Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Welke (bijzondere) dieren gespot tijdens je ritje

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38146
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 12 mei 2024 20:18

Blijkt dat we nog heel veel niet weten over het dier.

Maar er leven al eeuwen wolven in Europa en bij mijn weten nog nooit dodelijke slachtoffers gevallen. In tegenstelling tot beren.
Less is bore

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4429
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 12 mei 2024 21:19

Van de week een wandeling gemaakt met een natuurkenner op de Veluwe. Die was ook al eens met een plaatselijke boswachter in Oost Europa geweest. Daar vind je gewoon geen sporen van een wolf, terwijl er op de Veluwe vele sporen zichtbaar zijn volgens hem.
De wolf hier in Nederland komt dan ook veel vaker in de buurt van ons mensen.
Ik zou hem ook liever niet tegenkomen tijdens het fietsen. Een hond die blaffend achter je aan rent is voor mij al vervelend genoeg.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8325
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 12 mei 2024 21:46

daniel1975 schreef: 12 mei 2024 20:18 Blijkt dat we nog heel veel niet weten over het dier.

Maar er leven al eeuwen wolven in Europa en bij mijn weten nog nooit dodelijke slachtoffers gevallen. In tegenstelling tot beren.
Beren zijn wat brutaler als ze weten dat er ergens eten te halen valt.
Wolven zijn sociale dieren die mensen liever vermijden.
Er is maar één beer die echt gevaarlijk is voor mensen en dat is de ijsbeer, die vreet je gewoon op als hij honger heeft. De overige soorten eten geen mensen maar kunnen die wel ernstig verwonden als ze zich bedreigd voelen of als je tentje vol met lekkers ligt 😉
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38146
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 12 mei 2024 22:09

Ijsberen zijn idd berucht, maar vlak de bruine beren (of grizzls in Noord Amerika) niet uit. Verkeerde timing (honger, jonkies, bedreigd voelen) en je bent er echt geweest.
Less is bore

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1548
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 12 mei 2024 23:18

Zet het verlies van schapen boeren onder hun schapen eens in verhouding: blauwtong, honden, wolven.
De verhoudingen weet ik niet precies, maar verlies door de wolf krijgt veel meer aandacht. En het is gelukt er een cultuurstrijd van te maken waarin je moet kiezen tussen goed en kwaad en moet vertellen aan welke kant je staat.
hun fietsen.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8325
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 12 mei 2024 23:46

En het is gelukt er een cultuurstrijd van te maken waarin je moet kiezen tussen goed en kwaad en moet vertellen aan welke kant je staat.
Hoe hedendaags is dat?! Gelukkig zijn de wilde beesten nog niet bezig met een heel alfabet aan “gender profielen” maar stel je eens voor dat er een wolf met een paintball vlek op zijn bats wordt aangereden en vervolgens wordt gevonden door dierenactivisten… oei! Dan is het hek van de dam
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3584
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 13 mei 2024 08:29

BertL schreef: 12 mei 2024 23:18 Zet het verlies van schapen boeren onder hun schapen eens in verhouding: blauwtong, honden, wolven.
De verhoudingen weet ik niet precies, maar verlies door de wolf krijgt veel meer aandacht. En het is gelukt er een cultuurstrijd van te maken waarin je moet kiezen tussen goed en kwaad en moet vertellen aan welke kant je staat.
Tuurlijk, maar een schaap dat ernstig verminkt in de wei ligt/loopt, moet voor een houder toch ware horror wezen. Ik neem aan dat je als houder (en er zijn nogal wat hobby-matige schapenhouders) van je dieren houdt. Dus dan is (naar blauwtong, honden), een door een wolf verminkt schaap toch vreselijk voor jou als houder?

