rikkert
21 mei 2024 09:14
Grappig, ik mag vrijwel altijd thuiswerken. Buitenland max een maand. Maar ik kies ervoor eigenlijk dagelijks naar kantoor te fietsen (10km). Mijn wereldje werd thuis wel erg klein, op kantoor spreek je nog eens iemand, en ik kan mijn werk en thuis wat beter gescheiden houden. Ik was blij dat ik na corona weer naar kantoor kon. Ik merk ook dat ik het fietsritje heen en terug erg lekker vind. Mijn teamgenoten komen af en toe naar kantoor (sommige 1 a 2 keer per week, sommige 1 maal per week, enkeling nooit). Ik vond het maar een eenzaam bestaan, als alleen maar thuiswerkende IT-er.
Maar voor mij werkt dit veel lekkerder dan de hele dag thuiszitten op mijn slaapkamerkantoor. Ik denk dat als straks mijn kinderen op zichzelf wonen, en ik ruimte voor een kantoor in huis krijg, dat ik misschien wel iets meer thuis werk, maar nog steeds vaak naar kantoor fiets. Nu is het echt uitzondering, volgende week maandag moet mijn auto naar de garage, dan werk ik een dag thuis. Maar verder, bij voorkeur niet.
Ik moet zeggen: met het weer van afgelopen herfst/winter, klinkt buitenland wel aantrekkelijk. Het zou prima kunnen. Als mensen zich daar lekker bij voelen, moeten ze het zeker doen. Beter voor werknemer lijkt me. De nadelen die Daniel en Rob schetsen, herken ik ook wel. Wat overigens ook meespeelt is denk ik leeftijd: ik zie meer oudere collega's die jarenlang elke dag naar kantoor kwamen langskomen, dan de jongere generatie. Die vinden thuiswerken wel best heb ik het idee.
Met de hoeveelheid mensen die thuiswerken, maak ik me wel eens zorgen hoelang mijn werkgever nog kantoorruimte openhoudt (en op welke locatie) voor mensen die een kantoor wel lekker vinden.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.