Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielerseizoen 2024

Patrick VB
Forum-lid
Berichten: 132
Lid geworden op: 08 feb 2024 21:03

Patrick VB 24 mar 2024 20:53

De extra wedstrijdkilometers brachten niets extra bij de dames.
Het resultaat was een groepsprint met SD Worx toch nog als winnaar.
De tactiek onderweg was niet steeds even duidelijk.
Movistar had de verdienste toch nog te willen koersen in de laatste 20 km.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5706
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 24 mar 2024 23:59

lugosi schreef: 24 mar 2024 17:34
fiedoo schreef: 24 mar 2024 10:19
Hoe kan wout nu op basis van zijn wattagemeter op reserve gaan rijden als hij 30 tot 40 seconden op een ontketende mathieu moet gaan goed maken? Het was het gat zo snel mogelijk dichtrijden eens hij gekozen had om er in zijn 1tje achteraan te gaan. Dat was zijn grootste fout of de ploeg die in de fout gaat door Jorgenson zich niet een paar kms leeg te laten rijden voor van aert.
10 a 15 seconden achterstand had hij wschlk wel overbrugd na wat in het wiel te zijn bekomen.
Dat wachten op de rest geen goede keuze zou geweest zijn heeft het vervolg van de race aangetoond.

Een tijdrijder rijdt niet 'zo snel mogelijk' het gat dicht. Die rijdt zijn maximum vermogen dat hij gedurende die tijd kan volhouden. (zoals VdP dus deed).
Dat was zijn beste kans geweest.
Een getraind tijdrijder kan dat zeer goed inschatten.
De vraag is natuurlijk hoeveel tijd steekt VanAert nog in tijdrijden? Hoe ernstig neemt hij dat nog?
Als ik dan ik de podcast met Jan Bakelants hoor dat op een bepaald moment VanAert zijn tijdritfiets gedurende meer dan 6 maanden niet meer aangeraakt had. (dit werd ook besproken door Jeroen en Bobby op Eurosport). Zijn tijdritresultaten lijken te bevestigen dat het hem niet al te veel meer interesseert.
Van Aert is wel iets meer dan een tijdrijder denk ik. Na zo een zware wedstrijd gaat het er om wie de sterkste is, wie het meest reserves heeft. Niet wie normaal het beste is over een wedstrijd tijdrijden van 20 kms. Wout is ook een topcrosser trouwens die wel korte hevige inspanningen aan kan.
Wout had na zijn val al een eerste gat moeten dichtrijden op het groepje en was al iets minder dan mathieu eerder in de wedstrijd. Dus denken dat hij op zijn eentje met gecontroleerde wattages het gat kon toerijden is dromen denk ik. En wout moest niet wachten op het groepje , hij zat er al in. Laat Jorgenson daar volop meerijden met de rest en met wout nog een paar kopbeurten en het verschil kon beperkt worden, mathieu zijn reserves zouden ondertussen wat aangetast zijn geweest en dan kon wout (misschien?) een kloof van eventueel nog een 15 seconden snel dichtrijden. Wat mogelijk was gezien het koersverloop.
De sterkste won uiteindelijk, daar kon man tegen man niemand tegen op.
Vandaag was er iemand sterker dan mathieu, zo moet je ook de spurt bekijken. Degene die het fitste was won uiteindelijk. De wedstrijd van vrijdag zal vandaag zeker nog in de benen van mathieu gezeten hebben. Dus nu al conclusies trekken voor zondag zijn voorbarig. Ook wout zal er staan.
QS ( te verwachten) maar ook jumbo presteerden naar mijn gevoel vandaag ondermaats.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16350
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 25 mar 2024 07:02

Tijdrijder, sprinter, klimmer, puncher, wat maakt het uit? Als je een kwartier over je toeren rijdt, ben je gesloopt. Daar gaat een bak talent of een week op een vulkaan niks aan veranderen. Ik denk dat het dus ook weinig zegt over de vorm van Wout volgende week.
Campagnolo Ultra Dork

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4766
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 25 mar 2024 07:56

fiedoo schreef: 24 mar 2024 23:59
Van Aert is wel iets meer dan een tijdrijder denk ik. Na zo een zware wedstrijd gaat het er om wie de sterkste is, wie het meest reserves heeft. Niet wie normaal het beste is over een wedstrijd tijdrijden van 20 kms. Wout is ook een topcrosser trouwens die wel korte hevige inspanningen aan kan.
Wout had na zijn val al een eerste gat moeten dichtrijden op het groepje en was al iets minder dan mathieu eerder in de wedstrijd. Dus denken dat hij op zijn eentje met gecontroleerde wattages het gat kon toerijden is dromen denk ik. En wout moest niet wachten op het groepje , hij zat er al in. Laat Jorgenson daar volop meerijden met de rest en met wout nog een paar kopbeurten en het verschil kon beperkt worden, mathieu zijn reserves zouden ondertussen wat aangetast zijn geweest en dan kon wout (misschien?) een kloof van eventueel nog een 15 seconden snel dichtrijden. Wat mogelijk was gezien het koersverloop.
De sterkste won uiteindelijk, daar kon man tegen man niemand tegen op.
Vandaag was er iemand sterker dan mathieu, zo moet je ook de spurt bekijken. Degene die het fitste was won uiteindelijk. De wedstrijd van vrijdag zal vandaag zeker nog in de benen van mathieu gezeten hebben. Dus nu al conclusies trekken voor zondag zijn voorbarig. Ook wout zal er staan.
QS ( te verwachten) maar ook jumbo presteerden naar mijn gevoel vandaag ondermaats.
Wat je schrijft is niet perse onwaar, alleen is het compleet naast de kwestie.
Het gaat over op het juiste moment de juiste beslissing nemen. VdP doet dat en kijkt op zijn wattagemeter; VanAert rijdt als een junior zichzelf naar de vaantjes. Dat bevestigd dat zijn status als toptijdrijder (voorlopig?) voorbij is.

