijk direct het zware geschut bovenhalen.
Over de aansprakelijkheid is geen discussie, onkosten en materiële schade worden ook deftig geregeld.

Het gaat nu over de percentages en tijdsduur van de soorten lichamelijke ongeschiktheid.

Omdat ik niet akkoord ben met de voorstellen van de tegenpartij heeft mijn verzekering een eigen medisch expert aangesteld die mij nu gaat onderzoeken en een tegenvoorstel gaat doen.
Men zal ergens een akkoord moeten vinden hieromtrent. Volgens mijn eigen verzekeringsagent gaat er sowieso een beter voorstel komen. het is zowat part of the game om het hele traject te doorlopen.
Een eigen advocaat gaat het geld ook niet simpelweg kunnen ophalen bij de tegenpartij.

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1426
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 30 mei 2024 11:34

Onrechtstreeks zorgen die er dus gewoon voor dat ze voldoende uren hebben om aan te rekenen. Iedereen moet er ergens toch wat van meegraaien, niet?

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1225
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 30 mei 2024 16:05

Inderdaad, je vraagt je af hoeveel mensen geld verdienen aan een op zich heel eenvoudig schadegeval. Je komt terecht in een mallemolen van dossierbeheerders, schade-afhandelaars, verzekeringsartsen....Voor de schadebepaling aan mijn fiets stuurden ze iemand van Vilvoorde en ik woon in de buurt van St.-Truiden. Is 70km enkel.
Ik begrijp best dat een verzekeringsmaatschappij geen overdreven hoge vergoedingen zomaar wil uitkeren.
Maar als ze dan afkomen met belachelijke voorstellen in de hoop dat er misschien toch mensen toehappen ?
Nu gaat mijn verzekering weer in actie komen door een eigen arts een tegenvoorstel te laten doen....

ottorongo2
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 23 mar 2024 21:29

ottorongo2 30 mei 2024 18:25

bartdr schreef: 30 mei 2024 11:34 Onrechtstreeks zorgen die er dus gewoon voor dat ze voldoende uren hebben om aan te rekenen. Iedereen moet er ergens toch wat van meegraaien, niet?
Een uitspraak die ik vroeger, lang geleden, van mijn vader hoorde was, iedereen is dief in zijn eigen stiel.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12907
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 31 mei 2024 08:37

Zo kan je het zien. Het zou mij niet gaan om er het maximale uit te trekken.
Maar als de tegenpartij het wel doet en jij ligt twee stappen achter kan je goed de sjaak zijn en daar heb ik voorbeelden van.
In ernstige gevallen kan de tegenpartij in het begin heel redelijk zijn, maar als die dan de consequenties horen of zien draait het heel vaak om.

Om iets meer te duiden. Paar kleine dingen die ik heb meegemaakt op dit gebied gaven andere altijd al aan, schakel je rechtbijstand in, dat heb ik nooit gedaan gewoon zelf op vertrouwen en redelijkheid geregeld en dat is altijd gelukt.

Maar ik ben volledig pratisch ingesteld en ga altijd op goed vertrouwen maar als zaken zijn die ik qua impact niet kan dragen dan neem ik echt een advocaat. Gewoon ook omdat ik weet dat ik veel te eerlijk ben en veel te veel ga praten. Dan heb ik het bv over ongevallen met ernstig letsel, arbeidsconflicten etc. Niet over een auto die ik kort heb gereden oid.

Plaats reactie