En cultuurstrijd? Ik begrijp dat je voor of tegen moet zijn. Ik moet zeggen: ik weet het niet. Ja, er zijn mensen die er last van hebben. Ja, het voegt iets toe aan de biodiversiteit. Maar ik heb er verder geen verstand van, dus geen idee wat wijsheid is. Wellicht moeten alleen mensen die er verstand van hebben zich ermee bemoeien. Is veel overzichtelijker.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6300
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 13 mei 2024 08:42

rikkert schreef: 13 mei 2024 08:29 Wellicht moeten alleen mensen die er verstand van hebben zich ermee bemoeien. Is veel overzichtelijker.
Kunnen we wel 80% van de topics opdoeken ;)

De wolf laat zich dan wel niet door een hek tegen houden. Hij heeft er wel voor gezorgd dat we de zoveelste muur in Nederland hebben gebouwd.............

Zelf vrijdag met fietsen een ijsvogel bij de Reeuwijkse plassen. Ik zie ze daar ook wel eens met wandelen maar deze zat vrij dichtbij. Mooie beesten.
De twee Beat renners hadden er overigens geen oog voor :mrgreen:

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4429
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 13 mei 2024 09:54

Maar wie heeft er verstand van? Zijn dat de voorstanders, de tegenstanders of nog iemand anders?
Feit is dat we in Nederland nergens vrije natuur hebben, alles is georganiseerd en bedacht. Volgens mij (en meerdere natuur kenners) moet dat ook met de wolf gebeuren. 100 wolfen is gewoon teveel voor de natuur in Nederland.
Ontopic een wild zwijn mannetje langs zien rennen

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16379
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 13 mei 2024 10:02

Enzzo schreef: 12 mei 2024 21:46
daniel1975 schreef: 12 mei 2024 20:18 Blijkt dat we nog heel veel niet weten over het dier.

Maar er leven al eeuwen wolven in Europa en bij mijn weten nog nooit dodelijke slachtoffers gevallen. In tegenstelling tot beren.
Beren zijn wat brutaler als ze weten dat er ergens eten te halen valt.
Wolven zijn sociale dieren die mensen liever vermijden.
Er is maar één beer die echt gevaarlijk is voor mensen en dat is de ijsbeer, die vreet je gewoon op als hij honger heeft. De overige soorten eten geen mensen maar kunnen die wel ernstig verwonden als ze zich bedreigd voelen of als je tentje vol met lekkers ligt 😉
Ernstig verwonden, ergens in de middle of nowhere kan ook dodelijk zijn. Een paar jaar terug waren in Slowakije nog twee mountainbikers aangevallen door een beer. Een paar dagen daarvoor liep ik nog op hetzelfde pad mijn kinderen bang te maken dat er zomaar een beer uit de bosjes kan springen.

Ik ben niet tegen wolven, maar dan wel met het hele verhaal erbij. We moeten dan gewoon accepteren dat er af en (spreekwoordelijk) eem kind uit de trojka gegooid moet worden. Dat gelul van: "hij doet niks", of als ze wel wat doen: "dat doet hij anders nooit", kennen we al wel van vele hondenbezitters.
Een wolf die zich veilig voelt in een dichtbevolkt gebied wordt steeds tammer. Als dat niet zo was, hadden we nu geen honden.
Campagnolo Ultra Dork

ottorongo2
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 mar 2024 21:29

ottorongo2 13 mei 2024 11:34

Ik begrijp nog steeds niet waarom we zo hoera moeten roepen voor de aanwezigheid van wolven. Wij hebben er tientallen jaren (50jaar?.) geen gezien, hebben we dat toen als een gemis ervaren? Ze zijn daarenboven. een gevaar (ook finacieel) voor de veehouders. Ik kan best (liefst) leven zonder wolven.Ik heb er ooit een op mijn weg (vogezen) op 50m afstand van gestaan, hij stond midden op de weg en staarde mij angstaanjagend aan, ik ben toen afgestapt van de fiets, en met de fiets in aanslag, als verdedigingswapen gewacht tot hij zijn weg vervolgde. Ergo , ze zijn niet gevaarlijk Zou dan de conculsie moeten zijn, volgens sommigen hier (meerdere). Maar ik deel die mening niet.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16379
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 13 mei 2024 12:18

Ons land heeft het miljoenen jaren prima gered zonder mensen en financiële problemen bestonden toen ook al niet...
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie