discbrake schroefkop kapot
Hi,
De kop van deze schroef is zwaar beschadigd door de vorige eigenaar en ik krijg er ook geen enkele beweging in. Welke schroevendraaier dan ook maakt alleen maar meer kapot. Tangetje krijg ik er niet tussen. Iets grotere tang in het midden (waar die metalen veertje zit) en dan de as vast pakken helpt ook niet. Geen millimeter beweging. WD40 al eens opgespoten.
Nog tips?
De kop van deze schroef is zwaar beschadigd door de vorige eigenaar en ik krijg er ook geen enkele beweging in. Welke schroevendraaier dan ook maakt alleen maar meer kapot. Tangetje krijg ik er niet tussen. Iets grotere tang in het midden (waar die metalen veertje zit) en dan de as vast pakken helpt ook niet. Geen millimeter beweging. WD40 al eens opgespoten.
Nog tips?
Ach ja, die verschrikkelijke aluminium boutjes waarmee Shimano de remblokken borgt.
Het eerste wat je kan proberen, is warmte. Stook heel die boel eens goed warm met een haardroger, misschien lost het boutje dan wel.
Zoals je ziet, zit de schroefdraad van dat boutje onder de kop. Als je de bout voorbij halverwege doorzaagt, tussen de veer en het rechtse remblok, kan je de remblokken er één voor één uithalen en heb je waarschijnlijk genoeg materiaal over om het boutje er met een griptang uit te draaien.
Het eerste wat je kan proberen, is warmte. Stook heel die boel eens goed warm met een haardroger, misschien lost het boutje dan wel.
Zoals je ziet, zit de schroefdraad van dat boutje onder de kop. Als je de bout voorbij halverwege doorzaagt, tussen de veer en het rechtse remblok, kan je de remblokken er één voor één uithalen en heb je waarschijnlijk genoeg materiaal over om het boutje er met een griptang uit te draaien.
Laatst gewijzigd door abdr op 30 dec 2023 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Deze doen wat ze moeten doen.
https://www.mtb-brakepads.nl/toebehoren ... ano-magura
Bij nieuwe fietsen haal ik de schroeven met zaagsnede er altijd uit. Vervang ze door de evenknie met imbus kop.
Dogma F
Is geen inbus.
Wat je ook kan proberen is met een fijn beiteltje of schroevendraaier en een hamer het vijsje los te kloppen.
Wat ik zou doen:
De pen die de brakepads vast houdt, zo ver mogelijk van de schroefkop weg doorslijpen (dremeltje).
De brakepads uit de klauw vissen via de ontstane opening.
De resterende pen naar buiten buigen in een J vorm.
Het uitstekende deel vastpakken met een griptang en dan een draai tegen de klok in geven. Grote kans dat de schroef los komt.
De rest van de pen uit de klauw halen. Mss ook hier dremeltje gebruiken ivm de J vorm.
Maar eerst even proberen met warm maken zoals al gezegd werd. Bij losdraaien een brede, platte elastiek over de schroefkop leggen (stukje binnenband evt). De rubber vult de opening tussen zaagsnede en schroevendraaier op.
De pen die de brakepads vast houdt, zo ver mogelijk van de schroefkop weg doorslijpen (dremeltje).
De brakepads uit de klauw vissen via de ontstane opening.
De resterende pen naar buiten buigen in een J vorm.
Het uitstekende deel vastpakken met een griptang en dan een draai tegen de klok in geven. Grote kans dat de schroef los komt.
De rest van de pen uit de klauw halen. Mss ook hier dremeltje gebruiken ivm de J vorm.
Maar eerst even proberen met warm maken zoals al gezegd werd. Bij losdraaien een brede, platte elastiek over de schroefkop leggen (stukje binnenband evt). De rubber vult de opening tussen zaagsnede en schroevendraaier op.
Dogma F
Ik heb dit ook gehad.
Ik heb eerst de boel in de kruipolie gezet.
Een dag later de bout tussen de blokjes doorgezaagd en toen het losse deel en de blokjes verwijderd.
Daarna met een goede tang het vastzittende deel los gedraaid.
En voor de zekerheid mtb boutjes erin gezet.
Wat ik ook doe is bij elke schoonmaakbeurt dat nieuwe inbusboutje even een slagje los en weer vast draaien.
En met vast bedoel ik dat ik deze vastzet met mijn vingertoppen.
Het hoeft niet vast te zitten, deze bout fixeert alleen de remblokjes.
Ik heb eerst de boel in de kruipolie gezet.
Een dag later de bout tussen de blokjes doorgezaagd en toen het losse deel en de blokjes verwijderd.
Daarna met een goede tang het vastzittende deel los gedraaid.
En voor de zekerheid mtb boutjes erin gezet.
Wat ik ook doe is bij elke schoonmaakbeurt dat nieuwe inbusboutje even een slagje los en weer vast draaien.
En met vast bedoel ik dat ik deze vastzet met mijn vingertoppen.
Het hoeft niet vast te zitten, deze bout fixeert alleen de remblokjes.