Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Werken op afstand (in Europa buiten Nederland) en fietsen/trainen

beezer
Forum-lid

Gebruikersavatar beezer 20 mei 2024 11:27

Forummers,

Ben benieuwd, zijn er meer leden die hun werk op afstand combineren met fietsen ?

Beetje context:

Ik bedoel voor langere tijd (maandje of meer) werken buiten Nederland voor hun werkgever. En dan gelijk in de omgeving gaan trainen/fietsen.

Zo ben ik in april van dit jaar de hele maand in Spanje geweest/gewerkt en ga ik in juni de hele maand in Zuid-Frankrijk werken. Ik verkeer in de gelukkige omstandigheid dat ik al mijn werk digitaal kan doen. Inloggen en werken geblazen. Voor mij een ideale combinatie. Prima prive-werk balans. En het draagt ook nog eens bij aan mijn werkgeluk ..... :shock:
Lid blazersgilde
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X

Crimby
Forum-lid

Crimby 20 mei 2024 18:13

beezer schreef: 20 mei 2024 11:27 Forummers,

Ben benieuwd, zijn er meer leden die hun werk op afstand combineren met fietsen ?

Beetje context:

Ik bedoel voor langere tijd (maandje of meer) werken buiten Nederland voor hun werkgever. En dan gelijk in de omgeving gaan trainen/fietsen.

Zo ben ik in april van dit jaar de hele maand in Spanje geweest/gewerkt en ga ik in juni de hele maand in Zuid-Frankrijk werken. Ik verkeer in de gelukkige omstandigheid dat ik al mijn werk digitaal kan doen. Inloggen en werken geblazen. Voor mij een ideale combinatie. Prima prive-werk balans. En het draagt ook nog eens bij aan mijn werkgeluk ..... :shock:
Geen ervaring hier, maar wij mogen maximaal 2 weken in het buitenland werken. Dit natuurlijk als we niet voor het werk zelf naar het buitenland gaan.
Mij werd verteld dat dit te maken had met verzekeringen.

Wellicht is je werkgever er vrij in en lossen ze eea anders op.

raven14
Forum-lid

Gebruikersavatar raven14 20 mei 2024 18:26

Ik ga eraan beginnen. 'k Heb net een pand gekocht in het zuiden van Spanje, de bedoeling is er voor langere periodes te zijn tijdens het jaar (alles behalve de zomer lijkt me) en vandaaruit te werken. Er staan 2 fietsen van me, race en mtb.
Afbeelding

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 20 mei 2024 19:22

Het internet is niet uitgevonden om heel de dag stomme kattenfilmpjes te scrollen. Toch hebben veel werkgevers liever dat je dat de hele dag door doet op kantoor dan dat je het internet efficiënt gebruikt en gelukkig en productief bent.
Heb je wel zo'n fijne werkgever: maak er gebruik van!
Campagnolo Ultra Dork

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 20 mei 2024 19:47

Ernie C. schreef: 20 mei 2024 19:22 Toch hebben veel werkgevers liever dat je dat de hele dag door doet op kantoor dan dat je het internet efficiënt gebruikt en gelukkig en productief bent.
Het heeft voors en tegens. Ga maar eens nieuw starten in een bedrijf met veel thuiswerkers en partyimers. Erg lastig om dan je plek en de weg te vinden bij je nieuwe werkgever imho.

Maar als het je past, geniet ervan!!
Waar zit je straks in zuid-fr?
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 21 mei 2024 07:52

Thuis werken heeft in mijn optiek vooral heel veel voordelen voor werknemers. Voor werkgevers is het minder interessant. Ze laten het toe omdat het toch redelijk goed werkt, mensen leveren hun input en uren echt wel vanuit huis, en technisch is alles goed thuis te realiseren. Ik blijf echter van mening dat een team veel hechter en veel beter samenwerkt als al de leden van het team in hetzelfde pand werken. Vergaderen met echte mensen op een echt kantoor is 10 keer effectiever dan teams. En naast een collega zitten waar je mee samenwerkt is ook 10 beter. Voor nieuwkomers is het helemaal een ramp. Zowel dus voor de nieuwkomers als de werkgever die de nieuwkomer inhuurde. Maar of ik nu in een internationaal team met een Pool, 2 Portugezen, 3 Belgen en een Fransoos samenwerk,..... dan maakt het allemaal nog maar weinig uit vanuit waar je werkt. Effectief is het toch al niet.

Ik mag van mijn werkgever ook max 25 dagen in een jaar vanuit het buitenland werken en ik denk dat ik dat daarom maar ga doen ook. 5 weken in de herfst in een zonnig Spanje 'werken' klinkt toch wel aanlokkelijk.
Live fast; die young. mijn blog

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 21 mei 2024 08:03

rob74 schreef: 21 mei 2024 07:52 Thuis werken heeft in mijn optiek vooral heel veel voordelen voor werknemers. Voor werkgevers is het minder interessant. Ze laten Ik blijf echter van mening dat een team veel hechter en veel beter samenwerkt als al de leden van het team in hetzelfde pand werken. Vergaderen met echte mensen op een echt kantoor is 10 keer effectiever dan teams. En naast een collega zitten waar je mee samenwerkt is ook 10 beter. Voor nieuwkomers is het helemaal een ramp.
Dit dus!
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 21 mei 2024 09:03

Zowel m'n lief als ik hebben een baan die strikt genomen los staat van de locatie. Toch gaan we beide 1 dag in de week naar kantoor.
Zelf heb ik twee nieuwe collega's die begin deze maand zijn begonnen en die heb ik nu drie keer ontmoet. Zou ik aan de andere kant van de wereld zitten blijven dat toch een beetje vreemde voor mij. Plus inwerken is dan ook echt een stuk minder met als resultaat klanten die niet goed geholpen worden!
Die klanten betalen mijn salaris. Slecht plan dus.
Vanwege mijn werk moet (ik zie het als mag) ik nieuwe collega's ook een paar keer interviewen. Met een bak koffie in een makkelijk zitje en een Vlaamse Vlaai die ik gebakken heb is zo'n interview echt veel meer waard dan via Teams oid.

