Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Hulp nodig bij bepalen maat nieuwe fiets

JRBosma
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 16 jun 2017 08:16

JRBosma 25 jan 2024 15:50

Hallo,

Op dit moment ben ik bezig om een custom Aero fiets te bouwen in samenwerking met een bedrijf. Naam komt later wel :D.
Mijn huidige fiets is een Ridley Noah Aero+ van 2021 en deze is qua maatvoering prima. Ik rij op deze fiets nog met twee spacers dat geeft een stack van rond de 60,5.

Nu heeft de nieuw te ontwerpen fiets een iets andere geometrie. De Ridley heeft een licht sloping frame maar de maten komen op veel vlakken wel overeen.

Nu twijfel ikzelf tussen een L en een XL bij de nieuwe fiets. (Gevoel zegt XL)

Ik heb alles even op een rijtje gezet met gegevens van een bikefit. Ik hoop dat jullie even mee willen denken in de te maken keuze.
  • Het gaat dan om framemaat.
    Lengte stuurpen
    Breedte stuur.
Hierbij alle gegevens even als ondersteuning:

Afbeelding

Xheanortx
Forum-lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 22 feb 2022 20:05

Xheanortx 25 jan 2024 16:04

Met de L van de nieuwe fiets zou je een stack+ hebben van 7mm meer. Maar een stack van 40mm minder durf je dat aan?

Ik zou beginnen met alle spacers op je huidige fiets te verwijderen en zien als je lichaam niet gaat protesteren?

chris80
Forum-lid
Berichten: 1189
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 25 jan 2024 16:14

Die L is eigenlijk veel te laag tov nu (of je moet veel lager kunnen zitten) en de XL is veel te lang (of je moet een stuurpen van 9 of 10 cm willen). En zelfs bij de XL zou je al 2cm meer spacers moeten doen.

Eigenlijk komen de 2 maten allebei niet echt in de buurt van wat je nu hebt..

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3433
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 25 jan 2024 16:23

Als je nu goed zit op de Ridley, en zelfs nog een paar spacers hebt, heeft de fiets die je nu beoogt niet de juiste geometrie - ze is agressiever. Zoals Chris80 zegt komt geen van de twee maten goed overeen met je huidige.
Afbeelding

JRBosma
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 16 jun 2017 08:16

JRBosma 25 jan 2024 17:08

Bedankt voor jullie reactie. Voorheen heb ik ook meerdere Aero modellen gereden van Giant. Deze zijn qua geometrie iets meer te vergelijken. Dit ging prima in de L variant.

De Xl heeft inderdaad een vrij lange reach waardoor de stuurpen inderdaad korter moet. Huidige fiets is wel heel compact. Misschien iets te......

Ik denk dat een reach van 41 voor mij ideaal is dus je valt er net tussenin. Dat zou dan inhouden dat je inderdaad een stuurpen van 100 of 110 zou moeten hanteren.

Qua stack moet ik rond de 60,5 - 61 uitkomen. Ik kan wel redelijk diep zitten. Dit zou dan toch 2cm aan spaces zijn?

Verbeter me als het niet klopt hoor!

chris80
Forum-lid
Berichten: 1189
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 25 jan 2024 20:57

Klopt, om dezelfde stacks als nu te halen heb je ongeveer 2cm meer spacers nodig. En als je dieper kunt zitten dan nu kant het ook met een spacer minder, wat het optisch weer mooier maakt.

En de reach is 2 cm meer, dus hier zul je een kortere stuurpen bij nodig hebben (hoe kort hangt dan af van hoe lang je wil zitten).

ps: check ook even de hoek van de stuurpen, dit kan ook nog wel wat schelen. Zelfde geldt voor de reach vh stuur.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2084
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 25 jan 2024 21:57

Maakt de liefde hier niet blind?
Je huidige fiets is qua maatvoering prima zeg je.
De ongetwijfeld mooie fiets die je wil kopen kan hooguit met kunst en vliegwerk passend worden als ik uit ga van je huidige fiets.
Zonder een diepere zit heb je 3,5cm spacers en ook je stuurpen moet worden aangepast om de fiets passend te maken.
Hoe mooi is die fiets nog met spacers en een kortere stuurpen?

Of de simpele test: hoe fietst je huidige fiets als je de spacers weghaalt en een langere stuurpen monteert?
Doe dit wel in stapjes met de spacers om klachten te voorkomen.
Dan boots je de zit na op je huidige fiets. Een stuurpen koop je voor een paar tientjes op marktplaats.
Het zou zonde zijn als je er achter komt dat die lange diepe zit toch niet bij je past.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16418
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 26 jan 2024 08:40

Een andere stuurpen hoeft niet eens. Kun je de Ridley rijden zonder spacers, dan kan de XL met 2cm spacers en 110mm (105, gezien de tabel) stuurpen. Dan zit je slechts een paar mm langer.

De vraag is natuurlijk wel: je hebt 605 totale stack nodig op papier maar je rijdt met 599mm + 2cm spacers, waarom dan?
Laatst gewijzigd door Ernie C. op 26 jan 2024 08:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16418
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 26 jan 2024 08:44

Kijk ook nog even naar de reach van het stuur van beide fietsen. Daar kun je misschien nog wat winnen, of in het geval van een modelspecifieke cockpit op de nieuwe fiets een extra uitdaging tegenkomen.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1719
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 26 jan 2024 08:56

Hoe custom is custom? Een Festka, Tsubasa of Sarto zijn op de millimeter voor jou op maat te maken.
Verder sluit ik mij aan bij Bakboord1: benader op de huidige fiets de geo van de andere.
WiND 56 - 2020

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3433
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 26 jan 2024 10:29

Ook nog rekening houden met de reach van de shifters/remgrepen. Shimano 12 speed hydraulisch heeft een langere 'reach' dan veel andere/oudere groepen. Het kan een halve tot een volledige cm schelen. Welke groep had je en naar welke groep ga je toe?
Afbeelding

JRBosma
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 16 jun 2017 08:16

JRBosma 26 jan 2024 16:00

bakboord1 schreef: 25 jan 2024 21:57 Maakt de liefde hier niet blind?
Je huidige fiets is qua maatvoering prima zeg je.
De ongetwijfeld mooie fiets die je wil kopen kan hooguit met kunst en vliegwerk passend worden als ik uit ga van je huidige fiets.
Zonder een diepere zit heb je 3,5cm spacers en ook je stuurpen moet worden aangepast om de fiets passend te maken.
Hoe mooi is die fiets nog met spacers en een kortere stuurpen?

Of de simpele test: hoe fietst je huidige fiets als je de spacers weghaalt en een langere stuurpen monteert?
Doe dit wel in stapjes met de spacers om klachten te voorkomen.
Dan boots je de zit na op je huidige fiets. Een stuurpen koop je voor een paar tientjes op marktplaats.
Het zou zonde zijn als je er achter komt dat die lange diepe zit toch niet bij je past.
De test wordt een beetje lastig aangezien het een integrated stuur is. Dus iets teveel werk om deze te vervangen.
Neemt niet weg dat dit een goed tip is.

Aangezien ik eerder een Aero (Giant) fiets heb gereden met een soortgelijk geometrie weet ik dat het kan. Ik kan met beide uit de voeten zonder dat ik ervaar dat het minder goed zit. Klinkt misschien gek?

Met een 105 mm stuurpen kom ik 9mm dieper uit dan nu. Dat is te doen.
En met 2,5cm spacers kom je dan op 60,5 - 61 cm stack uit.

Plaats reactie