Build: Waltly Titanium
Ik ben zelf de lokale FM, dus daar heb ik geluk mee. Als je handig bent is het niet heel moeilijk. Het lastigste is om de kabels door het frame te trekken. Met name de DI2 kabels, omdat deze te flexibel zijn. En alles in de goede volgorde te doen zodat je de fiets niet on nodig weer uit elkaar hoeft te halen. Met het gereedschap van parktool is het goed te doen. Mijn frame had geen nabewerking nodig, maar dat is niet altijd het geval bij Waltly. Voor het tappen van je bottom bracket of glad maken van je balhoofd heb je wel specifiek en duur gereedschap nodig.Koen Soon schreef: ↑29 feb 2024 15:09 Moet nog even sparen en dan ga ik zelf mijn bestelproces bij waltly in. Wil volgend jaar winter aan het bouwen gaan. Vind dat je een erg mooie fiets hebt gebouwd Bas! Ik zou alleen zelf een kleinere diameter balhoofbuis nemen met zoals door jou al benoemd externe cups. Vind zelf de A30 van SERK cycling een erg mooi uitgangspunt om mijn build op te baseren. https://www.serk.cc/a30m/ Heb gelukkig nog even tijd om alle precies uit te zoeken. Is het eenvoudig om de fiets zelf op te bouwen of zou je daarvoor de hulp van de lokale FM inschakelen?
Wat betreft de balhoofdbuis. Ik heb er lang over na gedacht hoe ik het zou doen. De twee opties waren Chris King externe cups met een Enve stuur, of Deda DCR met de lagers intern. De reden waarom ik voor intern heb gekozen is dat ik bang ben dat de aluminium cups op het titanium frame in corroderen en na een aantal jaar niet meer los te krijgen zijn. Terwijl ik de lagers van het Deda systeem regelmarig gemakkelijk kan schoonmaken en in kan vetten. Daarnaast vond ik bij mijn Caad13 de balhoofdbuis altijd te dun, waardoor de fiets te slank was door hoe hoog deze was. Als er een middenweg was geweest met interne lagers maar een balhoofdbuis van +/- een halve cm dunner had ik dat gedaan. Maar dan wijk je af van de industrie standaard en dat wilde ik ook niet.
Ik wil je eventueel wel helpen, ik woon in regio Dordrecht.
Laatst gewijzigd door Basv.L. op 16 mar 2024 07:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb je even een PB gedaan.Basv.L. schreef: ↑07 mar 2024 21:04Ik ben zelf de lokale FM, dus daar heb ik geluk mee. Als je handig bent is het niet heel moeilijk. Het lastigste is om de kabels door het frame te trekken. Met name de DI2 kabels, omdat deze te flexibel zijn. En alles in de goede volgorde te doen zodat je de fiets niet on nodig weer uit elkaar hoeft te halen. Met het gereedschap van parktool is het goed te doen. Mijn frame had geen nabewerking nodig, maar dat is niet altijd het geval bij Waltly. Voor het tappen van je bottom bracket of glad maken van je balhoofd heb je wel specifiek en duur gereedschap nodig.Koen Soon schreef: ↑29 feb 2024 15:09 Moet nog even sparen en dan ga ik zelf mijn bestelproces bij waltly in. Wil volgend jaar winter aan het bouwen gaan. Vind dat je een erg mooie fiets hebt gebouwd Bas! Ik zou alleen zelf een kleinere diameter balhoofbuis nemen met zoals door jou al benoemd externe cups. Vind zelf de A30 van SERK cycling een erg mooi uitgangspunt om mijn build op te baseren. https://www.serk.cc/a30m/ Heb gelukkig nog even tijd om alle precies uit te zoeken. Is het eenvoudig om de fiets zelf op te bouwen of zou je daarvoor de hulp van de lokale FM inschakelen?
Wat betreft de balhoofdbuis. Ik heb er lang over na gedacht hoe ik het zou doen. De twee opties waren Chris King externe cups met een Enve stuur, of Deda DCR met de lagers intern. De reden waarom ik voor intern heb gekozen is dat ik bang ben dat de aluminium cups op het titanium frame in corroderen en na een aantal jaar niet meer los te krijgen zijn. Terwijl ik de lagers van het Deda systeem regelmarig gemakkelijk kan schoonmaken en in kan vetten. Daarnaast vond ik bij mijn Caad13 de balhoofdbyis altijd te dun, waardoor de fiets te slank was door hoe hoog deze was. Als er een middenweg was geweest met interne lagers maar een balhoofdbuis van +/- een halve cm dunner had ik dat gedaan. Maar dan wijk je af van de industrie standaard en dat wilde ik ook niet.
Ik wil je eventueel wel helpen, ik woon in regio Dordrecht.
Ik reed hiervoor altijd met 175mm, maar ik heb wat valschade op mijn rechterknie, dit resulteerde in pijn in de knieband tijdens en na het rijden. Toen ik een Koga reed met 170mm cranks, en het zadel op de zelfde + 5 mm voor de kortere cranks, had ik hier geen last meer van. Vandaar de keuze.
