Over de wielersport en zijn beoefenaars.
-
BertL
- Forum-lid
- Berichten: 1918
- Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
- Locatie: Veenendaal
-
Contact
BertL
28 mar 2024 20:54
jbams schreef: ↑28 mar 2024 20:32
Sorry, maar ik vind deze redenatie te simpel. Vallen kan altijd en overal. Als hij achterin de groep zit en valt, dan roept men hier dat je nooit het risico van achterin fietsen moet nemen. Dit is heel zuur, maar hoort helaas bij het risico van wielrennen.
Ik heb zelf gekoerst. Bakte er niks van, maar wel wat geleerd. Een peloton neemt vaak de vorm van een ruit aan. De gevaarlijkste plek is direct achter het hart van de ruit.
Als er de Jumbo's een fiche is die zegt 'we gaan voor winst', rijd dan in slagorde aan de zijkant van het peloton. Er zijn meerdere doelen te dienen dan alleen de winst in de DDV. De kopman moet zijn seizoen goed maken in de RVV en P-R.
Tot zover mijn bijdragen als stuurman aan de wal. Zoals gezegd: ik heb vragen en snap niet alles.
hun fietsen.
-
lugosi
- Forum-lid HC
- Berichten: 5203
- Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19
lugosi
28 mar 2024 21:07
Sep VanMarcke heeft dat gisteren in vive le ronde zo een beetje uitgelegd.
Op die cruciale punten trachten al die ploegen hun mannetjes/treintjes volop te gaan. Je kiest dan niet echt waar je positioneert, dat ontstaat door de omstandigheden van wie er snel en nog sneller rijdt. Dat verschuift constant, zeker over zo'n brede baan. Je kan daar niet gewoon een positie kiezen en vasthouden.
Zo'n situaties komen voor in elk van die koersen of het nu de Omloop is of de E3 of Wevelgem of RvVl, je kan dat niet vermijden, het hoort gewoon bij koers. Je kan natuurlijk ook stoppen met koersen.
Sep pleitte er ook voor om de Kanarieberg niet te schrappen maar eventueel een andere aanlooproute langs kleinere wegen te nemen. Bij lintvorming is er minder gevaar op dit soort incidenten.
Hoe gevaarlijk de situatie ook was, het was gewoon dat Wout tegen het wiel van zijn eigen ploegmaat reed. Veel meer hoeven we daar niet van te maken, maar dat doen we wel omdat de gevolgen groot zijn. Domesticatie van het noodlot. Je kan niet alles controleren.
-
abdr
- Forum-lid
- Berichten: 630
- Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16
abdr
28 mar 2024 21:43
Het meest zinnige dat ik tot hiertoe heb gehoord was Jan Bakelants in Wielerclub Wattage die een pleidooi hield voor meer en beter beschermende kledij, juist omdat die hectische situaties niet te vermijden zijn. Spijtig genoeg werd dat door Tom Boonen meteen weg gezet als onrealistisch. Moest ik nu een wielerploeg leiden zou ik daar toch serieus in investeren, zeker omdat er in andere sporten wel wat begint te bewegen, bv. heisa rond American Football en Parkinson en recent nog verband tussen koppen in voetbal en dementie:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/03/18 ... n-voetbal/ . Niet alleen omdat je als ploeg voordeel hebt bij minder schaafwonden en gebroken sleutelbenen maar ook omdat je als werkgever verantwoordelijk bent voor de arbeidsomstandigheden van je werknemers.
-
dwangarbeider
- Forum-lid
- Berichten: 1238
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
dwangarbeider
28 mar 2024 22:02
En wat is dan beschermende kledij ? Ik denk niet dat een stofje dat schaafwonden min of meer kan voorkomen je eveneens beschermt tegen botbreuken als een half pelotonnetje aan 70km/u over je heen valt.
Het was echt een zware crash maar het wordt nu allemaal wel heel erg uitvergroot en gedramatiseerd. Je wil niet weten hoeveel valpartijen met gelijkaardige of zelfs nog ergere letsels gebeuren doorheen het hele wielerseizoen. Alleen wordt daar dan niet zo'n heisa over gemaakt omdat het niet live wordt uitgezonden en/of het de mindere goden betreft.
