Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Tijd voor een nieuwe racer!

Crimby
Forum-lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 28 aug 2023 17:00

Crimby 17 mei 2024 06:02

bakboord1 schreef: 16 mei 2024 23:48 Als Apex je aanstaat kun je het frame ook zelf kopen bij workswell en bouw je je fiets zelf op.
Dan heb je extra plezier en de kleur die je zelf bepaalt.
Gezien deze keuze-optie voor een open mould frame moet ik wel lachen dat andere meer gerenommeerde merken zoals Giant en Trek afvallen. Maar ieder zijn ding zullen we maar zeggen.

Ik verwacht dat je lijstje voorlopig eerder langer dan korter wordt.
Ik zou wel blij worden van een paarse Van Rijsel FCR. Heel blij zelfs.
BMC gaat ook naar geïntegreerde kabels en behoort dan ook tot de mogelijkheden.
Specialized heeft ook mooie fietsen al weet ik niet of dit past.
Of op zoek naar een Trek Madone in je budget. Dan heb je toch echt wel een heel mooi frame.
Apex vind ik op papier mooie fietsen, zeker met de eigen design opties. Daarnaast komen ze ook niet net kijken. Open mould hoeft ook niet slechter te zijn, het komt alleen niet van hun eigen tekentafel/fabriek. Of mis ik hier iets? Daarnaast ga ik vandaag voor het eerst pas kijken en testen :-)

Trek madone vind ik soms wel mooi, maar valt dan al vrij snel boven budget. Giant valt af. Zoals gezegd had ik wel andere gerenommeerde merken op mijn lijstje, maar die passen niet.

Specialized heb ik ook nog even gekeken, maar eigenlijk wordt ik daar ook niet warm van (binnen budget). BMC was ik laatst wel verbaasd toen ik die blauwe Roadmachine TWO hier op het forum zag. Die lijkt ook te passen, enkel kom ik dan in de knel met budget.
Laatst gewijzigd door Crimby op 17 mei 2024 06:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Crimby
Forum-lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 28 aug 2023 17:00

Crimby 17 mei 2024 06:06

nijkie schreef: 16 mei 2024 20:24
Crimby schreef: 16 mei 2024 17:32
leon1 schreef: 16 mei 2024 17:29 Ik maakte ook een grapje natuurlijk! Was met een smiley en een dikke knipoog hè!
Ik snapte hm! Maar gezien ik van Nijkie ook een sneer kreeg, dacht ik dat het goed was om voor de duidelijkheid dit nog even goed te weerleggen :-)
Ben de broerste niet😉bij Mantel staat een Lapierre in jou maat voor een nette prijs.
Sensa is ondergewaardeerd terwijl het prijskwaliteit dik in orde is en je kan kiezen in afmontage.
Neem een kijkje op pagina 216 in het Sensa topic en zie hoe je weggewerkte kabels kan hebben zonder een one piece cockpit.
Het is niet dat ik ze onderwaardeer hoor, collega van me heeft net ook een nieuwe sensa. Ik wordt er alleen niet zo warm van. Net zoals ik eigenlijk niet zo warm wordt van specialized :-) ik ga eens even kijken op de pagina, ik zag wel al dat de s6 en dacht ook de look beide weggewerkte kabels hadden zonder one piece cockpit

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2879
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 17 mei 2024 07:22

Workswell verkoopt de modellen van Apex niet aan klanten uit Nederland. Apex heeft de rechten voor Nederland afgekocht.
Je zult het via een adres in het buitenland moeten doen als je die route wilt bewandelen.
Laatst gewijzigd door Philippos op 17 mei 2024 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Crimby
Forum-lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 28 aug 2023 17:00

Crimby 17 mei 2024 16:27

Vandaag twee testritten kunnen doen...

Apex Soniq: een wat grover aero model qua looks maar met een meer endurance geometrie. Een wereld van verschil met mijn Giant Contend. Ik verbaasde me hoe licht ie aanvoelt. Qua looks kwam ik natuurlijk de duurste opties uit; mat donker groen met geel/gouden letters. Erg gaaf.
Apex Soniq
- Sram Rival eTap
- Carbon cockpit (kan later gratis vervangen worden als de maat toch niet fijn is / na de 2e sessie bikefit)
- Quasar QS45mm Disc Carbon wielen met DT240 naaf
Inclusief accessoires zoals een aero garmin houder, pedalen en bidonhouders kwam ie uit op €5300
Werd overigens super goed geholpen, de tijd werd genomen en alvorens ie eventueel besteld zou worden zouden we nogmaals alles bekijken, bespreken, testen en fitten. Levertijd is zo'n 8 weken.

Vervolgens doorgereden om een nieuwe fiets op mijn lijstje te testen..
Isaac Boson Satin Blue: een wat eleganter model, maar erg mooie kleurstelling. Alles is net wat subtieler. Proefrit beviel ook enorm, je merkt echt wel het verschil tussen carbon en alu frame.
Isaac Boson
- Sram Rival eTap
- Carbon cockpit (ook deze kan nog aangepast worden)
- Fore Four RD 40mm carbon wielen
Deze kwam nog zonder verdere accessoires uit op €5099,- maar hierbij werd gezegd dat ze dan nog wel wat met eventuele accessoires konden doen. Levertijd is nihil. Alternatief zie ik hier nog wel om voor handgespaakte wielen te gaan, maar ook dan zal de prijs net wat hoger liggen.

Geometrie is zeer vergelijkbaar van beide, prijs incl accessoires zijn ook vergelijkbaar. lastig. Even kijken of ik de Look ook nog kan testen, maar die ligt eigenlijk nog hoger qua prijs. De S6 nog niet kunnen vinden.

