Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Depressie topic

marsman
Forum-lid
Berichten: 2394
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 02 jan 2024 17:31

Zien is geloven, maar vanaf komend weekend lijkt het eindelijk droog (en koud) te worden. Er staat zelfs wat zon in de voorspelling. Eindelijk lekker naar buiten en een beetje vitamine zon innemen. Wedden dat dat gaat helpen! Sterkte Ricky. Het komt echt allemaal voormekaar!
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12762
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 02 jan 2024 18:22

Ricky009 schreef: 02 jan 2024 14:56 Ja heb alles laten controleren en dat is allemaal in orde. Het is bij mij meer de ene dag zit ik lekker in mijn vel en dag erna kan dan echt het tegenovergestelde zijn ( en dan best heftig). Wat heel irritant kan zijn met fietsen. Maar komt allemaal goed. Ook hebben we een dochter van 2 die nu eindelijk doorslaapt dat zal ook veel schelen en dat ik meer kan gaan. 2023
jaar maar 2000 gemaakt.
Ja en met kleine kinderen, wat ik altijd deed, van maart tm september 1 a 2x per week meteen na het werk en er niet zijn tijdens het eten, had de minste impact op de tijd van het gezin en ze weten het toch niet meer als ze 12 en 15 zijn, net nog gevraagd :D

En als ik ga zitten dan sta ik ook niet meer op

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5400
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 02 jan 2024 18:39

Motivatie vinden en vasthouden is een van de lastigste dingen tijdens depressie. En fietsmotivatie vinden in dit weer is sowieso al niet eenvoudig. Daarom helpt het extreem goed om ook niet alleen te gaan fietsen maar met een club/een groepje/ een vriend. Of om juist op de fiets een vriend/familie te gaan bezoeken. Over het effect van AD medicatie op fietsen weet ik niet veel. Maar AD medicatie is hooguit een hulpmiddel, nooit de oplossing. De oplossing zit in al jou doen en laten en de combinatie van behandeling.

Actief dingen op de planning hebben is alvast een goede tip. En vind je het op dit moment moeilijk om dit voor elkaar te krijgen omdat alles uitzichtloos lijkt. Dan helpt het om samen met iemand dingen in te gaan plannen. Dat hoeft geen fietsen te zijn, maar het kan ook het bezoeken van Musea, films, theater of de natuur zijn.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Mehekachtohapi
Forum-lid
Berichten: 668
Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26

Mehekachtohapi 02 jan 2024 22:36

Het is voor iedereen anders, maar één ding is altijd belangrijk: praat erover met naasten en jouw huisarts.
Ik heb er zelf veel te lang mee doorgelopen en heb er best lang over gedaan om het onder controle te krijgen. Zonder medicatie trouwens, want ik heb ooit een hele lichte dosering AD gekregen als spierverslapper. Daar werd ik al zo ontzettend afgevlakt van qua emotie dat ik me niet meer mezelf voelde.
Praten over gevoelens is niet echt mijn sterkste punt :mrgreen:, maar het is wel echt belangrijk. Ook voor jouw naasten om te begrijpen wat er speelt, hoe ongrijpbaar het vaak ook is. Voor mij heeft afleiding in training geven (schaatsen en wielrennen) aan jonge sporters heel veel goed gedaan. Een commitment buiten werk in een sociale omgeving. Daardoor bleef ik ook bewegen. Anders had ik me wellicht teruggetrokken en in mijn eigen hoofd blijven ronddolen.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6078
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 02 jan 2024 22:51

thestudent schreef: 02 jan 2024 18:39 Over het effect van AD medicatie op fietsen weet ik niet veel. Maar AD medicatie is hooguit een hulpmiddel, nooit de oplossing.

Actief dingen op de planning hebben is alvast een goede tip. En vind je het op dit moment moeilijk om dit voor elkaar te krijgen omdat alles uitzichtloos lijkt. Dan helpt het om samen met iemand dingen in te gaan plannen. Dat hoeft geen fietsen te zijn, maar het kan ook het bezoeken van Musea, films, theater of de natuur zijn.
I.v.m. mijn vermeende zenuwpijn ( wat toch iets anders bleek te zijn - zie mijn topic over glossofaryngus neuralgie ) heb ik 4 soorten medicatie gekregen die zenuwprikkels wegnemen, en ook gebruikt worden als antidepressiva. O.a. Duloxetine - Amitriptaline en nog 2 andere. En ik kan uit ervaring vertellen dat het ( bij mij ! ) heel veel invloed heeft gehad op het welbehagen, en in dit geval ook fietsen.

Ook plannen maken en doelen stellen ; soms kwam en geen kudt van terecht omdat ik de puf niet had, moe was en slecht in mijn vel …. Juist door de medicatie. Ik ben er na een aantal maanden ook zeer blij mee gestopt. Ze hielpen me echt niet - glas raakte 3/4 leeg , en dat terwijl ik iemand ben waarbij het glas 3/4 vol is ( ook nu naar mijn behandeling :like: ).

Voor de rest, mocht je problemen hebben : ga naar een deskundig arts / psychiater/ psycholoog. Deze mensen hebben er voor geleerd. Desondanks dat er geweldige sleutelaars zijn hier op het forum. Vele komen niet verder dan kroegpraat en van horen zeggen. En van horen zeggen leer je liegen 🤥
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5400
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 02 jan 2024 23:50

Doelen stellen en zorgen dat ze nagekomen werden. Vergt dus soms enige dwang van anderen, want zin hebben is iets heel anders.

Ik voel trouwens totaal geen behoefte om mijn hele verhaal hier neer te pennen. Dat zou veel te lang zijn. Maar ik ben pas sinds afgelopen december niet meer onder behandeling voor depressieklachten. Na +-2.5j

Antidepressiva heb ik niet gehad.

Ik gebruik nu wel wat anders, maar daar ga je harder van fietsen. Dus dat is prima.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3563
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 03 jan 2024 10:31

Wat voor mij werkt is zo vroeg mogelijk op de dag sporten. Dat zet mijn kop in een positievere stand, en voorkomt uitstel. En daarmee kom ik de rest van de dag beter door. Ja, ik sleep me soms naar buiten. Maar eenmaal klaar, helpt het me echt. En omdat ik die succeservaring heb, lukt me de dagen erna ook... Maar op dagen als deze (nat, koud, donker), is het lastig..
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Plaats reactie