Dat het een klus is, is zeker waar, maar je kan jezelf die moeite besparen als je eerst een correcte diagnose stelt. Ik gok erop dat na 3 jaar de shifterkabels zijn beginnen uit te rafelen in de shifter, waardoor deze niet correct meer schakelt. Dat is een algemeen probleem van Shimano-shifters van deze generatie, ik heb het zelf al twee keer voorgehad met mijn R7000-shifters, en het is ook al een paar keer voorgekomen op dit forum. Als je zorgt dat alle kleine rafels uit de shifter verdwenen zijn, dan schakelt die weer vanouds, geen vervanging nodig. Het zou leerzaam zijn als topic starter de oude shifters open maakt (rubberen hoods omhoog plooien en deurtje onderaan shifter opendoen met Philips 1 schroef) om te zien of daar stukken shifterkabel zitten.roelw schreef: ↑21 feb 2024 11:10 GRX-600 shifters kan je per stuk kopen aan 148€ per stuk als consument (dit is de versie zonder de remcalipers) en direct leverbaar:
...
Shifters vervangen is wel een redelijke klus: remleidingen opnieuw aansluiten, remmen ontluchten, kabels opnieuw aansluiten derailleurs afstellen, nieuw stuurlint,...
Fiets esthetisch stuk na FM
Je gokt erop dat de shifterkabels zijn beginnen uit te rafelen in de shifter.abdr schreef: ↑21 feb 2024 11:38Dat het een klus is, is zeker waar, maar je kan jezelf die moeite besparen als je eerst een correcte diagnose stelt. Ik gok erop dat na 3 jaar de shifterkabels zijn beginnen uit te rafelen in de shifter, waardoor deze niet correct meer schakelt. Dat is een algemeen probleem van Shimano-shifters van deze generatie, ik heb het zelf al twee keer voorgehad met mijn R7000-shifters, en het is ook al een paar keer voorgekomen op dit forum. Als je zorgt dat alle kleine rafels uit de shifter verdwenen zijn, dan schakelt die weer vanouds, geen vervanging nodig. Het zou leerzaam zijn als topic starter de oude shifters open maakt (rubberen hoods omhoog plooien en deurtje onderaan shifter opendoen met Philips 1 schroef) om te zien of daar stukken shifterkabel zitten.roelw schreef: ↑21 feb 2024 11:10 GRX-600 shifters kan je per stuk kopen aan 148€ per stuk als consument (dit is de versie zonder de remcalipers) en direct leverbaar:
...
Shifters vervangen is wel een redelijke klus: remleidingen opnieuw aansluiten, remmen ontluchten, kabels opnieuw aansluiten derailleurs afstellen, nieuw stuurlint,...
Iemand anders gokte hier al dat er dot remvloeistof gebruikt werd in plaats van minerale olie.
De beste manier om het te weten te komen is het vragen aan de fietsenmaker. Ik denk dat we allemaal nieuwgierig zijn maar met gokken komen we niet veel verder.
Ja ik vind wheelrunner ook een fijne zaak.
Maar het blijft gissen nu wat echelon dacht dat er stuk was aan de shifters. Naar deze winkel gaat ze in elk geval niet meer terug. Hopelijk komen ze samen uit het gedoe met de tie wrap.
Voorlopig zit ik nog even ziek thuis op de bank en hebben we nog even geduld nodig wel een hele cliffhanger heb ik er zo onbedoeld van gemaakt
Maar het blijft gissen nu wat echelon dacht dat er stuk was aan de shifters. Naar deze winkel gaat ze in elk geval niet meer terug. Hopelijk komen ze samen uit het gedoe met de tie wrap.
Voorlopig zit ik nog even ziek thuis op de bank en hebben we nog even geduld nodig wel een hele cliffhanger heb ik er zo onbedoeld van gemaakt
Mijn gok kan je zelf controleren, normaal worden alle kabels gewoon afgeknipt na de shifter. Ik denk niet dat er nog info van die fietsenmaker gaat komen.roelw schreef: ↑21 feb 2024 13:18 Je gokt erop dat de shifterkabels zijn beginnen uit te rafelen in de shifter.
Iemand anders gokte hier al dat er dot remvloeistof gebruikt werd in plaats van minerale olie.
De beste manier om het te weten te komen is het vragen aan de fietsenmaker. Ik denk dat we allemaal nieuwgierig zijn maar met gokken komen we niet veel verder.
Als je die echelon winkel in loopt zouden bij mij al alle alarmbellen gaan rinkelen