Is een DT240 naaf echt een meerwaarde tov een DT350?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16119
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 17 mei 2024 18:48

Crimby schreef: 17 mei 2024 16:27 ...........
Is een DT240 naaf echt een meerwaarde tov een DT350?
De DT240 naaf kost meer en is iets lichter.
Of dat de meerkost waard is kan enkel jij bepalen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2879
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 17 mei 2024 19:24

Het scheelt iets van 70gr. En het uiterlijk is iets anders.

Qua ratchet vertanding maakt het niets uit. Beide komen met 36t en beide zijn te upgraden (persoonlijk vind ik dat dat niet nodig is, 36t is meer dan genoeg voor een road set).

De lagers van de 350 zijn groter en een maat wat ook verkrijgbaar is bij SKF/NTN/FAG. De 240 hebben een "afwijkende" maat. Grotere lagers kunnen meer load aan op de lange termijn.

Dat allemaal voor een verschil van rond de 200,- gemiddeld.

Beide naven zijn gewoon goed.

Hadden ze bij apex aangegeven waar de levertijd in zat? Onderdelen of frameset?

Crimby
Forum-lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 28 aug 2023 17:00

Crimby 17 mei 2024 20:12

Philippos schreef: 17 mei 2024 19:24 Het scheelt iets van 70gr. En het uiterlijk is iets anders.

Qua ratchet vertanding maakt het niets uit. Beide komen met 36t en beide zijn te upgraden (persoonlijk vind ik dat dat niet nodig is, 36t is meer dan genoeg voor een road set).

De lagers van de 350 zijn groter en een maat wat ook verkrijgbaar is bij SKF/NTN/FAG. De 240 hebben een "afwijkende" maat. Grotere lagers kunnen meer load aan op de lange termijn.

Dat allemaal voor een verschil van rond de 200,- gemiddeld.

Beide naven zijn gewoon goed.

Hadden ze bij apex aangegeven waar de levertijd in zat? Onderdelen of frameset?
Thanks voor de uitleg! Prijsverschil bij Apex is idd exact €200,- klinkt niet alsof ik die nodig heb. Scheelt me weer 200 euro!

Levertijd zit hm vooral in de paintjob denk ik, niet nagevraagd eigenlijk. Wel nog een goede om te checken.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16373
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 17 mei 2024 23:25

Ik kan die Soniq en Boson eigenlijk niet rijmen met de uitslag van je bikefit. Dan heb je de lengte van de m nodig met de hoogte van de L.

Ik denk dat je echt meer in het endurance gebied of in ieder geval redelijk neutraal moet zoeken. Een SensaGiulia GF ofzo :twisted:
Misschien een Orba Orca als je zelf kleurtje wil kiezen?
Campagnolo Ultra Dork

Crimby
Forum-lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 28 aug 2023 17:00

Crimby 18 mei 2024 05:36

Ernie C. schreef: 17 mei 2024 23:25 Ik kan die Soniq en Boson eigenlijk niet rijmen met de uitslag van je bikefit. Dan heb je de lengte van de m nodig met de hoogte van de L.

Ik denk dat je echt meer in het endurance gebied of in ieder geval redelijk neutraal moet zoeken. Een SensaGiulia GF ofzo :twisted:
Misschien een Orba Orca als je zelf kleurtje wil kiezen?
Misschien leg ik het verkeerd uit hoor, maar met een 90mm stuurpen kom ik precies goed uit met beide fietsen. Op de tekening staat eigenlijk hoe nu mijn huidige fiets is (en tussenhaakjes wat het was) en die kan ik tot een 105-110 stuurpen nemen. Gezien ik een nieuwe fiets wil, is de stuurpen niet gewijzigd. Dus met een reach van 381+105 stuurpen zit je op 486. Met de nieuwe fietsen kom je op nagenoeg hetzelfde uit, afhankelijk van de stuurpen lengte.

Hetzelfde geldt voor de stack, daar zit dus nog 12mm aan spacers bovenop. De fiets is nu ingesteld op 583 + 12mm spacers. De nieuwe fiets moet hier dus op uitkomen, maar ik wil wel genoeg ruimte over houden om eventueel later nog dieper te kunnen.

De nieuwe fietsen komen op dezelfde resultaten met een 16/18mm spacers. Dat geeft me nog voldoende ruimte om met de diepte te spelen.

Bv bij de sensa zou ik dan een langere stuurpen nodig hebben. De stack is vergelijkbaar.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8639
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 18 mei 2024 05:56

En de reach van je stuur niet vergeten.
Ander type remhandels.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Crimby
Forum-lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 28 aug 2023 17:00

Crimby 18 mei 2024 06:25

nijkie schreef: 18 mei 2024 05:56 En de reach van je stuur niet vergeten.
Ander type remhandels.
Bedankt voor wéér een oneliner. Nuttig.
Het gaat er toch uiteindelijk om hoe je op de fiets zit? Dan is het toch logisch dat je het ook in z’n geheel bekijkt incl stuurpen? Of in ieder geval wat een stuurpen met de houding op de fiets doet?

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8639
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 18 mei 2024 07:00

Crimby schreef: 18 mei 2024 06:25
nijkie schreef: 18 mei 2024 05:56 En de reach van je stuur niet vergeten.
Ander type remhandels.
Bedankt voor wéér een oneliner. Nuttig.
Het gaat er toch uiteindelijk om hoe je op de fiets zit? Dan is het toch logisch dat je het ook in z’n geheel bekijkt incl stuurpen? Of in ieder geval wat een stuurpen met de houding op de fiets doet?
Ook afhankelijk van de set back van je zadelpen-hoek van de staande buis.
Je rijstijl heeft kleine invloed op het geheel.
Beetje flierefluiten of uurtje clubkoers.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Plaats reactie