Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Join app - ervaringen met training

maartenm85
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 sep 2017 10:23

maartenm85 23 jan 2024 11:56

Nog één opmerking dan: realiseren dat FTP een zone, of bandbreedte is, is inderdaad ook super belangrijk. Als je er even logisch over nadenkt, spreekt het voor zich dat je niet elke dag precies hetzelfde FTP hebt, want je hebt nu eenmaal goede en slechte dagen. Daarom is het ook belangrijk dat je je niet blind staart op percentages. Of je je sweetspot workout nu op 90, 92 of 95% doet maakt in principe allemaal niet zo veel uit.

Een nadeel van al die ready-made trainingen die je krijgt via Join, Zwift, Trainerroad en wat je allemaal nog meer hebt, is dat je geneigd bent om je blind te staren op die percentages. Zeker nu Join bijvboorbeeld ook een workout-score geeft. Dan ben je volgens mij nog meer getriggerd om op de watt af precies te doen wat er staat.

Juist voor beginnende fietsers is het super belangrijk om gevoel te krijgen bij de fysieke sensaties, de RPE, bij de verschillende zones. Als je weet hoe je lichaam moet voelen bij een treshold blokjes, dan kan je op slechte of goeie dagen makkelijk bijstellen onderweg. Als je je blindstaart op 98% of whatever, dan zit je op een slechte dag misschien onnodig boven FTP te trappen.

En zoals ik eerder ook al zei: hoe hoger je in de 'zones' komt: Vo2max/Anaeroob, hoe persoonlijker het wordt en hoe onzinniger algemene percentages zijn. Sommige mensen moeten 4x5 vo2max op 105% doen en anderen op 120. Dat verschilt enorm.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12880
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 23 jan 2024 12:47

Ja eens.

Het zijn mooie tools, maar je moet er wel mee oppassen. Ik verzet met join ook vaak de blokkenpauzeren of een paar minuten overslaan.
Daar gaat join best goed mee om als je het totaal gewoon goed gedaan hebt. Soms kom het gewoon niet lekker uit in het verkeer.

Zag je laats ook in een ander topic. Iemand wil trainen voor gravel. Dan wordt er aangeraden ook daadwerkelijk het terrein op te zoeken en dan komt er een opmerking dat de persoon dan teveel in het rood komt. Dat maakt dus helemaal niet uit, mits je dat niet 3x per week doet.

Wat je in de programma,s mist zijn de echte voorbereidingen op jouw doel/tocht/wedstrijd.
Begin nou eens gewoon het eerste uur veel te hard, zoals het gros in een cyclo doet 😀

Ik heb MTB marathons gedaan, altijd van die grappen vanuit de start meteen 10 a 15% omhoog.
Dan kan je niet in het rood willen, maar dan kan je daarna op een singletrack 500 man inhalen, waarmee ik je dan heelveel succes wens 😀
Heerlijk koud 30minuten stilstaan bij de start en gelijk vol aan. Werd er ook niet blij van, maar weinig keus

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 23 jan 2024 13:00

Met Zwift kan je heel mooi de percentage van de training handmatig tijdens de trainin aanpassen (met de cursor of companion). Als je dan een goede dag hebt kan je er een paar procent bij op doen en heb je een slechte dag dan ga je wat procenten naar beneden, zolang je in de zone blijft is dat geen probleem (Join laat je in Zwift in het midden van de zone rijden)

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 23 jan 2024 13:02

@maartenm85 ik denk dat wij wel dezelfde filosofie aanhangen. Wat je allemaal typt had ik geschreven kunnen hebben :like:

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12880
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 23 jan 2024 14:09

@nuitkor Daar kwam ik afgelopen november pas achter na twee jaar haha..

Maar dat gebruik ik best vaak voor ondergetekende.
Maar ook voor mijn zoon die is 15 en vind zwift leuk, nieuwe generatie..... vind het leuker als buiten op de racefiets.
En die weegt nu 66kg en ik 84, dus met die percentage kan hij ook leuk een training doen op mijn account.

Wel leuk om nu zijn hartslag en vermogens nu al te kunnen zien.
Dat inzicht heb ik nooit gehad. Het word geen klimmer met net 15 jaar en nu al 178 en 66kg 😉

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 23 jan 2024 14:19

wasbeer2006 schreef: 23 jan 2024 14:09 @nuitkor Daar kwam ik afgelopen november pas achter na twee jaar haha..

Maar dat gebruik ik best vaak voor ondergetekende.
Maar ook voor mijn zoon die is 15 en vind zwift leuk, nieuwe generatie..... vind het leuker als buiten op de racefiets.
En die weegt nu 66kg en ik 84, dus met die percentage kan hij ook leuk een training doen op mijn account.

Wel leuk om nu zijn hartslag en vermogens nu al te kunnen zien.
Dat inzicht heb ik nooit gehad. Het word geen klimmer met net 15 jaar en nu al 178 en 66kg 😉
Mijn vrouw en ik gebruiken ook hetzelfde account. Voor dat zij of ik een training starten passen we in het profiel even FTP aan. Dan is gelijk de training aangepast naar de juiste zones. Gewicht laten we staan.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12880
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 23 jan 2024 14:27

Oke. FTP is ook een goede.
Gewicht kan je volgens mij niet extreem aanpassen om fraude met wedstrijden te voorkomen, daarom heb ik het zo gedaan.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 23 jan 2024 14:29

wasbeer2006 schreef: 23 jan 2024 14:27 Oke. FTP is ook een goede.
Gewicht kan je volgens mij niet extreem aanpassen om fraude met wedstrijden te voorkomen, daarom heb ik het zo gedaan.
Ja die staat bij mij op 66kg en mijn vrouw is wat lichter, maar die traint toch alleen maar op Zwift, dus voor haar is gewicht geen issue.

jasperdeman
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 12 aug 2014 22:55

jasperdeman 23 jan 2024 15:08

Trainen is testen en testen is trainen. Behalve de ramptest in mijn opinie.