-
EmPeHa
- Forum-lid
- Berichten: 3216
- Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
- Locatie: Achterhoek
EmPeHa
28 mar 2024 22:11
In MotoGP hebben ze een airbag die afgaat bij een crash. Ooit wilden ze ook niet aan een helm in het wielrennen.
-
thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5531
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
thestudent
28 mar 2024 22:14
Ik zou eigenlijk een super streng materiaal reglement willen. Wat zo ongeveer alle aerodynamische innovaties er weer uit haalt.
Stel je ongeveer een fiets a la specialized aethos voor met rond stuur standaard stuurpen zadelpen etc. Minimaal 28spaaks wielen, velgen max 30mm hoog. Banden 28-33mm. Geen weg snelpakken meer, ook zeker geen tijdritfietsen. Alleen ronde bidons. En dan hele lichte wervelprotectie met een iets degelijker shirt en broek met die dynema vezels voor profs. En natuurlijk geen aero vorm helmen meer, normale sokken etc.
Een peloton gaat hierop nog steeds ruim boven de 40-42gem. Alleen het wordt allemaal net wat lastiger om lange tijd weer boven de 60 te rijden op t vlakke. Zoals nu in veel finales het geval is. Ook verzetten weer terugzetten naar maximaal 52-11 of equivalent. Nu vind je op veel prof fietsen standaard 54-10 of groter ( SRAM fietsen met pro crankset 54/41 en 56/43 ). Hiermee kan je te veel snelheid maken in afdalingen.
En dan zou ik ook graag zien dat fietswissels eigenlijk zo goed als verdwijnen tenzij absoluut nodig. Het zou toch mooi zijn een hele grote ronde op maar 1 fiets te rijden.
Bijkomende voordelen. Renners met op dit moment minder materiaal zijn dan ook sneller competitief vooral bijvoorbeeld de beloften categorie. Maar ook op WK olympische spelen etc. Meer geld koopt de laatste jaren namelijk een significant snellere fiets. Waardoor de competitiedrempel ( zelfs op amateurniveau ) steeds hoger wordt. Zonder dure fiets doe je letterlijk eigenlijk niet mee.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
-
Ernie C.
- Forum-lid HC
- Berichten: 16839
- Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43
Ernie C.
28 mar 2024 23:22
lugosi schreef: ↑28 mar 2024 20:13
Een relevantere vraag is; waarom weeral VanAert?
Zo vaak ligt hij er toch niet bij? Alleen die val in die tijdrit staat mij zo bij. Dat is dan wel 2x met heel grote gevolgen.
Verder heeft hij vooral veel echte pech: corona op een cruciaal moment, een lekke band wanneer het echt niet uitkomt en de pech dat hij moet koersen tegen Pogacar, vd Poel, Evenepoel en een half peloton aan topsprinters. Allround zo ongeveer de beste maar helaas komt hij iedere koers specialisten tegen die in die specifieke koers gelijkwaardig of net wat beter zijn dan hem.
Verder was dit gewoon een koerssituatie. Als niemand meer mag koersen om risico's te vermijden, zet geen hond de tv nog aan voor de koers.
Campagnolo Ultra Dork
-
abdr
- Forum-lid
- Berichten: 630
- Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16
abdr
29 mar 2024 00:09
EmPeHa schreef: ↑28 mar 2024 22:11
In MotoGP hebben ze een airbag die afgaat bij een crash. Ooit wilden ze ook niet aan een helm in het wielrennen.
Dat dus.
Als advocaat van de duivel kan je ook stellen dat het niet willen investeren in beschermende kledij (inclusief onderzoek ernaar) schuldig verzuim is.
Wat deze specifieke val betreft, ben ik op zoek naar een fragment waarin iemand, ik denk Chris Horner, uitlegt dat je bij de overgang van zittend op het zadel naar rechtstaan op de pedalen altijd een fractie van een seconde vertraagt. Maar ik vind het fragment niet. Ik denk dat dat effectief gebeurd is, Tiesj gaat rechtstaan, vertraagt even, waardoor Van Aert tegen zijn wiel zit.