Wellicht een domme vraag, maar is er een verschil tussen:
https://www.waltlytitanium.com/: copyright onderaan de site op 2017, volgens een post op reddit geregistreerd in Arizona, maar wel ook vernoemd op dit instagram account.
en https://www.waltlyti.com/: copyright onderaan de site op 2022, geregistreerd in China, en wordt ook vermeld op de foto's op AliBaba voor waltly
?
https://www.waltlytitanium.com/: copyright onderaan de site op 2017, volgens een post op reddit geregistreerd in Arizona, maar wel ook vernoemd op dit instagram account.
en https://www.waltlyti.com/: copyright onderaan de site op 2022, geregistreerd in China, en wordt ook vermeld op de foto's op AliBaba voor waltly
?
Het is allemaal hetzelfde alleen niet zo handig qua communicatie. Sumi is diegene die de aanvragen afhandelt.
Een email naar sales@waltlyti.com met jouw wensen is voldoende.
Een email naar sales@waltlyti.com met jouw wensen is voldoende.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 29 mar 2024 03:20
heel mooi!
Ik ben ook een ontwerpprocess ingedoken met Waltly. Mijn doel is een mooi-weer fiets op te bouwen voor naast mijn huidige Litespeed Watia, die nu mijn all-in-one is. De Litespeed blijft dan voor winter, slecht weer, gravel, bikepacken, en mogelijk lange afstanden en is mechanisch opgebouwd. De Waltly wordt dan voor mooi weer, en mogelijk lange afstanden en krijgt dan di2.
Ik heb in BikeCAD een ontwerp gemaakt met de fit op basis van mijn Litespeed (ik zit erg kort vanwege relatief lange benen en niet heel flexibel). Ander uitgangspunt was om hem iets meer race-y te maken: kortere wielbasis, steilere stuurhoek en bijbehorende trail. Qua looks ga ik voor minder sloping dan de Litespeed, minder tire clearance, en alle kabels binnendoor. Misschien wel heel erg vergelijkbaar met @Basv.L., maar wat kleiner vermoed ik.
Dit ontwerp heb ik met Waltly gedeeld; en op het moment ben ik met Amy in een mailconversatie om tot iets moois te komen. Al vrij snel (na een week of twee of zo) heb ik een quote gehad en de aanbetaling gedaan.
De eerste tekening heb ik intussen binnen (weer een weekje verder), en zag er qua maten al behoorlijk goed uit. Nu is het zaak om de buizen te gaan finetunen wat mij betreft, en een ei te leggen over wat voor headset ik ga voeren en welke balhoofdbuis daar bij hoort. (Chris King, ja leuk, maar die aeroset 3 zie ik nou niet echt goed verkrijgbaar, bijvoorbeeld). Ook moet ik de minimale front-center nog eens bepalen: bij de Litespeed heb ik toe overlap als ik hem met spatborden rijd in de winter.
De tip om niet te veel vragen ineens te stellen neem ik ter harte; ik krijg de indruk dat ze erg druk zijn en nog wel eens wat missen, of soms van hun kant uit dingen twee keer vragen.
Ik ben benieuwd, maar het is best een leuk proces zo. Laten we hopen dat het tot iets moois leidt ook
Ik heb in BikeCAD een ontwerp gemaakt met de fit op basis van mijn Litespeed (ik zit erg kort vanwege relatief lange benen en niet heel flexibel). Ander uitgangspunt was om hem iets meer race-y te maken: kortere wielbasis, steilere stuurhoek en bijbehorende trail. Qua looks ga ik voor minder sloping dan de Litespeed, minder tire clearance, en alle kabels binnendoor. Misschien wel heel erg vergelijkbaar met @Basv.L., maar wat kleiner vermoed ik.
Dit ontwerp heb ik met Waltly gedeeld; en op het moment ben ik met Amy in een mailconversatie om tot iets moois te komen. Al vrij snel (na een week of twee of zo) heb ik een quote gehad en de aanbetaling gedaan.
De eerste tekening heb ik intussen binnen (weer een weekje verder), en zag er qua maten al behoorlijk goed uit. Nu is het zaak om de buizen te gaan finetunen wat mij betreft, en een ei te leggen over wat voor headset ik ga voeren en welke balhoofdbuis daar bij hoort. (Chris King, ja leuk, maar die aeroset 3 zie ik nou niet echt goed verkrijgbaar, bijvoorbeeld). Ook moet ik de minimale front-center nog eens bepalen: bij de Litespeed heb ik toe overlap als ik hem met spatborden rijd in de winter.
De tip om niet te veel vragen ineens te stellen neem ik ter harte; ik krijg de indruk dat ze erg druk zijn en nog wel eens wat missen, of soms van hun kant uit dingen twee keer vragen.
Ik ben benieuwd, maar het is best een leuk proces zo. Laten we hopen dat het tot iets moois leidt ook