Maar voor steady state testen geldt dat adagium zeker, dus een 5min max test om VO2max te benaderen, een 20min test om in combinatie met een 5min test een CP en W' te benaderen of een 40+min test om je FTP en TTE te benaderen, zijn allemaal goede dingen om eens in de zoveel te tijd te testen denk ik om te kijken hoe je er voor staat. Bovendien is een dergelijke inspanning gelijk een mooie training.

Een ramptest is een enigszins goede benadering voor MAP maar daarentegen niet echt een goede training op zichzelf. Dus je offert er een intensiteitsdag voor op met mogelijk fatigue maar beperkte adaptatie. Daarnaast meet je er niet mee wat je wil meten, maar schat je het alleen indirect.

Toevallig heb ik gister zo'n FTP/TTE-test gedaan van Koolie Moore zoals door (zoals hier beschreven). Beviel me eigenlijk wel heel goed. Beter dan een ramptest, waar ik nooit zo goed in test en je geen zwak momentje mag hebben, of een 20min test waar je continu in het rood fietst. Bij deze test voel je ook echt hoe het voelt om rond FTP (net onder, op en net boven) te fietsen, wat ook waardevolle informatie is.

Ik haalde 10 W bovenop de FTP waar ik tot vandaag mee trainde gedurende 40 minuten. Waarbij de laatste 15 minuten het hoogst waren (15 W boven mijn nieuwe FTP). Dus mogelijk had ik het nog iets beter kunnen indelen.

Daarnaast is het ook nog gewoon een heel goede, wel zware, threshold training.

Vind het zeker wel een aanradertje als alternatief voor de kortere testen. Al is dit er niet eentje die je elke maand wil/hoeft te doen denk ik, omdat je het gevoel wel leert kennen en op basis daarvan je FTP kan bijstellen. Maar zo vlak voor mijn volgende threshold trainingsblok vind ik een mooi moment.

pino
Forum-lid
Berichten: 3569
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 23 jan 2024 15:30

Image 23-01-2024 at 15.28.jpeg
Er gaat toch weinig boven een vlak rondje van een dikke 11 km.
(of langer als je fatsoenlijk hard trapt)
Niet zijken maar reiden !

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12880
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 23 jan 2024 15:57

Wel leuk om alle ervaringen en benaderingen te lezen.
Het gaat er natuurlijk ook om wat je doel is en waar je talent ligt.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 23 jan 2024 16:03

jasperdeman schreef: 23 jan 2024 15:08 Trainen is testen en testen is trainen. Behalve de ramptest in mijn opinie.

Maar voor steady state testen geldt dat adagium zeker, dus een 5min max test om VO2max te benaderen, een 20min test om in combinatie met een 5min test een CP en W' te benaderen of een 40+min test om je FTP en TTE te benaderen, zijn allemaal goede dingen om eens in de zoveel te tijd te testen denk ik om te kijken hoe je er voor staat. Bovendien is een dergelijke inspanning gelijk een mooie training.

Een ramptest is een enigszins goede benadering voor MAP maar daarentegen niet echt een goede training op zichzelf. Dus je offert er een intensiteitsdag voor op met mogelijk fatigue maar beperkte adaptatie. Daarnaast meet je er niet mee wat je wil meten, maar schat je het alleen indirect.

Toevallig heb ik gister zo'n FTP/TTE-test gedaan van Koolie Moore zoals door (zoals hier beschreven). Beviel me eigenlijk wel heel goed. Beter dan een ramptest, waar ik nooit zo goed in test en je geen zwak momentje mag hebben, of een 20min test waar je continu in het rood fietst. Bij deze test voel je ook echt hoe het voelt om rond FTP (net onder, op en net boven) te fietsen, wat ook waardevolle informatie is.

Ik haalde 10 W bovenop de FTP waar ik tot vandaag mee trainde gedurende 40 minuten. Waarbij de laatste 15 minuten het hoogst waren (15 W boven mijn nieuwe FTP). Dus mogelijk had ik het nog iets beter kunnen indelen.

Daarnaast is het ook nog gewoon een heel goede, wel zware, threshold training.

Vind het zeker wel een aanradertje als alternatief voor de kortere testen. Al is dit er niet eentje die je elke maand wil/hoeft te doen denk ik, omdat je het gevoel wel leert kennen en op basis daarvan je FTP kan bijstellen. Maar zo vlak voor mijn volgende threshold trainingsblok vind ik een mooi moment.
Eens dat de Koolie Moore testen wel goed te doen zijn en beter het gevoel van FTP benaderen. Ik heb dat hier op het forum ook al vaker benoemd. Toch zijn er in werkelijkheid altijd maar weinig mensen die ook daadwerkelijk 40min gaan testen. Er zijn trouwens ook maar weinig die hun "ftp" daadwerkelijk langer dan 30min volhouden.

Plaats reactie