-
Enzzo
- Forum-lid HC
- Berichten: 8687
- Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
- Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie
Enzzo
29 mar 2024 01:17
abdr schreef: ↑29 mar 2024 00:09
EmPeHa schreef: ↑28 mar 2024 22:11
In MotoGP hebben ze een airbag die afgaat bij een crash. Ooit wilden ze ook niet aan een helm in het wielrennen.
Dat dus.
Als advocaat van de duivel kan je ook stellen dat het niet willen investeren in beschermende kledij (inclusief onderzoek ernaar) schuldig verzuim is.
Wat deze specifieke val betreft, ben ik op zoek naar een fragment waarin iemand, ik denk Chris Horner, uitlegt dat je bij de overgang van zittend op het zadel naar rechtstaan op de pedalen altijd een fractie van een seconde vertraagt. Maar ik vind het fragment niet. Ik denk dat dat effectief gebeurd is, Tiesj gaat rechtstaan, vertraagt even, waardoor Van Aert tegen zijn wiel zit.
https://sporza.be/nl/2024/03/28/maakt-d ... ium=social
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 13648
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
wasbeer2006
29 mar 2024 06:57
Ja maar in een profpeloton mannen...... kijk bij mij op de club ken ik mijn pappenheimers ondertussen wel, staan en een halve meter naar achteren. Maar in een profpeloton, dat hoeft echt maar enkele centimeters te zijn.
Het is gewoon raar om een plan te maken om daar te gaan en nog gekker dat VA dan in zo'n bocht Go roept, wacht ff totdat je minimaal rechtstaat.
Als je stuuruitslag te groot is maak je een zwieper. Ik snap ook wel het gebeurt in een splitsecound met de andrealine sky high. Maar dat is ook een kwaliteit om je dan in te houden.
Dit heeft niets met materiaal te maken. Ik zou me wel voor kunnen stellen dat je wielen boven de 50mm oid verbied.
Maar overig materiaal, dat is niet zo van invloed.
Waar ga je die airbags laten? Je moet het zeker onderzoeken hoor!
Maar voor voorlopig maken ze de shirts zo dun mogelijk voor de koeling en gaan we dus de andere kant op.
-
lugosi
- Forum-lid HC
- Berichten: 5203
- Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19
lugosi
29 mar 2024 08:05
Ernie C. schreef: ↑28 mar 2024 23:22
Zo vaak ligt hij er toch niet bij? Alleen die val in die tijdrit staat mij zo bij. Dat is dan wel 2x met heel grote gevolgen.
Twee keer binnen de week is toch al redelijk te noemen.
-
bartdr
- Forum-lid
- Berichten: 1493
- Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29
bartdr
29 mar 2024 08:14
https://sporza.be/nl/2024/03/28/maakt-d ... 641395532/
Op zich is het gewoon een ongeluk in koers. Ik vind het vreemd dat we Benoot noemen met zijn rechtstaan, maar dan niet Van Aert over dat hij dan wel heel dicht op dat wiel zat. Even verduidelijken: voor mij hoeft dat niet. In deze situatie is er niemand die iets roekeloos gedaan heeft.
Elk voorjaar komt dit toch ook terug? Hoe vaak zijn we al aan de ronde geraakt zonder dat een top-/schaduwfavoriet uitgeschakeld werd door een val in een klassieker? Als de ploegen er dan zelf voor kiezen om de druk zo hoog te maken dat het neigt naar kamikaze acties, dan dragen ze er zelf gewoon aan bij. Ik zou wel eens willen weten wat er in die oortjes allemaal gebruld is net voor die val.
Wat ik gisteren ook ontdekte: er gaan geruchten dat ze (Flanders classics) Kortekeer uit de Ronde hebben gehaald omdat Golazo in de aanloop naar de Kortekeer een hoeve gekocht heeft en daar dan via VIP tent geld zou kunnen verdienen. Een financieel steekspel achter de schermen?