Ik geloof niet in het verhaal Jorgensen vrijdag, volgens mij zou die geen 5 seconden hebben kunnen inlopen op VdP. De rest van het koersverloop bevestigd dit.

Pedersen wint gisteren omdat hij sterker was, maar ook omdat hij slimmer is dan VanAert. Als Pedersen, zelfs met die betere benen, dezelfde fout maakt als VanAert in de RvVl, namelijk de snelheid er compleet uithalen en dan pas op 180 meter van de meet beginnen sprinten, wel dan zou Pedersen gisteren ook verloren hebben.

Goede benen hebben is de eerste voorwaarde, maar als je het dan verkloot door de verkeerde beslissing te nemen dan ben je niets met die benen.
Ik stel vast dat VanAert onder stress vaak verkeerde beslissingen maakt.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4766
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 25 mar 2024 07:57

Ernie C. schreef: 25 mar 2024 07:02 Tijdrijder, sprinter, klimmer, puncher, wat maakt het uit? Als je een kwartier over je toeren rijdt, ben je gesloopt. Daar gaat een bak talent of een week op een vulkaan niks aan veranderen. Ik denk dat het dus ook weinig zegt over de vorm van Wout volgende week.
Het zegt vooral iets over zijn gebrek aan capaciteit om de juiste beslissing te nemen. En dat is niet de eerste keer.

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1087
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 25 mar 2024 08:38

Lidl-Trek heeft het spel goed gespeeld gisteren. Maar als Vsima aankomende zondag weer op punt staat zal dit spel toch moeilijker te spelen zijn, aangezien zij ook aanvallen van Pedersen, Milan, Stuyven c.s. zullen neutraliseren, en andersom hun aanvallen geneutraliseerd zullen worden. Zodoende zal MVDP minder zelf hoeven te doen.
Bovendien is het parcours op maat gemaakt voor hem.

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1407
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 25 mar 2024 08:58

Wat mij vooral opvalt is dat Lidl Trek de laatste koersen altijd supersterk aanwezig is én zich dan nog eens in gunstige posities knokt ook. Behalve sportief zit het daar tactisch dus ook heel goed.
Gisteren was daar het toppunt van: aanvallen met Milan en dan meeliften op het wiel van de medevluchters. Na die achtervolging vond ik dat je bij Van Der Poel zag dat het allemaal niet zo flitsend meer was. We benoemen die overwinning nu alsof Pedersen een topdag had. Ik vind dat niet. Pedersen haalt volgens mij het niveau dat hij ook op het WK vorig jaar had en waarschijnlijk staat hij met datzelfde niveau ook aan de start van de Ronde.

Ik vrees voor Visma in de monumenten. Laporte intussen al een week niet meer gekoerst want ziek en Van Aert vrijdag gevallen... Waar Lidl Trek het positieve momentum heeft, missen ze dat volledig bij Visma. Dwars door Vlaanderen kunnen ze misschien de flow nog vinden. Zo niet, dan wordt het weer een procentje moeilijker om Ronde of Roubaix te winnen

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1003
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 25 mar 2024 09:00

lugosi schreef: 25 mar 2024 07:57
Ernie C. schreef: 25 mar 2024 07:02 Tijdrijder, sprinter, klimmer, puncher, wat maakt het uit? Als je een kwartier over je toeren rijdt, ben je gesloopt. Daar gaat een bak talent of een week op een vulkaan niks aan veranderen. Ik denk dat het dus ook weinig zegt over de vorm van Wout volgende week.
Het zegt vooral iets over zijn gebrek aan capaciteit om de juiste beslissing te nemen. En dat is niet de eerste keer.
Vraag mij wel af waar die anitpathie richting Wout van Aert vandaan komt. Zoveel doet hij jou of het Belgische volk toch niet aan?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37981
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 25 mar 2024 09:04

bartdr schreef: 25 mar 2024 08:58 Wat mij vooral opvalt is dat Lidl Trek de laatste koersen altijd supersterk aanwezig is én zich dan nog eens in gunstige posities knokt ook. Behalve sportief zit het daar tactisch dus ook heel goed.
Bij de vrouwen lijkt dat ook de uitdager van SDW te worden.
Less is bore

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16350
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 25 mar 2024 09:41

En Trek heeft er ook geen blik nieuwe renners voor opengetrokken. Zijn de andere ploegen nu zo zwak, of hebben ze daar iets gevonden om nog wat extra's uit hun renners te krijgen?

In ieder geval is duidelijk dat de ploeg van vd Poel zijn zwakte is, en dat die uit te spelen is.
Jammer voor Wout dat juist nu zijn ploeg lijkt te falen.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37981
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 25 mar 2024 09:50

marginal gains :mrgreen:
Less is bore

el_loco
Forum-lid
Berichten: 988
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 25 mar 2024 09:52

Ik denk dat er zondag geen maat op vdPoel gaat staan. Gisteren was hij duidelijk nog wat vermoeid, maar dat gaat volgende week niet het geval zijn. Alle goede bedoelingen en tactieken ten spijt gaat de rest er niks aan kunnen doen vermoed ik. Wordt vast een mooie spektakel!

Plaats reactie