Overigens als mijn vrouw niet thuis zou werken zou ik dat ook niet doen. We hebben allebei een eigen kantoor maar even koffie pakken en samen lunch. Ik ben een collega van haar geweest en ze werkt aan een product wat ik ruim 40 (!!!) jaar geleden heb geïnitieerd. Dus met een wandeling tijdens de lunch gaat het vaak niet eens over wat we die avond gaan eten.

Ik hoef niet meer te werken want ben officieel met pensioen. Extra zakcentje is lekker maar ik werk vooral om mensen te ontmoeten zonder dat dat heel vrijblijvend is.
Dus NU lekker dagje kantoor. Even koffie en ga zo een rondje maken........

Wie een introverte zelfstandige schrijver is die het heerlijk vind alleen achter een scherm te zitten zal andere keuzes maken.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 21 mei 2024 09:10

Ik héb niet eens een kantoor :D

rikkert
Forum-lid HC

rikkert 21 mei 2024 09:14

Grappig, ik mag vrijwel altijd thuiswerken. Buitenland max een maand. Maar ik kies ervoor eigenlijk dagelijks naar kantoor te fietsen (10km). Mijn wereldje werd thuis wel erg klein, op kantoor spreek je nog eens iemand, en ik kan mijn werk en thuis wat beter gescheiden houden. Ik was blij dat ik na corona weer naar kantoor kon. Ik merk ook dat ik het fietsritje heen en terug erg lekker vind. Mijn teamgenoten komen af en toe naar kantoor (sommige 1 a 2 keer per week, sommige 1 maal per week, enkeling nooit). Ik vond het maar een eenzaam bestaan, als alleen maar thuiswerkende IT-er.

Maar voor mij werkt dit veel lekkerder dan de hele dag thuiszitten op mijn slaapkamerkantoor. Ik denk dat als straks mijn kinderen op zichzelf wonen, en ik ruimte voor een kantoor in huis krijg, dat ik misschien wel iets meer thuis werk, maar nog steeds vaak naar kantoor fiets. Nu is het echt uitzondering, volgende week maandag moet mijn auto naar de garage, dan werk ik een dag thuis. Maar verder, bij voorkeur niet.

Ik moet zeggen: met het weer van afgelopen herfst/winter, klinkt buitenland wel aantrekkelijk. Het zou prima kunnen. Als mensen zich daar lekker bij voelen, moeten ze het zeker doen. Beter voor werknemer lijkt me. De nadelen die Daniel en Rob schetsen, herken ik ook wel. Wat overigens ook meespeelt is denk ik leeftijd: ik zie meer oudere collega's die jarenlang elke dag naar kantoor kwamen langskomen, dan de jongere generatie. Die vinden thuiswerken wel best heb ik het idee.

Met de hoeveelheid mensen die thuiswerken, maak ik me wel eens zorgen hoelang mijn werkgever nog kantoorruimte openhoudt (en op welke locatie) voor mensen die een kantoor wel lekker vinden.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 21 mei 2024 10:03

daniel1975 schreef: 20 mei 2024 19:47
Ernie C. schreef: 20 mei 2024 19:22 Toch hebben veel werkgevers liever dat je dat de hele dag door doet op kantoor dan dat je het internet efficiënt gebruikt en gelukkig en productief bent.
Het heeft voors en tegens. Ga maar eens nieuw starten in een bedrijf met veel thuiswerkers en partyimers. Erg lastig om dan je plek en de weg te vinden bij je nieuwe werkgever imho.

Maar als het je past, geniet ervan!!
Waar zit je straks in zuid-fr?
Dan kan je dus beter een paar keer een paar weken vanuit het buitenland werken en de rest grotendeels op kantoor dan vanuit huis en 1x per week op kantoor ;) .

Voor mij is het in iedergeval niet weggelegd. Ik moet het doen met alle schoolvakanties.
Campagnolo Ultra Dork

dario
Forum-lid

dario 21 mei 2024 12:46

Ik had ooit hetzelfde plan opgevat: ik werk in een grote organisatie maar heb een zeer autonome job, dus naar kantoor gaan heeft voor mijn werk geen enkele meerwaarde en doe ik enkel voor de gezelligheid; efficiënt werken doe ik echt beter thuis.
Maar (helaas, voor mij dan toch) heeft mijn werkgever intussen besloten dat we minimaal (gemiddeld) eenmaal per week acte de présence moeten geven èn niet structureel (eventueel wel occasioneel) vanuit het buitenland mogen werken... Een maandje zou dus wel kunnen, maar als ik een hele maand ergens in Zwitserland of Italië ga zitten heb ik heus wel betere dingen te doen dan te werken. ;)
Dus overwegen we nu een verhuis naar de Ardennen: wie het kleine niet begeert...
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Plaats reactie