Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.
-
fgrs
- Forum-lid
fgrs
14 mar 2024 18:49
Bedankt iedereen voor de info betreffende de voorderailleur en voorblad 52 naar 50.
Is duidelijk dat ik beter geen risico neem en beter toch de derailleur laat zakken

-
scottpch64
- Forum-lid
scottpch64
14 mar 2024 20:36
fgrs schreef: ↑14 mar 2024 18:49
Bedankt iedereen voor de info betreffende de voorderailleur en voorblad 52 naar 50.
Is duidelijk dat ik beter geen risico neem en beter toch de derailleur laat zakken
Heb vorige week nog een 52/36 crank vervangen door een 50/34 crank en de VD op dezelfde hoogte laten staan.
Schakelde perfect en dus zo gelaten.
-
fgrs
- Forum-lid
fgrs
15 mar 2024 06:58
Ah, praktijk ervaring.
Misschien dan toch eens een ritje zo proberen
-
scottpch64
- Forum-lid
scottpch64
15 mar 2024 07:54
Dame in kwestie heeft er al een vijftal ritten opzitten in die nieuwe conversie en is erg tevreden, schakelt gewoon goed!
Betreft een Canyon Ultimate CF SLX.
-
abdr
- Forum-lid
abdr
15 mar 2024 12:29
Zo moeilijk is dat toch niet, een voorderailleur afstellen? De eerste keer doe je er misschien een half uur over maar nadien is dat toch op 10 minuten gefixed?
-
fgrs
- Forum-lid
fgrs
15 mar 2024 12:59
Geen probleem hoor die afstelling, maar als het niet nodig is...
-
ColumsbusMJ
- Forum-lid
ColumsbusMJ
16 mar 2024 07:52
In vergelijking met de mensen op dit forum ben ik een weinig ervaren wielrenner en daarom zit ik nog vol met domme vragen. Toen ik begon met fietsen als sport/hobby deed ik dit op mijn toerfiets en vanwege het plezier dat ik eraan beleefde, heb ik na een jaar een wielrenfiets gekocht. Op de toerfiets zaten pedalen met SPD-plaatjes en ik ben omdat ik de schoenen met SPD-plaatjes al had, op de racefiets verder gegaan met die SPD-plaatjes. Nu ben ik niet heel gevoelig voor wat hoort, alhoewel ik mijzelf vaak betrap op het dragen van hoog opgetrokken witte sokken, wil ik wel graag zo goed mogelijke randvoorwaarden creëren. Ik fiets nu knieklachtenvrij en wil dit graag zo houden, daarom ook vooralsnog niet over durven stappen naar de SPD-SL. Een enigszins lange introductie voor de vraag die volgt.
Zijn er merkbaar verschillen tussen SPD en SPD-SL pedalen qua energie/krachtoverdracht en zijn er hier mensen met wat slappe knietjes die bewust voor het één of het ander hebben gekozen?
-
Vicenza
- Forum-lid
Vicenza
16 mar 2024 08:00
Met SPD-SL krijg je krijg je er zo 10-20 wattttttzzz bij. Nee hoor, er zijn genoeg mensen die op de racefiets zonder probleem met spd blijven fietsen. Voordelen daarvan zijn dat je makkelijker een stukje kan lopen, en als je ook een mtb/cyclocross/gravelbike hebt je minder schoenen nodig hebt.
Nadeel kan zijn dat het oppervlakte kleiner is, en sommigen mensen voelen dat door hun schoenen heen drukken. Als je daar geen last van hebt kan je het gewoon zo laten
-
Kornuit
- Forum-lid HC
Kornuit
16 mar 2024 08:00
Mijn schoonvader is na jaren spd toevallig net overgestapt naar spd-sl en hij merkte wel verschil in stijfheid van de schoen (Je hebt met spd sl meer keuze). Groter contact oppervlak met pedaal en gemakkelijker inklikken. Met gele plaatjes heb je voldoende speling om niet bang te zijn voor knieklachten.
-
scottpch64
- Forum-lid
scottpch64
16 mar 2024 08:02
Het verdelen van druk van Look Keo of SPD-SL plaatjes is groter dan van SPD plaatjes, op langere ritten zou je klachten kunnen krijgen van je voeten, zeker icm een slappe zool.
Krachtoverdragverschil heb ik niet kunnen ontdekken zolang je goede stijve zolen onder je schoenen hebt.
Wanneer je SPD-SL of Look Keo pedalen wil gebruiken ipv je SPD pedalen, heb je de keuze uit 3 verschillende kleuren schoenplaatjes.
Elke kleur geeft een bepaalde mate van speling weer waardoor je bij de plaatjes met veel speling dezelfde ruimte hebt als bij SPD pedalen.
Dat zou dus geen belemmering hoeven zijn.
Zelf heb ik de laatste jaren veel last van de linkerknie met lopen, met fietsen echter nul last icm Look Keo pedalen en de grijze schoenplaatjes (3gr speling).
Uiteraard op de gravelbike en MTB SPD pedalen en hier ook nergens last van.
-
ColumsbusMJ
- Forum-lid
ColumsbusMJ
16 mar 2024 08:36
10-20 watt zou wel lekker zijn met alleen schoenplaatjes en schoenen aanpassen.
Is er naast de verdeling van de druk nog meer meerwaarde van een groter contactoppervlak?
-
Kornuit
- Forum-lid HC
Kornuit
16 mar 2024 08:59
ColumsbusMJ schreef: ↑16 mar 2024 08:36
10-20 watt zou wel lekker zijn met alleen schoenplaatjes en schoenen aanpassen.
Is er naast de verdeling van de druk nog meer meerwaarde van een groter contactoppervlak?
Die 10-20watt was natuurlijk niet serieus
Maar alles valt en staat wel met de schoenen die je nu hebt. Stel je hebt nu een schoen met spd en een slappe zool en je gaat over naar een schoen met stijve zool en spd-sl dan zal het verschil groter zijn dan als je nu al een goede stijve schoen hebt met spd. Ik rij zelf op de gravelbike met Time Atac (vergelijkbaar met spd) en een stijve sidi wire schoen. Daar merk ik qua contactoppervlak niet zoveel verschil omdat de schoen al een stijve carbonzool heeft. Wel vind ik het lastiger inklikken, omdat je meer moet zoeken naar het plaatje onder je schoen zeg maar, maar dat zal ook een kwestie van gewenning zijn.